Połącz się z nami

Kościół

Szczepionka przeciw COVID nie jest etycznie krystaliczna, ale jest „moralnie akceptowalna”.

Opublikowano

dnia

Watykańska Kongregacja Nauki Wiary wydała notę, zaakceptowaną przez Papieża Franciszka, która w tym czasie pandemii pozwala na korzystanie ze szczepionek wyprodukowanych przy użyciu linii komórkowych pozyskanych w wyniku aborcji w latach 60. Podkreśla jednocześnie, że nie oznacza to legitymizacji, nawet pośredniej, praktyki aborcyjnej. Kongregacja wzywa agencje farmaceutyczne do „produkowania, zatwierdzenia, dystrybucji i zaoferowania etycznie akceptowanych szczepionek, które nie rodzą problemów sumienia”.

Kongregacja Nauki Wiary stwierdza, że jest „moralnie dopuszczalne stosowanie szczepionek przeciw COVID-19, które wykorzystały linie komórkowe pozyskane z abortowanych płodów w swoich badaniach i procesie produkcyjnym”. W przypadku obecnej pandemii „można korzystać z wszystkich szczepionek uznanych za klinicznie bezpieczne i skuteczne z pełną świadomością, że odwołanie się do takich szczepionek nie oznacza formalnej współpracy przy aborcji, z której pochodzą komórki, z których zostały wyprodukowane”. Potwierdza to dokument Kongregacji Nauki Wiary podpisany przez jej prefekta kard. Luisa Ladarię i zatwierdzony 17 grudnia przez Papieża Franciszka.

Dokument został przygotowany w czasie, kiedy wiele krajów przygotowuje się do wdrożenia kampanii szczepień. Jego celem jest rozwianie wszelkich wątpliwości, jakie pojawiły się w związku z często sprzecznymi oświadczeniami w sprawie ewentualnej niemoralności szczepionek. Stąd tytuł dokumentu „Nota nt. moralnego korzystania z niektórych szczepionek przeciwko COVID-19”. Przywołuje on trzy wcześniejsze wypowiedzi Watykanu na ten sam temat: Papieskiej Akademii Życia z 2005 i 2017 roku oraz instrukcję Kongregacji Nauki Wiary „Dignitas Personae” z 2008 roku.

Kongregacja Nauki Wiary nie ma zamiaru „oceniać bezpieczeństwa i skuteczności” obecnych szczepionek przeciwko COVID-19, za co odpowiedzialni są badacze i agencje zajmujące się lekami, ale skupia się na moralnym aspekcie stosowania tych szczepionek, które opracowano przy wykorzystaniu linii komórkowymi z tkanek uzyskanych z dwóch płodów otrzymanych w wyniku aborcji w latach 60. Instrukcja „Dignitas Personae”, zatwierdzona przez Benedykta XVI, określała w tym względzie, że „istnieje zróżnicowana odpowiedzialność”, ponieważ „w firmach wykorzystujących linie komórkowe niegodziwego pochodzenia nie jest taka sama odpowiedzialność tych, którzy decydują o kierunkach produkcji, i tych którzy nie mają żadnej władzy decyzyjnej”. Powołując się na tę argumentację dzisiejsza nota stwierdza, że kiedy z różnych powodów nie są dostępne szczepionki przeciwko Covid-19 „etycznie nieskazitelne” jest „moralnie akceptowalna” zaszczepienie się za pomocą tych, które używają linii komórkowych od płodów pozyskanych w wyniku aborcji.

REKLAMA REKLAMA

Powodem wyrażenia zgody jest to, że współpraca w złu aborcji, w przypadku tych, którzy się szczepią, jest „odległa” i moralny obowiązek unikania jej „nie jest wiążący” – argumentuje kongregacja – jeśli stoimy  w obliczu „poważnego niebezpieczeństwa, takiego jak rozprzestrzenianie się poważnego czynnika chorobotwórczego, inaczej niemożliwego do opanowania”, takiego jak wirus powodujący COVID-19. W związku z tym kongregacja wyjaśnia, że „w takim przypadku wszystkie szczepienia uznane za klinicznie bezpieczne i skuteczne mogą być stosowane ze świadomością, że odwołanie się do takich szczepionek nie oznacza formalnej współpracy z aborcją, z której pochodzą komórki, z których zostały wyprodukowane szczepionki”.

