Połącz się z nami

Kościół

Jan Paweł II Miłosierny Święty

Opublikowano

dnia

Jan Paweł II nigdy nie spotkał się osobiście z s. Faustyną Kowalską, za sprawą której objawieniom kult Miłosierdzia Bożego, w tym obraz namalowany na wyraźną prośbę Chrystusa „Jezu, ufam Tobie”, zaczął być rozpowszechniany na cały świat. Ale to właśnie on, jeszcze jako biskup Krakowa rozpoczął w 1968 r. proces beatyfikacyjny s. Faustyny.

– Życie Jana Pawła II od samego początku poniekąd było związane z krakowskimi Łagiewnikami i sanktuarium. Naturalnie wzrastał w tym klimacie. Czytając lub wsłuchując się w jego wypowiedzi zauważamy, że to jest ten początek kiedy rozkochał się w Bożym Miłosierdziu – mówi ks. prof. Mirosław Kalinowski, Rektor KUL i zaznacza, jak wiele starań dołożył ówczesny bp Wojtyła w proces beatyfikacyjny s. Faustyny.

– W latach 70. Stolica Apostolska podjęła decyzję o przeanalizowaniu tego kultu od strony doktrynalnej. Wsparcie i zaangażowanie bp. Wojtyły były znaczące. Wielokrotnie interweniował w Stolicy Apostolskiej w tym temacie – dodaje rektor KUL.

Jako biskup, Wojtyła przedstawił Stolicy Apostolskiej niezbędne dokumenty udowadniając w ten sposób, że wydany w 1958 roku dekret Świętego Oficjum, zakazujący kultu Bożego Miłosierdzia przekazanego przez s. Faustynę, powinien być uznany za nieobowiązujący.

Po dwudziestu latach od wydania zakazu kultu miłosierdzia – w czerwcu 1978 roku Kongregacja Doktryny Wiary wydała notyfikację odwołującą zakaz szerzenia nabożeństwa do Miłosierdzia Bożego, do czego swoim zaangażowaniem przyczynił się bp Wojtyła.

Etap papieski

Jan Paweł II wiedział, że świat, pogrążony w ciemnościach dwóch totalitaryzmów, potrzebuje przesłania nadziei i przypomnienia o miłości Boga, która jest ucieczką i oparciem dla zrozpaczonej i zagubionej ludzkości, która boryka się ze skutkami wojen, kryzysów i przemocy.

– Od samego początku mojej posługi Piotrowej w Rzymie uważałem, że głoszenie orędzia o Bożym Miłosierdziu to moje szczególne zadanie. Wyznaczyła mi je Opatrzność w dzisiejszej sytuacji człowieka, Kościoła i świata – mówił Jan Paweł II podczas pierwszej rocznicy encykliki „Dives in Misericordia” w Collevalenza 22 listopada 1981 r.

W 1985 r. Jan Paweł II zezwolił na wprowadzenie Niedzieli Miłosierdzia Bożego w Archidiecezji Krakowskiej. W 1993 r. ogłosił s. Faustynę Kowalską błogosławioną, a siedem lat później świętą. W czasie beatyfikacji s. Faustyny, w drugą niedzielę wielkanocną 18 kwietnia 1993 r. w Rzymie, podkreślił, że „tajemnica Bożego Miłosierdzia, którą Bóg przypomniał światu przez pokorną zakonnicę z Polski, jest „proroczym wołaniem do świata”. Dwa lata później w 1995 r.

Papież ustanowił Niedzielę Miłosierdzia Bożego we wszystkich diecezjach w Polsce, a w roku 2000, podczas kanonizacji św. Faustyny, ogłosił to święto dla całego Kościoła.

– Wybór pierwszej niedzieli po Wielkanocy na Święto Miłosierdzia ma swój głęboki sens teologiczny, który wskazuje na ścisły związek, jaki istnieje pomiędzy wielkanocną tajemnicą Odkupienia, a tajemnicą Miłosierdzia Bożego. Święto jest nie tylko dniem szczególnego uwielbienia Boga w tajemnicy miłosierdzia, ale czasem łaski dla wszystkich ludzi – podkreśla ks. prof. Kalinowski.

