Połącz się z nami

News USA

Biden z krzyżem na czole popiera aborcję. Prezydent USA odmówił wyjaśnień

Opublikowano

dnia

Joe Biden, został zapytany przez dziennikarza dlaczego popiera prawo do aborcji pomimo nauczania Kościoła. Prezydent miał widoczny na czole znak krzyża zrobiony z popiołu, jako znak uczestnictwa w nabożeństwie środy popielcowej rozpoczynającym Wielki Post. Niespójną postawę Bidena komentuje Jezuita Ojciec Paweł Kosiński.

Pytanie padło przed wejściem Bidena na pokład Marine One lecącym do Duluth w środę 2 marca.

„Nie chcę wdawać się w debatę z wami na temat teologii”

– oświadczył Biden, zapytany przez korespondenta EWTN Owena Jensena o to, jak jest w stanie pogodzić swoją wiarę katolicką z jego publicznym poparciem dla aborcji. „Nie zamierzam wydawać osądu na innych ludzi”– dodał prezydent.

Biden, który nosił krzyż z popiołu na czole, powiedział, że wcześniej rano spotkał się z kardynałem Wiltonem Gregorym z Waszyngtonu, jego biskupem i otrzymał wtedy znak.

Zapytany przez dziennikarzy, Biden powiedział, że zrezygnował ze „wszystkich słodyczy” na Wielki Post, w tym lodów.

„A ja… znacie mnie, zaczynam od deseru” — przyznał Biden. “ Nie ma lodów. Nie ma nic.”

Biden, drugi katolicki prezydent, jako prezydent cieszył się niezachwianym poparciem dla prawa do aborcji i nie chciał powiedzieć, czy popiera jakiekolwiek ograniczenia procedury.

We wtorek wieczorem, podczas swojego pierwszego orędzia o stanie państwa, Biden zauważył, że:

„prawo konstytucyjne potwierdzone przez wyrok w sprawie Roe przeciwko Wade, precedens od pół wieku, jest atakowane jak nigdy dotąd”

Powiedział też, że „zachowanie prawa kobiet do wyboru” jest pozytywnym krokiem dla systemu opieki zdrowotnej w kraju.

Kościół katolicki sprzeciwia się świadomej aborcji przez cały okres ciąży i naucza, że ​​życie zaczyna się w momencie poczęcia.

W rocznicę decyzji w sprawie Roe przeciwko Wade, Biden i wiceprezydent Kamala Harris wydali wspólne oświadczenie, w którym zadeklarowali poparcie dla skodyfikowania decyzji Sądu Najwyższego w prawo.

„Jesteśmy głęboko zaangażowani w ochronę dostępu do opieki zdrowotnej, w tym ochrony zdrowia reprodukcyjnego – oraz w zapewnienie, że ten kraj nie zostanie cofnięty w kwestii równości kobiet” – napisano w oświadczeniu.

Podczas wyborów w 2020 r. Biden zmienił stanowisko w sprawie poprawki Hyde’a, która zakazuje wykorzystywania funduszy federalnych na aborcje na okres 24 godzin.

Biden głosował za poprawką Hyde’a i popierał ją przez cały czas swojego pobytu w Senacie i ponownie wyraził sprzeciw wobec obalenia poprawki, zapytany przez dziennikarzy 6 czerwca 2019 r.

Następnego dnia Biden powiedział, że zmienił zdanie i wierzy, że poprawka powinna zostać przewrócony.

Podczas debaty na temat kampanii prezydenckiej w marcu 2020 r. Biden został zakwestionowany przez innego kandydata na prezydenta, senatora Berniego Sandersa (I-Vt.), za jego poprzednie głosy na Hyde’a.

Biden powiedział wtedy, że „jeśli zamierzamy mieć publiczne fundusze na całą opiekę zdrowotną, nie ma mowy, aby pozwolić, by istniał wymóg przyjęcia poprawki Hyde’a”.

Obecna wiceprezydent Harris, przekonała wtedy Bidena w sprawie poprawki Hyde’a.

Pozostaje więc mieć nadzieję, że prezydent zmieni także zdanie w sprawie prawa do aborcji – mówi Ojciec Paweł Kosiński.