Kongregacja wyjaśnia zarazem, że „moralnie legalne stosowanie tego typu szczepionek, ze względu na szczególne warunki, nie może samo w sobie stanowić legitymizacji, nawet pośredniej, praktyki aborcyjnej i zakłada sprzeciw wobec tej praktyki wobec tych, którzy z niej korzystają”. Nie może to też implikować moralnej aprobaty dla używania linii komórkowych z abortowanych płodów. Kongregacja apeluje do firm farmaceutycznych i rządowych agencji ochrony zdrowia o „produkcję, zatwierdzenie, dystrybucję i oferowanie etycznie akceptowanych szczepionek, które nie stwarzają problemów sumienia”.

Kongregacja Nauki Wiary przypomina zarazem, że szczepienie nie jest obowiązkiem moralnym, stąd też musi być dobrowolne. Podkreśla jednocześnie obowiązek dążenia do dobra wspólnego. To dobro wspólne, „w przypadku braku innych środków powstrzymania lub nawet zapobieżenia epidemii, może zalecać szczepienia, szczególnie w celu ochrony najsłabszych i najbardziej narażonych”. Ci, którzy ze względu na swe sumienie odmawiają stosowania szczepionek wyprodukowanych przy użyciu linii komórkowych pozyskanych w wyniku aborcji, muszą jednak „podjąć kroki w celu uniknięcia, za pomocą innych środków profilaktycznych i odpowiedniego zachowania, stania się nośnikami przenoszenia czynnika zakaźnego”. Aby uniknąć „jakiegokolwiek zagrożenia dla zdrowia” osób najbardziej narażonych.

Wreszcie, Kongregacja Nauki Wiary definiuje jako „imperatyw moralny”, to aby zagwarantować, że „skuteczne i etycznie akceptowalne szczepionki” będą dostępne „także dla krajów najuboższych i to w sposób bezpłatny”, ponieważ brak dostępu do szczepień „stałby się kolejną przyczyną dyskryminacji i niesprawiedliwości”.

źródło: RV
foto: Flickr/Marco Verch Professional Photographer, Flickr/Nenad Stojkovic, Flickr/New York National Guard, Flickr/Jernej Furman

News USA

Można czy nie można odmówić usług sprzecznych ze swoja wiarą? Sprawa artystki w Sądzie Najwyższym

Opublikowano

dnia

Autor:

W poniedziałek konserwatywna większość w Sądzie Najwyższym wydawała się stanąć po stronie graficzki i projektantki stron internetowych z Kolorado. Odmawia ona świadczenia usług, które według niej są sprzeczne z jej wiarą chrześcijańską, w tym tych, które dotyczą ślubów osób tej samej płci. O prawie do wolności słowa mówi Jezuita, Paweł Kosiński.

Sąd Najwyższy wysłuchiwał ustnych argumentów w sprawie Lorie Smith303 Creative LLC przeciwko Elenis — przez prawie dwie i pół godziny.

Sprawa koncentruje się na pytaniu, czy „stosowanie prawa o dostosowaniu publicznym w celu zmuszenia artysty do mówienia lub milczenia narusza klauzulę wolności słowa zawartą w Pierwszej Poprawce”.

Przepisy o dostosowaniu publicznym mają zastosowanie do firm, które sprzedają lub świadczą usługi dla ogółu społeczeństwa.

Między innymi prawo stanu Kolorado uznaje za dyskryminujące i niezgodne z prawem, aby osoba „bezpośrednio lub pośrednio odmawiała osobie lub grupie ze względu na niepełnosprawność, rasę, wyznanie, kolor skóry, płeć, orientację seksualną, stan cywilny status, narodowość lub pochodzenie”.

REKLAMA REKLAMA

Reprezentowana przez Alliance Defending Freedom (ADF), Smith mówi, że jej sprawa dotyczy wolności słowa dla wszystkich artystów.

38-latka z obszaru metropolitalnego Denver kwestionuje obowiązujące w jej stanie prawo antydyskryminacyjne.

Jednocześnie Kolorado argumentuje, że sprawa dotyczy dyskryminacji: jeśli ktoś sprzedaje produkt w sferze publicznej, musi go sprzedawać wszystkim ludziom.

