Połącz się z nami

Kościół

Modlimy się często. Z wiarą w Boga i uczestnictwem w nabożeństwach jest gorzej

Opublikowano

dnia

Tylko około połowa Amerykanów twierdzi, że jest pewna, że Bóg istnieje, i chociaż spadła regularna obecność na nabożeństwach, wiele osób twierdzi, że nadal modli się kilka razy dziennie. 15 maja Krajowy Instytut Badania Opinii Publicznej NORC z University of Chicago opublikował dane z General Social Survey (GSS) za 2022 rok. Raport pokazuje, że coraz mniej Amerykanów identyfikuje się ze zorganizowaną religijnością, podkreśla Ojciec Paweł Kosiński, SJ.

Ankieta General Social Survey (GSS) jest uważana za jedno z najważniejszych źródeł danych na temat opinii Amerykanów.

Ankieta została przeprowadzona wśród dorosłych mieszkańców USA za pomocą wywiadów osobistych, samodzielnie wypełnianych ankiet internetowych i wywiadów telefonicznych.

Czy wierzysz w Boga?

Wśród wielu badanych opinii znalazła się kwestia wiary Amerykanów w istnienie Boga.

Około 50% Amerykanów stwierdziło, że „wie, że Bóg istnieje i nie ma wątpliwości”. Liczba ta nie zmieniła się od 2021 r. W 1993 r. odsetek ten osiągnął szczyt: 65%, a w 2008 r. spadł do 60%.

Kolejne 16% ankietowanych w 2022 roku powiedziało GSS, że „wierzą w Boga, ale mają wątpliwości”. Kolejne 14% stwierdziło, że wierzy w „jakąś siłę wyższą”.

Około 6% stwierdziło, że „czasami” wierzy w Boga, a około 7% odpowiedziało „nie wiem i nie ma sposobu, aby się tego dowiedzieć”.

Około 7% stwierdziło, że nie wierzy w Boga, i jest to odsetek bez zmian od 2021 r. Niewiara w Boga oscylowała wokół 2%-3% przez dziesięciolecia, aż do 2014 r., kiedy zaczęła rosnąć.

Czy jesteś religijny?

Jeśli chodzi o samookreśloną religijność, 14% powiedziało GSS, że są „bardzo religijni”, 32% określiło się jako „umiarkowanie religijni”, a 25% jako „lekko religijni”. „Umiarkowanie religijni” odnotowali największy spadek, z 38% w 2018 r. i 41% w 2010 r.

Istnieje tendencja wzrostowa wśród respondentów, którzy identyfikują się jako „niereligijni”. W 2022 roku 29% wybrało tę odpowiedź, co oznacza niewielki spadek w stosunku do szczytowego poziomu 32% w 2021 roku. Przed 2012 rokiem mniej niż 20% respondentów kiedykolwiek wybrało tę odpowiedź.

Jak często bierzesz udział w nabożeństwach religijnych?

Dane dotyczące frekwencji religijnej wydają się odzwierciedlać ten niereligijny trend. Wśród respondentów GSS 34% stwierdziło, że nigdy nie uczestniczyło w nabożeństwach, co jest nowym rekordem.

Liczba ta po raz pierwszy osiągnęła 30% w 2018 r. i 20% w 1998 r., po tym jak przez dziesięciolecia utrzymywała się na poziomie około 15%.

11% ankietowanych deklarowało udział w nabożeństwach rzadziej niż raz w roku, 13% raz w roku, a 10% kilka razy w roku. Tylko 4% stwierdziło, że uczęszczało raz w miesiącu, 5% uczęszczało dwa lub trzy razy w miesiącu, a 4% uczęszczało „prawie co tydzień”.

Około 13% uczestniczyło w nabożeństwach tygodniowo, co stanowi niewielki wzrost w porównaniu z respondentami z 2021 r., ale spadek z 18% w 2018 r.

Respondenci GSS nigdy nie zgłaszali tygodniowej frekwencji przekraczającej 30%, chociaż liczba ta osiągnęła najwyższy poziom 29% w 1972 r., pierwszym roku, w którym GSS o to zapytał pytanie.

