Połącz się z nami

Kościół

Covid-19 zamknął kościoły a wiernym trudno teraz do nich wrócić. Mniej katolików osobiście uczestniczy w Mszach św.

Opublikowano

dnia

Wyniki nowego badania przeprowadzonego przez Pew Research Center pokazują, że uczestnictwo we Mszy św. wśród katolików nie powróciło jeszcze do poziomu sprzed pandemii, a tylko około 4 na 10 katolików w USA osobiście uczestniczy we Mszy św. tak często, jak przed pandemią. Jedna czwarta wszystkich katolików twierdzi, że do kościoła uczęszcza teraz rzadziej. Wyniki badania komentuje Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.

Dane dotyczące frekwencji na Mszach według badania Pew obejmują tych katolików, którzy twierdzą, że uczestniczą osobiście, wirtualnie lub jedno i drugie. Spadkowi osobistej frekwencji towarzyszy 14-procentowy wzrost liczby katolików, którzy deklarują, że teraz częściej niż przed pandemią uczęszczają na msze online.

Kościół katolicki naucza, że katolicy są zobowiązani do uczestnictwa we Mszy św. w każdą niedzielę, „chyba że usprawiedliwieni są poważnym powodem (na przykład choroba, opieka nad niemowlętami) lub mają dyspensę od własnego proboszcza” (lub biskupa).

Kiedy praktycznie wszystkie diecezje w USA zamknęły kościoły podczas pandemii COVID-19, wielu biskupów wydało dyspensy od obowiązku niedzielnej Mszy św., co doprowadziło do wzrostu liczby wirtualnych praktyk religijnych.

Biskupi zaczęli znosić te dyspensy później w 2020 r., a kilku biskupów wstrzymało się do 2022 r., zanim zniosło dyspensę i zaprosiło katolików z powrotem do kościoła.

Badacze z Pew doszli do wniosku, że „zdecydowana większość respondentów nie wykazała żadnych zmian w zgłaszanym przez siebie ogólnym poziomie uczestnictwa w nabożeństwach w tym okresie” – jednocześnie traktując obecność osobistą i wirtualną jako równą.

Odsetek osób, które obecnie wskazują, że uczęszczają rzadziej niż przed początkowym wybuchem COVID-19, jest nieco większy niż odsetek osób, które deklarują, że chodzą częściej, podał Pew.

Większość Amerykanów twierdzi, że uczestniczy osobiście z mniej więcej taką samą częstością jak przed wybuchem COVID-19 (31%) lub że nie uczęszczała na nabożeństwa przed pandemią i nadal tego nie robi (42%).

Inne ustalenia z badania Pew to:

  • 38% katolików stwierdziło, że uczestniczy w nabożeństwach „mniej więcej tak często” jak przed pandemią, 24% rzadziej, a 9% częściej. Dla porównania, ogółem 31% dorosłych stwierdziło, że osobiście uczestniczy w nabożeństwach „mniej więcej tak często” jak przed pandemią, 20% rzadziej i 7% częściej.
  • Protestanci, zwłaszcza czarni protestanci, odnotowali większy wzrost udziału w wirtualnym nabożeństwie niż katolicy. W sumie 26% protestantów stwierdziło w 2022 r., że uczestniczy w nich praktycznie częściej niż przed pandemią, podobnie jak 35% czarnych protestantów.
  • Przez większą część okresu pandemii około 6 na 10 Amerykanów w żaden sposób nie brało udziału w nabożeństwach, w tym około 7 na 10 dorosłych poniżej 30 roku życia i około 9 na 10 dorosłych niezrzeszonych religijnie.

Obecne badanie jest następstwem innego niedawnego badania opublikowanego w styczniu przez American Enterprise Institute, w którym stwierdzono, że odsetek Amerykanów uczęszczających na nabożeństwa jest teraz „znacząco niższy” niż przed pandemią COVID-19.

Według tego badania wiosną 2022 r. 33% Amerykanów stwierdziło, że nigdy nie uczestniczy w nabożeństwach, w porównaniu z 25% przed ogłoszeniem pandemii przez Światową Organizację Zdrowia w marcu 2020 r. Jednak według tego badania przynależność religijna pozostaje w dużej mierze niezmieniona.

W badaniu Pew, które przeprowadzono w listopadzie 2022 r., wypytano łącznie 11 377 osób, z których 2207 było katolikami. Margines błędu wyniósł ogólnie ±1,5 punktu procentowego i ±3,4 punktu procentowego dla katolików.

Pełne wyniki można przeczytać tutaj.

