Połącz się z nami

NEWS Florida

Dzisiaj trzeci amerykański koncert Filharmonii Lubelskiej na Florydzie. Czy nie przeszkodzi pogoda?

Opublikowano

dnia

Nad Florydą przeszły dwa tornada w niedzielę rano. Zniszczeniu uległo kilkadziesiąt domów, a co najmniej 7000 jest pozbawionych prądu. Czy pogoda może zmienić dzisiejszy plan koncertu Filharmonii Lubelskiej w Fort Myers?

Orkiestra Filharmonii Lubelskiej rozpoczęła swoje tournee po Stanach Zjednoczonych od występów na Florydzie. Muzycy zagrali w sobotę w Daytona Beach i w niedzielę w Cutler Bay. Dzisiaj w planie jest koncert w Fort Myers nawiedzonym przez tornado.

Występ ma się odbyć w Barbara B. Mann Performing Arts Hall, o godzinie 7.30 p.m. W programie koncertu,  dzieła klasyki:

  • J. Brahms – Wariacje na temat Haydna, op. 56a,
  • F. Schubert – IX Symfonia C-dur „Wielka”, D 944
  • F. Chopin – II Koncert fortepianowy f-moll, op. 21

W następny weekend, w piątek, sobotę i niedzielę, Filharmonia Lubelska wystąpi w:

  • 21 stycznia – Community Church of Vero Beach, Vero Beach
  • 22 stycznia – First Baptist Church, Amelia Island
  • 23 stycznia – Sharon L. Morse Performing Arts Center, The Villages

Poza koncertami na Florydzie, Filharmonia Lubelska będzie występować także w innych stanach, dając w sumie 30 koncertów. Pełny kalendarz amerykańskiego tournee opisywaliśmy tutaj.

Działalność Filharmonii Lubelskiej im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie rozpoczęła się od Lubelskiej Orkiestry Kameralnej, powołanej w 1944 roku, na której czele stanął Zygmunt Szczepański. Dnia 21 listopada 1949, zarządzeniem Ministra Kultury i Sztuki, Filharmonia uzyskała miano Filharmonii Państwowej w Lublinie.

Pierwszym przełomowym okresem dla Filharmonii były lata 1969-1990. Dzięki ówczesnemu dyrektorowi Adamowi Natankowi Filharmonia poszerzyła repertuar o nowe formy i gatunki. Dyrektor i dyrygent w jednej osobie wprowadził do repertuaru dzieła wokalno-instrumentalne: oratoria, msze, kantaty oraz opery w wersji estradowej. Filharmonia rozpoczęła również wyjazdy na liczne tournée zagraniczne.

W roku 2018 stanowisko dyrektora naczelnego Filharmonii objął Wojciech Rodek.

Jego celem jest ponowne podniesienie rangi Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej w świecie jak i w regionie oraz skierowanie działalności instytucji w kierunku ludzi młodych poprzez współpracę z lubelskimi i regionalnymi szkołami muzycznymi i uczelniami wyższymi.

Więcej informacji na temat koncertów Fiharmonii Lubelskiej w Stanach Zjednoczonych na stronie internetowej. Bilety dostępne na ticketsales.

 

Źródło: filharmonialubelska

Foto: You Tube, pixabay/YannaZazu

News Chicago

Monumentalne Requiem Mozarta z pełną mocą zabrzmi w Lyric Opera

Opublikowano

dnia

Autor:

Lyric Opera of Chicago zaprasza do przeżycia Requiem Mozarta, jednego z najwspanialszych utworów chóralnych, jakie kiedykolwiek napisano. Koncerty odbędą się w piątek 22 marca i niedzielę 24 marca.

Requiem d-moll KV 626 (msza żałobna) powstałe w 1791 roku jest jednym z największych utworów sakralnych Wolfganga Amadeusza Mozarta, a zarazem jego ostatnią, niedokończoną kompozycją.

Legenda głosi, że Mozart sądził, że pisze Requiem na własny pogrzeb. Inni kompozytorzy dokończyli go już po jego śmierci, ale jest to nie tylko dzieło całkowicie jednolite muzycznie, ale także mistrzowska kompozycja.

Utwór nacechowany jest wzniosłym pięknem i godnością, które pozostawiają publiczność głęboko poruszoną, podbudowaną na duchu i z niezapomnianymi wrażeniami.

Koncerty w Lyric Opera w Chicago, pod kierownictwem dyrektora muzycznego Enrique Mazzoli, stanowią także niepowtarzalną okazję do usłyszenia eleganckiej i rzadko wykonywanej muzyki teatralnej Mozarta, napisanej do dramatu heroicznego pt.”Thamos, król Egiptu”, Tobiasa Philippa von Geblera.

Requiem Mozarta – pierwsza strona

Orkiestra i Chór Opery Lirycznej wykona Requiem w czasie dwóch koncertów; 22 i 24 marca.

Język utworu to łacina, a czas trwania koncertu to 2 godziny i 15 minut, z jedną przerwą. Bilety w cenie od 99 dolarów można kupić tutaj.

Wolfgang Amadeusz Mozart (ur. 27 stycznia 1756 w Salzburgu, zm. 5 grudnia 1791 w Wiedniu) był kompozytorem, pianistą i wirtuozem innych instrumentów klawiszowych. Jego twórczość związana była głównie z Wiedniem; razem z Haydnem oraz Beethovenem zaliczany jest do trójki tzw. „klasyków wiedeńskich”.

Uznawany jest za jednego z najwybitniejszych i najważniejszych twórców w historii muzyki.