 

 

 

Źródło: cna
Foto: You Tube, Twitter, Anna Moneymaker/Getty Images

News USA

W salach szkolnych Luizjany będą wisieć plakaty z biblijnymi Dziesięcioma Przykazaniami

Opublikowano

dnia

Autor:

Luizjana stała się pierwszym stanem, który wymaga, aby Dziesięć Przykazań z Pisma Św. było wywieszanych w każdej klasie szkoły publicznej. Ustawę wprowadzającą ten nakaz podpisał w środę republikański Gubernator stanu, Jeff Landry.

Ustawodawstwo przygotowane przez Partię Republikańską nakłada obowiązek wywieszania Dziesięciu Przykazań w formacie plakatu wydrukowanego „dużą, łatwą do odczytania czcionką” we wszystkich publicznych salach lekcyjnych, od przedszkoli po uniwersytety finansowane przez stan.

Przeciwnicy kwestionują konstytucyjność ustawy, ostrzegając, że prawdopodobnie nastąpią przeciw niej pozwy. Z kolei zwolennicy twierdzą, że cel tego środka nie jest wyłącznie religijny, ale ma znaczenie historyczne. W języku prawnym Dziesięć Przykazań określa się jako „dokumenty założycielskie naszego stanu i rządu krajowego”.

Ekspozycje, którym będzie towarzyszyć czteroakapitowy „kontekst” opisujący, w jaki sposób Dziesięć Przykazań „było znaczącą częścią amerykańskiej edukacji publicznej przez prawie trzy stulecia”, muszą zostać umieszczone w klasach do początku 2025 roku.

Plakaty zostaną opłacone z datków. Ze względu na przepisy, środki stanowe nie zostaną wykorzystane do realizacji tego obowiązku. Prawo także „zezwala” – ale nie wymaga – na eksponowanie Porozumienia Mayflower, Deklaracji Niepodległości i Rozporządzenia Północno-Zachodniego ( Northwest Ordinance) w szkołach publicznych K-12.

Prawo to uniemożliwia uczniom uzyskanie równego poziomu edukacji i sprawi, że dzieci o innych przekonaniach nie będą czuły się bezpiecznie w szkole – stwierdziły we wspólnym oświadczeniu wydanym w środę po południu: Amerykańska Unia Wolności Obywatelskich, Amerykanie Zjednoczeni na Rzecz Oddzielenia Kościoła od Państwa oraz Fundacja Wolności od Religii.

„Nawet wśród tych, którzy wierzą w jakąś wersję Dziesięciu Przykazań, konkretny tekst, którego się trzymają, może różnić się w zależności od wyznania lub tradycji religijnej. Rząd nie powinien opowiadać się po żadnej ze stron w tej debacie teologicznej” – stwierdziły te grupy.

Podobne ustawy wymagające wywieszania Dziesięciu Przykazań w klasach zaproponowano w innych stanach, w tym w Teksasie, Oklahomie i Utah. Jednakże w obliczu groźby sporów prawnych o zgodność takich środków z konstytucją żadnemu stanowi poza Luizjaną nie udało się wprowadzić tych ustaw jako prawa.

Spory prawne dotyczące eksponowania Dziesięciu Przykazań w szkołach nie są niczym nowym.

W 1980 roku Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych orzekł, że podobne prawo stanu Kentucky jest niezgodne z Konstytucją i narusza klauzulę establishmentu, która stanowi, że Kongres nie może „stanowić żadnego prawa dotyczącego ustanowienia religii”. Sąd Najwyższy stwierdził, że prawo to nie miało celu świeckiego, lecz służyło celowi czysto religijnemu.

W Luizjanie aktualnie rządzi Republikanin, Jeff Landry, który w styczniu zastąpił demokratycznego Gubernatora, Johna Bel Edwardsa.

GOP ma także większość dwóch trzecich w legislaturze Luizjany, a Republikanie zajmują wszystkie wybierane stanowiska w całym stanie.