Około 5% ankietowanych uczestniczyło w nabożeństwach częściej niż raz w tygodniu. Ta odpowiedź ostatnio osiągnęła najwyższy poziom 9% w 1993 roku i nigdy nie przekroczyła 9% od 1972 roku.

Jak często się modlisz?

Modlitwa zgłaszana przez samych siebie była bardziej popularna niż deklarowana obecność w kościele. Według GSS 28% respondentów stwierdziło, że modli się kilka razy dziennie, co stanowi niewielki spadek w stosunku do szczytowego poziomu 31% w 2004 roku.

Kolejne 20% stwierdziło, że modli się raz dziennie, co stanowi wzrost z 16% w 2021 r., ale spadek z 28% w 2018 r., gdzie liczba ta utrzymywała się na stałym poziomie od dziesięcioleci.

Kolejne 13% stwierdziło, że modli się kilka razy w tygodniu, a 6% raz w tygodniu. Liczba osób, które rzadko lub nigdy się nie modlą, jest bliska historycznego maksimum: 34% stwierdziło, że modli się „rzadziej niż raz w tygodniu lub nigdy”, co oznacza spadek w stosunku do szczytowego poziomu w 2021 r., który wyniósł 38%.

Czy masz zaufanie do zorganizowanej religii?

Znacząco spadło również zaufanie do zorganizowanej religii. Zaufanie osiągnęło szczyt w 1974 r., kiedy 45% respondentów GSS wyraziło „duże zaufanie” do zorganizowanej religii. W 2022 roku zrobiło to tylko 15%, czyli mniej więcej tyle samo, co najniższy poziom w historii w 2021 roku.

Około 49% respondentów wyraziło „tylko niewielkie” zaufanie do zorganizowanej religii, po raz pierwszy poniżej 50% od 2000 r. Kolejne 33% respondentów wyraziło „prawie żadne zaufanie” do zorganizowanej religii, porównywalne z 2021 r. i wciąż powyżej poprzedniego szczytu 30% w 1989.

W 1975 tylko 11% Amerykanów odpowiedziało w ten sposób.

Dane GSS z 2022 r. są oparte na 3544 wypełnionych ankietach od 4 maja do 20 grudnia, a także 601 dodatkowych wypełnionych ankiet dla nadpróby respondentów rasy czarnej, latynoskiej i azjatyckiej z panelu NORC AmeriSpeak. Badanie dotyczyło osób wszystkich wyznań, nie tylko katolików.

 

Źródło: cna
Foto: istock/BookyBuggy/ Rawpixel/ sticker2you/ sticker2you/ Halfpoint/ wideonet

News Chicago

19 kościołów katolickich na przedmieściach Chicago może zostać zamknięta

Opublikowano

dnia

Autor:

Kilka miesięcy po ogłoszeniu przez diecezję Joliet zamknięcia 5 kościołów katolickich i 2 szkół katolickich w rejonie miasteczka, miejscowy biskup zasygnalizował, że kolejnym 19 parafiom na zachodnich i południowo-zachodnich przedmieściach oraz poza nimi, grozi zamknięcie lub fuzja.

Biuro biskupa Rona Hicksa poinformowało, że restrukturyzacja w diecezji jest konieczna z różnych powodów, w tym z powodu braku księży i ​​„kwestii budżetowych”.

Biskup Ron Hicks

Jednakże urzędnicy kościelni nie chcieli rozmawiać o tym, czy i w jaki sposób trwający od kilkudziesięciu lat skandal związany z wykorzystywaniem seksualnym dzieci, który doprowadził do wielomilionowych wypłat prawnych, wpłynął na ich wyzwania finansowe.

Na stronie internetowej diecezji znajduje się lista ponad 70 wiarygodnie oskarżonych duchownych, przy czym diecezja Joliet była niegdyś jednym z epicentrów kryzysu, który dotknął księży w całym kraju.

Urzędnicy diecezji twierdzą, że niektóre z 19 kościołów można zamknąć, a niektóre połączyć w ramach trwającego procesu restrukturyzacji.