Sanktuarium Bożego Miłosierdzia Kraków-Łagiewniki

Łagiewniki miłosiernego Papieża

O swojej czci dla Bożego Miłosierdzia Jan Paweł II przypominał nieustannie. O wezwaniu do bycia świadkami Bożego Miłosierdzia, a także odnajdywaniu miłosierdzia w codziennym cierpieniu Papież mówił w czasie poświęcenia sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach 17 sierpnia 2002 roku.

– Dzisiejszy świat potrzebuje Bożego Miłosierdzia! Na wszystkich kontynentach z głębin ludzkiego cierpienia zdaje się wznosić wołanie o miłosierdzie. Tam, gdzie panuje nienawiść i chęć odwetu, gdzie wojna przynosi ból i śmierć niewinnych, potrzeba łaski miłosierdzia. Bądźcie świadkami miłosierdzia! – mówił Jan Paweł II.

Przez cały pontyfikat Jan Paweł II dawał świadectwo miłosierdzia wobec ludzi, zwłaszcza chorych, cierpiących i umierających. Kapłani, ale też osoby świeckie towarzyszący ludziom w cierpieniu, w ostatnich chwilach życia, są kontynuatorami tego świadectwa.

– Wiele razy odmawiałem koronkę przy człowieku, który umierał, który nie mógł fizycznie odejść – mówi rektor KUL ks. prof. Mirosław Kalinowski, który jest także prezesem Hospicjum Dobrego Samarytanina w Lublinie i pełni w nim posługę.

– W momencie, gdy dana osoba zbliża się do przejścia do Domu Ojca to Koronka do Bożego Miłosierdzia otwiera niezgłębione źródła zdroju Miłosierdzia Bożego. Bardzo często się zdarza, że ta Koronka w Hospicjum Dobrego Samarytanina rozbrzmiewa kilka razy w ciągu dnia – dodaje ks. prof. M. Kalinowski.

Święta Siostra Faustyna Kowalska

Świadek Bożego Miłosierdzia

Jan Paweł II był świadkiem miłosierdzia, gdy pochylał się nad cierpiącymi i płaczącymi, gdy bronił godności ludzkiej i upominał się o tych, o których świat zapomniał.

– Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie (…) wskazuje, jaki winien być stosunek każdego z nas do cierpiących bliźnich. Nie wolno nam ich „mijać”, przechodzić obok z obojętnością, ale winniśmy przy nich „zatrzymywać się” – pisał Jan Paweł II w Liście Apostolskim „Salvifici Dolores” o sensie ludzkiego cierpienia.

Analizując pontyfikat św. Jana Pawła II nie sposób nie dostrzec, że jest on naznaczony Bożym Miłosierdziem. Jan Paweł II nie tylko głosił światu orędzie Miłosierdzia Bożego, ale cały nim żył.

To on dał światu lekcję miłosierdzia, wybaczając swojemu zamachowcy Ali Ağcy. Jan Paweł II spotkał się z nim 27 grudnia 1983 r. we włoskim więzieniu. Wizyta trwała 25 minut, a rozmowa między Papieżem i zamachowcem odbyła się w cztery oczy.

Cztery lata później Jan Paweł II przyjął matkę Mehmeta – Muzeyyen Ağcę na prywatnej audiencji. W 1999 r. Papież wystąpił z prośbą o ułaskawienie zamachowca co stanowi kolejny akt miłosierdzia wobec bliźniego.

Papież Polak, świadek Bożego Miłosierdzia odszedł do Domu Ojca w wigilię niedzieli Miłosierdzia Bożego 2 kwietnia 2005 r. o godz. 21:37.