 

Źródło: scrippsnews
Foto: YouTube, istock/searagen/
Czytaj dalej

Kościół

W Juneteenth wspominamy pierwszego czarnego księdza w USA, który ma zostać świętym

Opublikowano

dnia

Autor:

19 czerwca Stany Zjednoczone upamiętniają rocznicę rozkazu z 1865 r., który dał wolność zniewolonym Afroamerykanom w Teksasie. Powszechnie znany jako „Juneteenth”, w 2021 r. stał się świętem federalnym a także dniem, kiedy wspominamy pierwszego czarnoskórego księdza katolickiego w USA, którego sprawa została otwarta do kanonizacji – Czcigodnego Augustusa Toltona. O tej postaci mówi Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.

Augustus Tolton urodził się w niewoli w Brush Creek w powiecie Ralls w stanie Missouri 1 kwietnia 1854 r. w katolickiej rodzinie Petera Paula Toltona i Marthy Jane Chisley.

Peter Paul uciekł wkrótce po rozpoczęciu wojny domowej i wstąpił do armii Unii, a wkrótce potem umarł. W 1862 roku Augustus Tolton wraz z matką i dwójką rodzeństwa uciekli, przekraczając rzekę Mississippi do Illinois.

„John, chłopcze, jesteś wolny. Nigdy nie zapominaj o dobroci Pana” – powiedziała mu matka po przeprawie.

Tolton zaczął uczęszczać do St. Peter’s Catholic School, całkowicie białej szkoły parafialnej w Quincy w stanie Illinois, dzięki pomocy księdza Petera McGirra. Następnie ksiądz go ochrzcił, pouczył go o przystąpieniu do Pierwszej Komunii Świętej i zachęcał do zostania kapłanem.

Żadne amerykańskie seminarium nie zaakceptowałoby Toltona ze względu na jego rasę, więc studiował do kapłaństwa w Rzymie i przyjął święcenia kapłańskie w 1886 roku w wieku 31 lat, stając się pierwszym Afroamerykaninem wyświęconym na księdza.

 

W ciągu swojego krótkiego Tolton nauczył się biegle mówić po angielsku, niemiecku, włosku, łacinie, grecku i dialektach afrykańskich. Był także utalentowanym muzykiem o pięknym głosie. Pomagał biednym i chorym, nakarmił głodnych i pomógł wielu odkryć wiarę. Z miłością nazywano go „Dobrym Ojcem Gusem”.

Po święceniach kapłańskich Tolton miał zostać wysłany do Afryki. Decyzję tą zmienił kardynał Giovanni Simeoni, wysyłając go z powrotem do Ameryki, mówiąc: „Amerykę nazwano najbardziej oświeconym narodem na świecie. Zobaczymy, czy zasługuje na ten zaszczyt. Jeśli Stany Zjednoczone nigdy wcześniej nie widziały czarnego księdza, muszą go zobaczyć teraz”.

Mimo że Proklamacja Wyzwolenia Prezydenta Abrahama Lincolna weszła w życie 1 stycznia 1863 r., nie mogła zostać wdrożona w stanach znajdujących się nadal pod kontrolą Konfederacji.

Dopiero gdy generał dywizji Gordon Granger i około 2000 żołnierzy Unii przybył do Galveston Bay w Teksasie 19 czerwca 1865 roku, na mocy dekretu wykonawczego dano wolność ponad 250 000 zniewolonych Afroamerykanów.

 

Źródło: cna
Foto: YouTube, wikimedia
Czytaj dalej

Kościół

Dwie trzecie katolików wierzy, że Jezus jest prawdziwie obecny w Eucharystii

Opublikowano

dnia

Autor:

Nowe badanie wykazało, że 69% katolików uczestniczących we Mszy św. wierzy w rzeczywistą obecność Jezusa w Eucharystii – wynik jest zupełnie inny niż badanie Pew Research Center z 2019 r., z którego wynikało, że ​​tylko jedna trzecia katolików wierzy w tę podstawową zasadę wiary. O tym, że świadomość katolików jest większa, mówi Ojciec Paweł Kosiński SJ.