Zagrożone kościoły:

  • Ascension of Our Lord w Oakbrook Terrace
  • Christ the King w Lombard
  • St. Alexander w Villa Park
  • St. John the Apostle w Villa Park
  • Christ the Servant w Woodridge
  • St. Luke w Carol Stream
  • St. Mark w Wheaton
  • Assumption w Coal City
  • Immaculate Conception w Braidwood
  • Sacred Heart w Kinsman
  • St. Boniface w Monee
  • St. Lawrence w South Wilmington
  • St. Lawrence O’Toole Chapel w Essex
  • St. Liborius w Steger
  • St. Mary w Park Forest
  • St. Mary Mission w Reddick
  • St. Patrick (Wilton Center) w Manhattan
  • St. Paul the Apostlew Peotone
  • St. Rose w Wilmington

Ascension of Our Lord w Oakbrook Terrace

Urzędnik kościelny, który nie chciał ujawnić swojego nazwiska, ale jest zaznajomiony z planami zamknięcia kościołów, powiedział, że jest „rozczarowany” sposobem, w jaki biskup Ron Hicks prowadzi działalność kościelną.

„Biskup zawiera układy, a ci, którzy w rezultacie cierpią, to ludzie, ponieważ to nie biskup zbudował te kościoły i nie są nimi także księża, tylko ludzie” – powiedział urzędnik.

Christ the King w Lombard

W 2023 r. diecezja rozpoczęła ocenę 16 parafii w Joliet i jej okolicach, a na początku tego roku ogłosiła zamknięcie 5 kościołów i 2 szkół podstawowych.

Od 2022 r. Archidiecezja Chicago zamknęła 26 parafii, z czego dwie w tym roku.

 

Źródło: suntimes
Foto: Ascension of Our Lord w Oakbrook Terrace, Christ the King w Lombard, Diecezja Joliet, St. Mark w Wheaton
Czytaj dalej

Kościół

W sobotę Chrystus eucharystyczny wyruszy w podróż po całym kraju

Opublikowano

dnia

Autor:

Już w sobotę, w wigilię Zesłania Ducha Świętego w Stanach Zjednoczonych wyruszy Narodowa Pielgrzymka Eucharystyczna. Ta olbrzymia procesja pokona ponad 10 tys. km, startując z czterech krańców USA. Punktem końcowym jest Indianapolis, gdzie 17 lipca rozpocznie się Narodowy Kongres Eucharystyczny. Cały amerykański Kościół mobilizuje się na to wydarzenie.

Przez 60 dni Chrystus eucharystyczny będzie przemierzał amerykańskie drogi, rzeki, czasem autostrady, zatrzymując się w kolejnych miastach, gdzie wierni będą zaproszeni do uczestnictwa w adoracji, a także do dołączenia do procesji. Każdy z czterech szlaków przemierzą w całości tzw. „pielgrzymi nieustanni”. To grupa 23 osób, która symbolicznie reprezentuje cały Kościół w USA towarzyszący pielgrzymującemu Chrystusowi.

Przy planowaniu tras zwracano szczególne uwagę na miejsca ważne w historii lokalnego Kościoła. Przykładowo szlak wschodni nosi imię Elizabeth Ann Seaton, żony, matki pięciorga dzieci, a następnie założycielki zgromadzenia zakonnego i pierwszej świętej ze Stanów Zjednoczonych.

Podążający nim pielgrzymi zatrzymają się w Emmitsburgu, gdzie jest czczona ta wyjątkowa Amerykanka. Nawiedzą też sanktuarium św. Franciszki Cabrini i św. Jana, a także kościół Maryi Panny w New Haven, gdzie posługiwał bł. Michael McGiveny, gdy założył Rycerzy Kolumba.

Kongres eucharystyczny w Indianapolis, będący punktem docelowym pielgrzymki, zgromadzi tysiące osób. Zaplanowano liczne prelekcje, koncerty i wystawy, a nade wszystko chwile modlitwy przed Jezusem ukrytym w chlebie eucharystycznym. Odbędzie się też procesja po ulicach Indianapolis na wzór procesji Bożego Ciała.