Obraz Jezusa Miłosiernego, autor: Eugeniusz Kazimirowski

Niedziela Miłosierdzia Bożego

Testamentem pontyfikatu Jana Pawła II dla ludzi na całym świecie jest modlitwa o Boże Miłosierdzie. W Niedzielę Miłosierdzia Bożego we wszystkich kościołach i bazylikach wierni modlą się o łaskę dostąpienia miłosierdzia.

Święto jest nie tylko dniem szczególnego uwielbienia Boga w tajemnicy miłosierdzia, ale czasem łaski dla wszystkich ludzi.

Ustanowienie święta Miłosierdzia Bożego w bezpośrednim sąsiedztwie Niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego podkreśla źródło i motyw przeżywanych tajemnic wiary. Jest nim, oczywiście, miłosierdzie Boga.

Inaczej mówiąc – nie byłoby dzieła odkupienia, gdyby nie było miłosierdzia Boga. Ten związek dostrzegła św. Siostra Faustyna, która w „Dzienniczku” napisała: „Widzę, że złączone jest dzieło odkupienia z dziełem miłosierdzia, którego żąda Pan” (Dz. 89).

Autorka: Małgorzata Oroń / red. Monika Stojowska/KUL
Foto: Sanktuarium Bożego Miłosierdzia Kraków-Łagiewniki. KUL, en-cyklopedia

Kościół

„Jesus Thirsts” ponownie w kinach. Ten film zmienia wiarę – nie wolno przegapić

Opublikowano

dnia

Autor:

Nowy film „Jesus Thirsts: The Miracle of the Eucharist” („Jezus pragnie: Cud Eucharystii”) był pokazywany w amerykańskich kinach przez trzy dni na początku czerwca. A ponieważ odniósł duże sukcesy kasowe, będzie emitowany jeszcze we wtorek i środę w tym tygodniu. Zobaczcie dokument mówiący o prawdziwej obecności Jezusa w Eucharystii.

„Jesus Thirsts: The Miracle of the Eucharist” zarobił 2 141 273 dolarów i zajął pierwsze miejsce pod względem średniej widzów przez wszystkie trzy dni grania w amerykańskich kinach.

Według dystrybutora filmu, Fathom Events, film jest najbardziej dochodowym dokumentem Fathom w 2024 roku i obecnie zajmuje drugie miejsce wśród wszystkich filmów dokumentalnych prezentowanych dotychczas w 2024 roku.

W odpowiedzi na duże zapotrzebowanie film powróci do kin w całym kraju w dniach 18–19 czerwca.

Pełnometrażowy dokument autorstwa producenta wykonawczego Deacona Steve’a Greco oraz producentów Tima Moriarty’ego i Jamesa Wahlberga był wyświetlany w kinach w całym kraju od 4 do 6 czerwca. Jego premierę zapowiadaliśmy 26 marca.

Poprzez dialog ze znaczącymi postaciami katolickimi, dokument zabiera widzów w podróż mającą na celu ponowne odkrycie przemieniającej mocy Eucharystii. Bada biblijne pochodzenie Eucharystii i opowiada osobiste historie osób, na których życie wywarł wpływ Najświętszy Sakrament.

W filmie pojawia się kilku znanych katolików, w tym między innymi ojciec Donald Calloway, Scott Hahn, Jim Wahlberg, Curtis Martin, Chris Stefanick, ojciec Robert Spitzer, biskup Andrew Cozzens i Tim Gray.

O tym, że film opisuje m.in. historię nawrócenia Jima Wahlberga pisaliśmy 23 maja.

Źródło: cna
Foto: YouTube, „Jesus Thirsts: The Miracle of the Eucharist”
Czytaj dalej

Kościół

Abp Broglio przypomina biskupom o nauczaniu Kościoła na temat transpłciowości

Opublikowano

dnia

Autor:

13 czerwca abp Timothy Broglio poruszył temat niezgodności „zmiany płci” z nauką Kościoła katolickiego w przemówieniu do innych biskupów zgromadzonych w Louisville w stanie Kentucky, podczas wiosennego spotkania. O jego stanowisku opartym na nauce papieża Franciszka mówi Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.