Vinea Research, katolicka firma, która przeprowadziła nowe badanie pod koniec 2022 r., twierdzi, że zastosowany w badaniu język, inny niż sformułowanie użyte w badaniu Pew, pozwolił uzyskać dane, które „dokładniej odzwierciedlają sposób, w jaki katolicy rozumieją Eucharystię”.

Badanie Pew z 2019 r. było szeroko cytowane jako katalizator trwającego obecnie Narodowego Odrodzenia Eucharystycznego – inicjatywy biskupów amerykańskich rozpoczętej w 2022 r., mającej na celu szerzenie i pogłębianie wiary w Chrystusa obecnego w Eucharystii.

Kulminacją tych działań będzie Krajowy Kongres Eucharystyczny, główne zgromadzenie, które odbędzie się w Indianapolis w dniach 17–21 lipca.

W ramach niezależnego badania przeprowadzonego w 2022 r., Vinea objęła próbę 2200 osób, podając połowie respondentów oryginalne sformułowanie Pew, a drugiej połowie pytania, które grupa zmodyfikowała, aby lepiej odzwierciedlały język katolicki.

W badaniu Pew zapytano respondentów, czego ich zdaniem Kościół naucza na temat Eucharystii, a także w co osobiście wierzą, zadając to samo pytanie w obu przypadkach:

„Podczas Mszy katolickiej chleb i wino…

  • Staje się rzeczywiście Ciałem i Krwią Jezusa Chrystusa
  • Są symbolami Ciała i Krwi Jezusa Chrystusa”

Zrewidowane pytania Vinei, biorąc pod uwagę fakt, że Katechizm Kościoła Katolickiego opisuje Jezusa jako „prawdziwie obecnego” w Eucharystii, brzmią następująco:

Które z poniższych stwierdzeń najlepiej opisuje katolicką naukę o chlebie i winie używanym do Komunii?

  • Jezus Chrystus jest prawdziwie obecny w chlebie i winie eucharystycznym
  • Chleb i wino są symbolami Jezusa, ale Jezus nie jest naprawdę obecny
  • Nie jestem pewny

Niezależnie od oficjalnego nauczania Kościoła katolickiego, co osobiście sądzisz na temat chleba i wina używanych do Komunii?

  • Jezus Chrystus jest prawdziwie obecny w chlebie i winie eucharystycznym
  • Chleb i wino są symbolami Jezusa, ale Jezus nie jest naprawdę obecny

Wśród respondentów, którzy otrzymali oryginalne pytania Pew w ponownym badaniu, tylko 41% wyraziło wiarę w rzeczywistą obecność – nieco więcej, ale nie odbiegając znacznie od wcześniejszego wyniku analizy Pew. Jednakże wśród osób, które otrzymały inaczej sformułowane pytania, ogółem 69% wyraziło taką opinię.

Niniejsze badanie nie jest pierwszą próbą zrewidowania pytań postawionych przez Pew, aby uzyskać dokładniejszy sens wiary w Eucharystię.

Studium firmy Vinea w żaden sposób nie zaprzecza potrzebie narodowego „odrodzenia eucharystycznego”. Oprócz wciąż znacznej części katolików, którzy nie wierzą w rzeczywistą obecność Jezusa, badanie ujawniło populację katolików, która rzadko uczestniczy we Mszy św., a mimo to wierzy, że Jezus jest naprawdę obecny w Eucharystii.

Poziom wiary w rzeczywistą obecność różnił się znacznie w zależności od zgłaszanego przez siebie uczestnictwa we Mszy św.

Wśród katolików, którzy twierdzą, że „rzadko” uczestniczą we Mszy św., tylko 51% wyraziło wiarę w rzeczywistą obecność Jezusa w Eucharystii. Dla kontrastu, 81% katolików uczęszczających na nabożeństwo co tydzień i 92%, którzy uczęszczają na do kościoła częściej niż raz w tygodniu, stwierdziło, że w nią wierzy.

 

Źródło: cna
Foto: istock/sedmak/Lincoln Beddoe/PeopleImages/wideonet/
Czytaj dalej
Reklama
Reklama

Facebook Florida

Facebook Chicago

Reklama

Kalendarz

marzec 2022
P W Ś C P S N
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Popularne w tym miesiącu