Połącz się z nami

News USA

Tylko dzisiaj w amerykańskich kinach „Matka Teresa i ja”. Zobaczcie i czyńcie dobro jak święta

Opublikowano

dnia

Film wchodzący 5 października  na ekrany wybranych amerykańskich kin w całym kraju splata ze sobą losy dwóch kobiet doświadczających zwątpienia w siebie i w wierze. Ostatecznie obie kobiety, pomimo osobistych zmagań, stają na wysokości zadania. „Matka Teresa i ja” to film, który ma inspirować współczesnych ludzi do czynienia dobra poprzez wpływ świętej. Mówi o nim Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.

„Matka Teresa i ja” opowiada historię Kavity, młodej kobiety, która zachodzi w niespodziewaną ciążę.

Walcząc o to, czy poddać się aborcji, wraca do rodzinnego miasta w Indiach, gdzie jej bardzo stara niania opowiada historię pierwszych dni pracy Matki Teresy na ulicach Kalkuty. Dowiadując się, jak Matka Teresa stanęła w obliczu wielu wątpliwości, gdy nie mogła już słyszeć głosu Jezusa, Kavita doznaje natchnienia.

Premiera filmu odbyła się 5 września w Nowym Jorku podczas specjalnego wydarzenia z okazji Międzynarodowego Dnia Miłosierdzia, ustanowionego przez Organizację Narodów Zjednoczonych dla upamiętnienia rocznicy śmierci św. Matki Teresy z Kalkuty.

Producent Thierry Cagianut mówi, że twórcy filmu postanowili podjąć się trudnego przedsięwzięcia ukazania okresu w życiu Matki Teresy, kiedy doświadczyła ona ciemności i kryzysu duchowego podobnego do tego, czego doświadczyli święci, tacy jak Jan od Krzyża i Teresa z Ávila.

Portretując tę stronę popularnej świętej, twórcy filmu mieli nadzieję, że sprawią, że ludzie będą się bardziej z nią utożsamiać.

Aby to osiągnąć, przedstawili historię Kavity, uważając, że bardziej przystępne i interesujące będzie odkrycie Matki Teresy oczami młodej matki i kobiety żyjącej dzisiaj.

Kavita nie tylko zmaga się z nieoczekiwaną ciążą i porzuceniem przez ojca dziecka, ale także walczy z rodzicami, którzy chcą, aby wyszła za mąż zgodnie z indyjską tradycją. W miarę upływu czasu filmu wpływ Matki Teresy zmienia jej życie.

Twórcy filmu uznali, że powinien on zostać nakręcony „w duchu Matki Teresy”, a dochód z filmu powinien w całości zostać przekazany biednym. Dlatego też, aby realizować tę misję, utworzono Fundację Zariya (Zariya oznacza „źródło” w języku urdu).

Jak podaje jej strona internetowa, Fundacja Zariya ma na celu łagodzenie cierpień biednych, opuszczonych, chorych i umierających oraz podnoszenie standardów zdrowia i edukacji młodzieży na całym świecie. Fundację założyli Jacqueline Fritschi-Cornaz, aktorka grająca w filmie Matkę Teresę, oraz jej mąż Richard.

Film został w całości sfinansowany z darowizn, dzięki czemu cały dochód został przekazany biednym, zamiast spłacać zaległe koszty pieniędzmi uzyskanymi ze sprzedaży biletów.

Film zostanie wyemitowany przez Fathom Events w 800 kinach w całych Stanach Zjednoczonych tylko przez jeden wieczór, 5 października.

Źródło: cna
Foto: YouTube, Curry Western Movies, s.Amata Nowaszewska

News USA

Szkoła katolicka miała prawo wyrzucić nauczyciela geja, który chciał poślubić partnera

Opublikowano

dnia

Autor:

Federalny sąd apelacyjny stanął w środę po stronie Charlotte Catholic High School, która zwolniła homoseksualnego nauczyciela w związku z jego planami poślubienia swojego partnera. Sąd stwierdził, że rozwiązanie umowy o pracę nie naruszyło federalnej ochrony pracowników LGBTQ w miejscu pracy.

Trzech sędziów Czwartego Okręgowego Sądu Apelacyjnego stwierdziło, że szkoła w Północnej Karolinie nie naruszyła praw Lonniego Billarda wynikających z tytułu VII, ustawy o prawach obywatelskich z 1964 r., federalnej ustawy przeciwdziałającej dyskryminacji w miejscu pracy, która chroni przed dyskryminacją ze względu na rasę, płeć i religię.

Dwóch sędziów stwierdziło, że Billard miał w ramach swoich obowiązków przekazywać wartości wiary katolickiej w Charlotte Catholic High School, a jego zwolnienie było dopuszczalne w ramach „ministerialnego wyjątku od tytułu VII”.