W swoim przemówieniu rozpoczynającym spotkanie, ks. Timothy Broglio, arcybiskup Archidiecezji Służb Wojskowych w USA i przewodniczący Konferencji Biskupów Katolickich Stanów Zjednoczonych (USCCB), przedstawił refleksję m. in. na temat wojny w Ziemi Świętej, kryzysu migracyjnego, Krajowego Kongresu Eucharystycznego i prześladowania Kościoła w Nikaragui.

Większą część swojego wystąpienia poświęcił jednak katechezie na temat godności ciała, przy czym prałat powołał się na niedawną deklarację papieża Franciszka na temat ideologii gender i odniósł się konkretnie do kwestii „zmiany płci”.

Uwagi abp Broglio pojawiają się niecały miesiąc po tym, jak rozeszła się wiadomość, że kobieta identyfikująca się jako mężczyzna uczęszczała do seminarium i realizowała powołanie religijne jako eremita w Kentucky, za wyraźną aprobatą biskupa Johna Stowe’a, który kieruje diecezją Lexington.

Christian Matson upubliczniła swoją transpłciową tożsamość w artykule Religion News Service opublikowanym 19 maja, opartym na wywiadach zarówno z Matson, jak i biskupem Johnem Stowe, franciszkaninem konwentualnym.

Christian Matson urodziła się jako kobieta, ale wiele lat temu zaczęła identyfikować się jako mężczyzna. 21 maja diecezja Lexington opublikowała na stronie internetowej diecezji oświadczenie w sprawie tej kontrowersji.

W swoim przemówieniu do biskupów, abp Broglio cytował papieża Franciszka i jego niedawny dokument na temat teorii płci.

„Jesteśmy wdzięczni za niedawną deklarację Dignitas Infinita Dykasterii ds. Nauki Wiary. Czytamy tam jasny przekaz na temat wielu problemów, które nękają nasze czasy. W szczególności jeśli chodzi o teorię płci, której naukowa spójność jest przedmiotem poważnej debaty wśród ekspertów, Kościół przypomina, że ​​życie ludzkie we wszystkich swoich wymiarach, zarówno fizycznych, jak i duchowych, jest darem Boga” – stwierdził abp Broglio.

Abp Timothy Broglio zacytował także Katechizm Kościoła Katolickiego, stwierdzając, że „wyraźnie zachęca nas on do uznania, że ​​”ciało ludzkie uczestniczy w godności ‘obrazu Boga’”.

„Taka prawda zasługuje na pamięć, zwłaszcza jeśli chodzi o zmianę płci, ponieważ człowiek składa się nierozerwalnie z ciała i duszy” – stwierdził ks. Broglio.

Zakończył swoje przemówienie, ponownie cytując słowa papieża Franciszka na temat godności ciała ludzkiego.

 

Źródło: cna
Foto: YouTube
Czytaj dalej

News USA

Senat USA odrzucił ustawę dotyczącą in vitro zarówno Demokratów jak i Republikanów

Opublikowano

dnia

Autor:

W czwartek Senat Stanów Zjednoczonych odrzucił projekt ustawy, który według Demokratów miał na celu ochronę dostępu do procedur zapłodnienia in vitro (IVF) w całym kraju. Projekt ten został wprowadzony w ramach ogólnokrajowej debaty, która również dała początek konkurencyjnej ustawie popierającej zapłodnienie in vitro ze strony Republikanów, zablokowanej dzień wcześniej. O trwającym sporze w tej kwestii mówi Ojciec Paweł Kosiński SJ.

Ustawa o prawie do zapłodnienia in vitro, wprowadzona przez demokratyczną senator Tammy Duckworth z Illinois, została odrzucona w czwartek w głosowaniu 48 do 47, gdy do jej uchwalenia potrzeba było 60 głosów.