Ogólnokrajowa pielgrzymka i kongres są szczytowym momentem Narodowego Odrodzenia Eucharystycznego przeżywanego w Stanach Zjednoczonych od 2022 r. z woli lokalnego episkopatu. Wraz z zamknięciem tych wydarzeń rozpocznie się ostatni rok odrodzenia – rok wyjścia do innych w misji.

Autor: Krzysztof Dudek SJ – Watykan
Foto: Zdjęcie archiwalne (Patryck Madeira)
Czytaj dalej

Kościół

Ksiądz z Chicago przeprosił za błogosławieństwo pary kobiet, które wywołało oburzenie

Opublikowano

dnia

Autor:

Ksiądz z Chicago przeprosił za kontrowersyjny sposób, w jaki w kwietniu pobłogosławił parę tej samej płci, nazywając swoją decyzję „bardzo złą” i stwierdzając, że naruszył nowe wytyczne Kościoła katolickiego. Ta ceremonia faktycznie budziła wątpliwości, więc dobrze się stało, że ks. Joseph Williams zrozumiał swój błąd, mówi Jezuita, ojciec Paweł Kosiński.

O kontrowersyjnym błogosławieństwie udzielonym Kelli Knight i jej partnerce informowaliśmy 6 maja. 8 maja ksiądz Joseph Williams, proboszcz parafii św. Wincentego a Paulo niedaleko centrum Chicago, opublikował przeprosiny dotyczące tego wydarzenia.

Na nagraniu wideo z wydarzenia opublikowanym w mediach społecznościowych widać, jak ks. Williams – ubrany w szaty kapłańskie – pyta parę, czy „dobrowolnie zobowiążą się do wzajemnej miłości jako święci małżonkowie oraz do życia razem na zawsze w pokoju i harmonii”.

Obie kobiety odpowiadają: „Tak”.

Następnie Ks. Williams prosi Boga, aby „wzmocnił i uświęcił miłość”, jaką obie kobiety darzą siebie nawzajem, stwierdzając, że „obrączki, które wymieniły, są oznaką ich wierności i zaangażowania”.

Ksiądz początkowo sugerował, że watykański dokument Fiducia Supplicans z grudnia 2023 r. dopuszcza taki rodzaj błogosławieństwa, jakiego udzielił w kwietniu.

W dokumencie tym stwierdzono, że księża katoliccy mogą błogosławić pary tej samej płci w ramach wyrazu bliskości duszpasterskiej, nie tolerując jednak ich stosunków seksualnych i nie sprawiając, że błogosławieństwo będzie wyglądać jak ślub.

Sposób, w jaki przeprowadził błogosławieństwo, wynikał ze starań zapewnienia łaski Bożej w tej ważnej chwili – jak stwierdził proboszcz w opublikowanym oświadczeniu.

„Jest mi bardzo przykro z powodu zamieszania i/lub gniewu, jakie to spowodowało, szczególnie wśród ludu Bożego” – oświadczył ks. Williams.

Fiducia Suplicans wywołała ogólnoświatowe kontrowersje po ogłoszeniu jej 18 grudnia, a biskupi na całym świecie albo zadeklarowali swoje poparcie dla niej, albo wyrazili zamiar niewprowadzania jej w życie.

Deklaracja Watykanu, która ma zastosowanie także do katolików, którzy zawarli nowy związek cywilny bez unieważnienia małżeństwa, a także do par znajdujących się w innych „sytuacjach nieregularnych”, podkreśliła, że takich błogosławieństw nie można udzielać w sposób, który powodowałby jakiekolwiek nawiązanie co do natury małżeństwa.

„Doktryna Kościoła w tej kwestii pozostaje niezachwiana” – stwierdziła Dykasteria ds. Nauki Wiary po opublikowaniu dokumentu.

 

Źródło: cna
Foto: YouTube
Czytaj dalej
Reklama
Reklama

Facebook Florida

Facebook Chicago

Reklama

Kalendarz

maj 2023
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Popularne w tym miesiącu