Trzeci sędzia zgodził się z wyrokiem, jednak w swoim częściowym sprzeciwie wyraził, że rozstrzygnąłby tę sprawę na innych podstawach.

Według Komisji ds. Równych Szans w Zatrudnieniu (Equal Employment Opportunity Commission) pierwsza poprawka gwarantuje prawa organizacji religijnych „wolne od ingerencji władz cywilnych w zakresie wybierania tych, którzy „uosabiają jej przekonania”. Nazywa się to „wyjątkiem ministerialnym”.

Orzeczenie sądu apelacyjnego stanowi zauważalne odejście od poprzednich orzeczeń sądu, które pomogły w promowaniu praw osób LGBTQ w różnych obszarach życia.

Były to m.in. dwa orzeczenia z zeszłego miesiąca; w jednym stwierdzono, że stanowe ubezpieczenia zdrowotne w Karolinie Północnej i Wirginii Zachodniej bezprawnie wyłączają opiekę związaną ze zmianą płci, drugie orzeczenie wydano na korzyść 13-letniego transseksualnego sportowca z Wirginii Zachodniej, któremu wcześniej na mocy prawa stanowego zakazano uczestniczenia w szkolnych zajęciach sportowych.

Lonnie Billard został wyrzucony z pracy w 2014 r., 2 miesiące po tym jak ogłosił swoje zaręczyny ze swoim partnerem w mediach społecznościowych. Przepracował w Charlotte Catholic 10 lat.

Poślubił swojego partnera w maju 2015 roku. Obecnie jest na emeryturze.

 

Źródło: cnn
Foto: YouTube, Lonnie Billard
Czytaj dalej

Kościół

Wierni niesłyszący w Maryland mogą korzystać z posługi w języku ASL

Opublikowano

dnia

Autor:

Jeden z niewielu niesłyszących księży katolickich w Stanach Zjednoczonych pracuje nad odnowieniem posługi Kościoła na rzecz osób niesłyszących w Maryland i poza stanem, poprzez Msze św. i rekolekcje w języku ASL oraz nadchodzący Kongres Eucharystyczny dla Niesłyszących. O potrzebach osób głuchych w Kościele mówi Ojciec Paweł Kosiński SJ.

Ojciec Michael Depcik, który w zeszłym roku został kapelanem Duszpasterstwa Głuchoniemych w Archidiecezji Baltimore, urodził się głuchy i dorastał w rodzinie niesłyszących katolików w Chicago. Według niego bycie od urodzenia głuchym znacznie różni się od utraty słuchu w późniejszym życiu.

Chociaż szacuje się, że 11 milionów Amerykanów jest głuchych, co stanowi około 3,6% populacji, do wielu niesłyszących katolików Kościół nie można dotrzeć. Niektórzy z nich w dzieciństwie nigdy nie zostali w pełni katechizowani i nie zostali nauczeni uczestnictwa we Mszy św., której nie rozumieli.

W amerykańskim Kościele jest tylko 10 niesłyszących księży i 4 niesłyszących stałych diakonów, choć wielu słyszących księży i ​​zakonników uczy się obecnie amerykańskiego języka migowego ASL, podczas gdy organizacje takie jak NCOD i Ascension Press opracowują zasoby katechetyczne w języku ASL.

Jako kapelan, ks. Depcik zaspokaja „wyjątkowe potrzeby” społeczności osób niesłyszących, służąc w głuchym w parafiach.

Według sondażu przeprowadzonego w 2021 roku społeczność niesłyszących katolików w stanie Maryland liczy ponad 1,2 miliona niesłyszących lub niedosłyszących mieszkańców stanu Maryland.

Mimo że ASL jest trzecim najczęściej używanym językiem w USA po angielskim i hiszpańskim, mniej niż 8 na 100 osób niesłyszących uczęszcza do kościoła. Chociaż dla niesłyszących katolików udostępniana jest coraz większa liczba materiałów katechetycznych, katolicka ewangelizacja dla niesłyszących pozostaje w tyle za innymi wyznaniami chrześcijańskimi.

Ojciec Michael Depcik organizuje Kongres Eucharystyczny dla Głuchych w Emmitsburgu w stanie Maryland w kwietniu 2025 r. Chociaż Krajowy Kongres Eucharystyczny zapewni tłumaczy i dostępność dla niesłyszących katolików, Kongres Eucharystyczny dla Głuchych będzie prowadzony w języku migowym, aby ludzie mogli wspólnie się modlić, wyjaśnił ks. Depcik.