Źródło: Lyric Opera
Foto: Wikimedia, Lyric Opera
Czytaj dalej

News Chicago

To ostatnie dni bajkowej opery „Czarodziejski Flet” w Teatrze Goodman

Opublikowano

dnia

Autor:

Tylko do niedzieli na deskach Teatru Goodman możemy oglądać teatralną adaptację ukochanej opery Mozarta „Czarodziejski Flet” w charakterystycznym stylu Mary Zimmerman. To zabawna i pełna przygód baśń opowiadająca o fantastycznych przygodach księcia Tamino i księżniczki Paminy. 22 marca spektakl będzie tłumaczony na język migowy.

„Magic Flute” prezentuje „wielką muzykę na małej przestrzeni” z udziałem 10 aktorów i pięciu muzyków orkiestry. W obsadzie są: Marlene Fernandez jako Pamina, Billy Rude jako Tamino, a także Keanon Kyles, Russell Mernagh, Lauren Molina, Tina Muñoz Pandya, Reese Parish, Shawn Pfautsch, Emily Rohm  i Monica West.

W bajkowej fabule spektaklu Książę Tamino (Rude) wyrusza w podróż, by uratować księżniczkę Paminę (Fernandez) – córkę Królowej Nocy (Rohm) – a wszystkiego dokona za pomocą magicznego fletu.

Nie brakuje tu smoków, człowieka – ptaka, prób ognia i wody oraz podziemnych korytarzy.

W czasie spektaklu nie ma napisów – każdy wers mówiony i śpiewany jest we współczesnym języku angielskim, który został „zaadaptowany” przez samą Mary Zimmerman. Jest nawet wzmianka o Lake Shore Drive.

Zamiarem reżyserki było uczynienie „Czarodziejskiego fletu” operą przyjazną rodzinie. Papageno (Shawn Pfautsch) nigdy nie grozi tu popełnieniem samobójstwa. Nie ma też realnego niebezpieczeństwa, że Pamina (Marlene Fernandez) opuści Tamino (Billy Rude) z powodu ignorowania jej.

Nawet zwykle okrutna Królowa Nocy (Emily Rohm) wydaje się mieć po prostu zły dzień.

Wolfgang Amadeusz Mozart skomponował I Symfonię Es-dur w wieku 8 lat. Dlatego przedstawiciele Teatru Goodman zachęcają do przyprowadzenia na przedstawienie swoich małych geniuszy w wieku powyżej 8 lat.

Spektakl jest wykonywany w języku angielskim. Trwa 2 godziny z 15-minutową przerwą.

Bilety i więcej informacji można znaleźć tutaj.

Wolfgang Amadeusz Mozart (ur. 27 stycznia 1756 w Salzburgu, zm. 5 grudnia 1791 w Wiedniu) był kompozytorem, pianistą i wirtuozem innych instrumentów klawiszowych. Jego twórczość związana była głównie z Wiedniem; razem z Haydnem oraz Beethovenem zaliczany jest do trójki tzw. „klasyków wiedeńskich”.

Uznawany jest za jednego z najwybitniejszych i najważniejszych twórców w historii muzyki.

Źródło: playbill, Goodman Theatre, wikipedia, Choose Chicago, New city stage
Foto: Goodman Theatre/Liz Lauren
Czytaj dalej

News Chicago

Emilio i Gloria Estefan: miłość do muzyki. Zobaczcie musical „On Your Feet”

Opublikowano

dnia

Autor:

„On Your Feet” to inspirująca, prawdziwa historia o muzyce i dwojgu ludziach, którzy uwierzyli w swój talent i w siebie nawzajem, aby stać się sensacją międzynarodowej sceny – opowieść o Emilio i Glorii Estefan. W Chicago musical będzie grany tylko w tym tygodniu, od 19 do 24 marca.

„On Your Feet” to zupełnie nowy, porywający musical, który został wyreżyserowany przez dwukrotnego zdobywcę nagrody Tony, Jerry’ego Mitchella (Kinky Boots) i scenariuszem zdobywcy Oscara, Alexandra Dinelarisa (Birdman).

W tym pełnym energii i emocji widowisku każdy znajdzie coś dla siebie. Od początku spektakl daje wgląd w życie dwójki, obecnie światowej sławy, kubańsko-amerykańskich imigrantów. To, co najbardziej wzruszające w tej historii, to to, w jaki sposób ukazuje okoliczności, z którymi borykało się wielu mieszkańców Ameryki.

Reżyser/choreograf Luis Salgado pomaga podkreślić siłę tej historii w momencie, w którym Emilio mówi: „Spójrz na moją twarz, tak wygląda Amerykanin”. Scena zamiera, a na ekranach pojawiają się obrazy ludzi o różnym pochodzeniu etnicznym.

Gaby Albo doskonale wciela się w Glorię Estefan a jej praca z Samuelem Garnicą (Emilio Estefan) jest bardzo autentyczna. Obydwoje grali wcześniej w hiszpańskiej premierze „On Your Feet” a wspólna praca uczyniły ich relację na scenie silną i wiarygodną.

„On Your Feet” zawiera niektóre z najbardziej kultowych piosenek ostatniego ćwierćwiecza, w tym „Rhythm is Gonna Get You”, „Conga”, „Get On Your Feet”, „Don’t Want To Lose You Now”, „1-2- 3” i “Coming Out of the Dark”.

Musical „On Your Feet” będzie grany w CIBC Theatre od 19 do 24 marca. Spektakl trwa 2 godziny i 15 minut z przerwą i jest odpowiedni dla dzieci w wieku od 8 lat.

Bilety można kupić tutaj.

 

Źródło: broadwayinchicago, broadwayworld
Foto: broadwayinchicago
Czytaj dalej
Reklama
Reklama

Facebook Florida

Facebook Chicago

Reklama

Kalendarz

styczeń 2022
P W Ś C P S N
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Popularne w tym miesiącu