Ustanawiałaby ona prawo do leczenia niepłodności, w tym zapłodnienia in vitro, a także prawo do podejmowania decyzji i ustaleń dotyczących oddawania, testowania, wykorzystania, przechowywania lub usuwania tzw. „reprodukcyjnego materiału genetycznego”, takiego jak oocyty, plemniki, zapłodnione komórki jajowe i embriony.

Biskupi katoliccy w USA wezwali katolików, aby skontaktowali się ze swoimi ustawodawcami i zalecili im nieprzyjmowanie ustawy, ostrzegając między innymi, że ustawa może stworzyć nowy obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego obejmujący zapłodnienie in vitro.

Kwestią sporną było także naleganie Senackich Demokratów, aby rodziny korzystające z zapłodnienia in vitro miały możliwość wyrzucania zapłodnionych embrionów bez konsekwencji prawnych. To niezbędna część procesu zapłodnienia in vitro i jeden z kluczowych argumentów przeciwko tej procedurze, z katolickiego punktu widzenia.

Stosowanie zapłodnienia in vitro, które obejmuje proces selekcji „najlepszych” zarodków, doprowadziło do wyrzucenia milionów odrzuconych ludzkich embrionów, a kolejne miliony zostały zamrożone i są przechowywane w stanie zawieszenia.

Tymczasem wszystkich 49 Republikanów w Senacie zasygnalizowało w środę poparcie dla zapłodnienia in vitro, ale potępiło sponsorowaną przez Demokratów ustawę.

Jako alternatywę dla demokratycznej ustawy o zapłodnieniu in vitro, republikańscy Senatorowie: Ted Cruz z Teksasu i Katie Britt z Alabamy przedstawili inną ustawę, którą próbowali poddać pod głosowanie 12 czerwca, ale Demokraci ją zablokowali.

Republikańska ustawa uznaje „osobowość płodu”, co podważa legalność wyrzucania zapłodnionych embrionów.

Obecna debata na temat zapłodnienia in vitro wybuchła po wydaniu w lutym orzeczenia Sądu Najwyższego stanu Alabama, w którym stwierdzono, że w świetle prawa stanowego zamrożone ludzkie embriony są dziećmi. O decyzji tej informowaliśmy tutaj.

Od tego czasu prawodawcy ze stanu Alabama przyjęli ustawę, która zapewnia immunitet podmiotom przeprowadzającym zapłodnienie in vitro w przypadku śmierci lub obrażeń nienarodzonego dziecka podczas procesu zapłodnienia in vitro.

W lutym amerykańscy biskupi katoliccy wyrazili sprzeciw także wobec wcześniejszej wersji ustawy Senatu Demokratów.

„Rozumiemy głębokie pragnienie, które motywuje niektóre z tych par do poświęcenia wielu wysiłków, aby mieć dzieci, i popieramy moralnie dopuszczalne sposoby osiągnięcia tego” – napisali w liście do prawodawców szefowie czterech komitetów Konferencji Biskupów Katolickich Stanów Zjednoczonych .

„Jednak rozwiązaniem nigdy nie może być proces medyczny, który wiąże się z powstaniem niezliczonej liczby nienarodzonych dzieci i skutkuje zamrożeniem lub wyrzuceniem i zniszczeniem większości z nich” – podkreślili biskupi.

Zapłodnienie in vitro, ostrzegali biskupi, stanowi „zagrożenie dla najbardziej bezbronnych istot ludzkich”.

Następnie zganili branżę zapłodnienia in vitro, twierdząc, że „opiera się na milionach dzieci stworzonych po to, by je zniszczyć lub porzucić”.

W środę Konwencja Południowych Baptystów, największe wyznanie protestanckie w USA, głosowała za przyjęciem uchwały sprzeciwiającej się stosowaniu zapłodnienia in vitro.

Źródło: cna
Foto: istock/Svitlana Hulko/iLexx/Nuttawan Jayawan
Czytaj dalej
Reklama
Reklama

Facebook Florida

Facebook Chicago

Reklama

Kalendarz

kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Popularne w tym miesiącu