 

Źródło: cna
Foto: YouTube, istock/rarrarorro/ robertprzybysz/ IB_photo

News Chicago

19 kościołów katolickich na przedmieściach Chicago może zostać zamknięta

Opublikowano

dnia

Autor:

Kilka miesięcy po ogłoszeniu przez diecezję Joliet zamknięcia 5 kościołów katolickich i 2 szkół katolickich w rejonie miasteczka, miejscowy biskup zasygnalizował, że kolejnym 19 parafiom na zachodnich i południowo-zachodnich przedmieściach oraz poza nimi, grozi zamknięcie lub fuzja.

Biuro biskupa Rona Hicksa poinformowało, że restrukturyzacja w diecezji jest konieczna z różnych powodów, w tym z powodu braku księży i ​​„kwestii budżetowych”.

Biskup Ron Hicks

Jednakże urzędnicy kościelni nie chcieli rozmawiać o tym, czy i w jaki sposób trwający od kilkudziesięciu lat skandal związany z wykorzystywaniem seksualnym dzieci, który doprowadził do wielomilionowych wypłat prawnych, wpłynął na ich wyzwania finansowe.

Na stronie internetowej diecezji znajduje się lista ponad 70 wiarygodnie oskarżonych duchownych, przy czym diecezja Joliet była niegdyś jednym z epicentrów kryzysu, który dotknął księży w całym kraju.

Urzędnicy diecezji twierdzą, że niektóre z 19 kościołów można zamknąć, a niektóre połączyć w ramach trwającego procesu restrukturyzacji.

Zagrożone kościoły:

  • Ascension of Our Lord w Oakbrook Terrace
  • Christ the King w Lombard
  • St. Alexander w Villa Park
  • St. John the Apostle w Villa Park
  • Christ the Servant w Woodridge
  • St. Luke w Carol Stream
  • St. Mark w Wheaton
  • Assumption w Coal City
  • Immaculate Conception w Braidwood
  • Sacred Heart w Kinsman
  • St. Boniface w Monee
  • St. Lawrence w South Wilmington
  • St. Lawrence O’Toole Chapel w Essex
  • St. Liborius w Steger
  • St. Mary w Park Forest
  • St. Mary Mission w Reddick
  • St. Patrick (Wilton Center) w Manhattan
  • St. Paul the Apostlew Peotone
  • St. Rose w Wilmington

Ascension of Our Lord w Oakbrook Terrace

Urzędnik kościelny, który nie chciał ujawnić swojego nazwiska, ale jest zaznajomiony z planami zamknięcia kościołów, powiedział, że jest „rozczarowany” sposobem, w jaki biskup Ron Hicks prowadzi działalność kościelną.

„Biskup zawiera układy, a ci, którzy w rezultacie cierpią, to ludzie, ponieważ to nie biskup zbudował te kościoły i nie są nimi także księża, tylko ludzie” – powiedział urzędnik.

Christ the King w Lombard

W 2023 r. diecezja rozpoczęła ocenę 16 parafii w Joliet i jej okolicach, a na początku tego roku ogłosiła zamknięcie 5 kościołów i 2 szkół podstawowych.

Od 2022 r. Archidiecezja Chicago zamknęła 26 parafii, z czego dwie w tym roku.

 

Źródło: suntimes
Foto: Ascension of Our Lord w Oakbrook Terrace, Christ the King w Lombard, Diecezja Joliet, St. Mark w Wheaton
Czytaj dalej

Kościół

W sobotę Chrystus eucharystyczny wyruszy w podróż po całym kraju

Opublikowano

dnia

Autor:

Już w sobotę, w wigilię Zesłania Ducha Świętego w Stanach Zjednoczonych wyruszy Narodowa Pielgrzymka Eucharystyczna. Ta olbrzymia procesja pokona ponad 10 tys. km, startując z czterech krańców USA. Punktem końcowym jest Indianapolis, gdzie 17 lipca rozpocznie się Narodowy Kongres Eucharystyczny. Cały amerykański Kościół mobilizuje się na to wydarzenie.

Przez 60 dni Chrystus eucharystyczny będzie przemierzał amerykańskie drogi, rzeki, czasem autostrady, zatrzymując się w kolejnych miastach, gdzie wierni będą zaproszeni do uczestnictwa w adoracji, a także do dołączenia do procesji. Każdy z czterech szlaków przemierzą w całości tzw. „pielgrzymi nieustanni”. To grupa 23 osób, która symbolicznie reprezentuje cały Kościół w USA towarzyszący pielgrzymującemu Chrystusowi.

Przy planowaniu tras zwracano szczególne uwagę na miejsca ważne w historii lokalnego Kościoła. Przykładowo szlak wschodni nosi imię Elizabeth Ann Seaton, żony, matki pięciorga dzieci, a następnie założycielki zgromadzenia zakonnego i pierwszej świętej ze Stanów Zjednoczonych.