 

Źródło: cna
Foto: YouTube
Czytaj dalej

Kościół

Jesteśmy katolikami czy „katolikami kawiarnianymi”? Sondaż

Opublikowano

dnia

Autor:

Ryan Burge, czołowy badacz religii i polityki, zebrał niedawno dane wskazujące, że w Stanach Zjednoczonych szerzy się tzw. „katolicyzm kawiarniany”. W szczególności amerykańscy katolicy wyrażają powszechny sprzeciw wobec nauczania Kościoła na temat aborcji, eutanazji i kary śmierci. Wynika to w większości z upolitycznienia kwestii moralnych, mówi Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.

W Waszyngtonie kardynał Wilton Gregory użył niedawno tego terminu do opisania prezydenta Joe Bidena, który jako prezydent opowiada się za nieograniczoną aborcją przez wszystkie dziewięć miesięcy ciąży.

Ryan Burge stwierdził, że tylko 0,9% katolików zgadza się z nauczaniem Kościoła we wszystkich tych trzech ważnych kwestiach. Swoje wnioski oparł na danych z 2022 r. zebranych przez Global Social Survey (GSS) i opracowanych przez Archiwa Danych Stowarzyszenia Religii (ARDA).

Odsetek 0,9%  jest najniższy w historii, odkąd GSS zaczął zbierać dane w 1972 r.

Zbiega się to z ogólnym spadkiem frekwencji w Kościele wśród katolików o 12% w ciągu ostatnich dwóch dekad, jak stwierdziło badanie Gallupa.

Aborcja

Ryan Burge stwierdził, że pomimo jasnego nauczania Kościoła katolickiego, że aborcja jest niedopuszczalna, istnieje wyraźne poparcie większości dla aborcji planowej w niemal każdych okolicznościach.

Ponad 50% katolików popiera aborcję, gdy zagrożone jest zdrowie matki, dziecko jest wynikiem gwałtu, jeśli istnieje duże ryzyko wystąpienia u dziecka poważnej wady oraz gdy rodzina lub matka albo nie chce, albo nie może utrzymać kolejnego dziecka.

Prawie 90% katolików popiera aborcję w przypadkach, gdy zagrożone jest zdrowie matki. Ponad 80% katolików popiera aborcję w przypadku gwałtu, a blisko 80% katolików popiera aborcję w przypadku poważnych wad.

Eutanazja

Jeśli chodzi o eutanazję, która według Kościoła także jest moralnie niedopuszczalna, oraz samobójstwo, które Katechizm Kościoła Katolickiego nazywa „sprzecznym z miłością do Boga żywego”, większość katolików ponownie nie zgadza się z nauczaniem Kościoła.

Z danych wynika, że ​​70% katolików popiera eutanazję, zdefiniowaną w badaniu jako możliwość popełnienia samobójstwa w przypadku nieuleczalnej choroby. Jak zauważył Burge, od lat 80 -tych XX w. rośnie poparcie katolików dla eutanazji i wspomaganego samobójstwa.

Kara śmierci

W ostatnich dziesięcioleciach Kościół coraz częściej wyraża swój sprzeciw wobec kary śmierci. W 2018 r. zrewidowano Katechizm Kościoła Katolickiego, aby uwzględnić ten sprzeciw.

Katechizm przyznaje, że w przeszłości „stosowanie się do kary śmierci przez prawowitą władzę po sprawiedliwym procesie przez długi czas było uważane za właściwą reakcję na wagę niektórych przestępstw i akceptowalny, choć skrajny, środek ochrony dobra wspólnego”.

„Dzisiaj jednak wzrasta świadomość, że godność osoby nie zostaje utracona nawet po popełnieniu bardzo poważnych przestępstw. Ponadto pojawiło się nowe rozumienie znaczenia sankcji karnych nakładanych przez państwo.

Wreszcie opracowano skuteczniejsze systemy pozbawienia wolności, które zapewniają obywatelom należytą ochronę, ale jednocześnie nie pozbawiają definitywnie winnego możliwości odkupienia” – wskazuje katechizm.

Katechizm cytuje papieża Franciszka, który stwierdził, że „kara śmierci jest niedopuszczalna, ponieważ stanowi atak na nietykalność i godność osoby”.

Mimo to ARDA ustaliła, że ​​61% katolików opowiada się za karą śmierci dla skazanych morderców. Ale poparcie dla kary śmierci wśród katolików spadło w ostatnich dziesięcioleciach, osiągając wysoki poziom 81% w 1990 r.

Źródło: cna
Foto: istock/Nadzeya Haroshka/Zerbor/
Czytaj dalej
Reklama
Reklama

Facebook Florida

Facebook Chicago

Reklama

Kalendarz

październik 2023
P W Ś C P S N
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Popularne w tym miesiącu