Podążający nim pielgrzymi zatrzymają się w Emmitsburgu, gdzie jest czczona ta wyjątkowa Amerykanka. Nawiedzą też sanktuarium św. Franciszki Cabrini i św. Jana, a także kościół Maryi Panny w New Haven, gdzie posługiwał bł. Michael McGiveny, gdy założył Rycerzy Kolumba.

Kongres eucharystyczny w Indianapolis, będący punktem docelowym pielgrzymki, zgromadzi tysiące osób. Zaplanowano liczne prelekcje, koncerty i wystawy, a nade wszystko chwile modlitwy przed Jezusem ukrytym w chlebie eucharystycznym. Odbędzie się też procesja po ulicach Indianapolis na wzór procesji Bożego Ciała.

Ogólnokrajowa pielgrzymka i kongres są szczytowym momentem Narodowego Odrodzenia Eucharystycznego przeżywanego w Stanach Zjednoczonych od 2022 r. z woli lokalnego episkopatu. Wraz z zamknięciem tych wydarzeń rozpocznie się ostatni rok odrodzenia – rok wyjścia do innych w misji.

Autor: Krzysztof Dudek SJ – Watykan
Foto: Zdjęcie archiwalne (Patryck Madeira)
Czytaj dalej

Kościół

Ksiądz z Chicago przeprosił za błogosławieństwo pary kobiet, które wywołało oburzenie

Opublikowano

dnia

Autor:

Ksiądz z Chicago przeprosił za kontrowersyjny sposób, w jaki w kwietniu pobłogosławił parę tej samej płci, nazywając swoją decyzję „bardzo złą” i stwierdzając, że naruszył nowe wytyczne Kościoła katolickiego. Ta ceremonia faktycznie budziła wątpliwości, więc dobrze się stało, że ks. Joseph Williams zrozumiał swój błąd, mówi Jezuita, ojciec Paweł Kosiński.

O kontrowersyjnym błogosławieństwie udzielonym Kelli Knight i jej partnerce informowaliśmy 6 maja. 8 maja ksiądz Joseph Williams, proboszcz parafii św. Wincentego a Paulo niedaleko centrum Chicago, opublikował przeprosiny dotyczące tego wydarzenia.

Na nagraniu wideo z wydarzenia opublikowanym w mediach społecznościowych widać, jak ks. Williams – ubrany w szaty kapłańskie – pyta parę, czy „dobrowolnie zobowiążą się do wzajemnej miłości jako święci małżonkowie oraz do życia razem na zawsze w pokoju i harmonii”.

Obie kobiety odpowiadają: „Tak”.

Następnie Ks. Williams prosi Boga, aby „wzmocnił i uświęcił miłość”, jaką obie kobiety darzą siebie nawzajem, stwierdzając, że „obrączki, które wymieniły, są oznaką ich wierności i zaangażowania”.

Ksiądz początkowo sugerował, że watykański dokument Fiducia Supplicans z grudnia 2023 r. dopuszcza taki rodzaj błogosławieństwa, jakiego udzielił w kwietniu.

W dokumencie tym stwierdzono, że księża katoliccy mogą błogosławić pary tej samej płci w ramach wyrazu bliskości duszpasterskiej, nie tolerując jednak ich stosunków seksualnych i nie sprawiając, że błogosławieństwo będzie wyglądać jak ślub.

Sposób, w jaki przeprowadził błogosławieństwo, wynikał ze starań zapewnienia łaski Bożej w tej ważnej chwili – jak stwierdził proboszcz w opublikowanym oświadczeniu.

„Jest mi bardzo przykro z powodu zamieszania i/lub gniewu, jakie to spowodowało, szczególnie wśród ludu Bożego” – oświadczył ks. Williams.

Fiducia Suplicans wywołała ogólnoświatowe kontrowersje po ogłoszeniu jej 18 grudnia, a biskupi na całym świecie albo zadeklarowali swoje poparcie dla niej, albo wyrazili zamiar niewprowadzania jej w życie.

Deklaracja Watykanu, która ma zastosowanie także do katolików, którzy zawarli nowy związek cywilny bez unieważnienia małżeństwa, a także do par znajdujących się w innych „sytuacjach nieregularnych”, podkreśliła, że takich błogosławieństw nie można udzielać w sposób, który powodowałby jakiekolwiek nawiązanie co do natury małżeństwa.

„Doktryna Kościoła w tej kwestii pozostaje niezachwiana” – stwierdziła Dykasteria ds. Nauki Wiary po opublikowaniu dokumentu.

 

Źródło: cna
Foto: YouTube
Czytaj dalej
Reklama
Reklama

Facebook Florida

Facebook Chicago

Reklama

Kalendarz

marzec 2023
P W Ś C P S N
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Popularne w tym miesiącu