Smith wcześniej podkreślała w CNA, że służy wszystkim, w tym klientom, którzy identyfikują się jako LGBT, mimo że nie może poprzeć każdego przesłania.

Ważąc sprawę, sędziowie po obu stronach badali granice argumentów po obu stronach – zadając jedno pytanie po drugim, a czasami przemawiając między sobą.

Prawie każdy sędzia przywołał jakieś hipotetyczne sytuacje.

Sędzia Neil M. Gorsuch, przywołał hipotetyczną sytuację, w której niezależny pisarz może zostać poproszony o napisanie komunikatu prasowego z poglądami religijnymi, z którymi się nie zgadza.

Zapytał również o różnicę między sprzedażą produktu, który został już stworzony, a produktem, który zostanie wykonany na zamówienie.

Liberalni sędziowie, tacy jak sędzia Sonia Sotomayor, zakwestionowali argumenty Kristen Waggoner, radcy prawnego i szefa ADF, występującej w imieniu Smith.

Sotomayor poruszyła kwestię dyskryminacji par międzyrasowych lub osób niepełnosprawnych, pytając „gdzie jest granica?” Strona ślubna, dodała Sotomayor, wyraża przesłanie pary, a nie przesłanie projektanta.

W swoim odparciu Wagoner podkreśliła rdzeń jej argumentu.

„Nie trzeba zgadzać się z konkretnym przekonaniem, aby twierdzić, że przestrzegający prawa ludzie mają prawo do wyrażania swojego sumienia, w tym w kontrowersyjnym temacie, takim jak małżeństwo” – podsumowała.

„Prawo do wolności od rządowego przymusu wypowiedzi jest również podstawą naszego samorządu oraz swobodnego i nieustraszonego dążenia do prawdy” – dodała.

Sprawa Smith jest podobna do sprawy Masterpiece Cakeshop przeciwko Komisji Praw Obywatelskich Kolorado z 2018 r., w której piekarnia odmówiła zrobienia tortu na ślub osób tej samej płci z powodu przekonań religijnych jej właściciela.

Komisja Praw Obywatelskich w Kolorado argumentowała, że był to przypadek niesprawiedliwej dyskryminacji, ale Sąd Najwyższy orzekł, że komisja „wykazywała elementy wyraźnej i niedopuszczalnej wrogości wobec szczerych przekonań religijnych motywujących” sprzeciw właściciela.

 

Źródło: cna
Foto: YoiuTube, Alliance Defending Freedom
Czytaj dalej

Kościół

Zwolennicy aborcji bezkarnie grożą śmiercią osobom, które chcą chronić życie

Opublikowano

dnia

Autor:

Katolickie centrum duszpasterskie na kampusie University of Nebraska otrzymało groźbę śmierci w sobotę rano w notatce podpisanej „Zemsta Jane”, wizytówką używaną przez aktywistów proaborcyjnych. To jest pokłosie sytuacji panującej w Stanach Zjednoczonych, uważa Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.

„Jeśli nasze prawo do aborcji w Bellevue zostanie odebrane z powodu próby uchwalenia zakazu aborcji i zostanie uchwalone [,] ostrzelamy wasze Centrum Newmana z naszych nowych karabinów AR-74. Z poważaniem, Jane’s Revenge” – czytamy w notatce, która została opublikowana w Internecie.

Notatka została zaadresowana do księdza Dana Andrewsa, proboszcza St. John Paul II Newman Center.

Zagrożenie jest najnowszym z serii taktyk zastraszania stosowanych wobec organizacji pro-life.

REKLAMA REKLAMA

W innych przypadkach groźby pojawiały się w formie namalowanych sprayem wiadomości zawierających przekaz:

„Jeśli aborcja nie jest bezpieczna, ty też nie jesteś”.

Położone w pobliżu University of Nebraska na kampusie Scott w Omaha, Newman Center znajduje się około 14 minut jazdy na południe od Omaha w mieście Bellevue.

Kristan Hawkins, prezes organizacji pro-life Students for Life, podzieliła się notatką w mediach społecznościowych.

„Dziś rano na drzwiach Oratorium Centrum św. Jana Pawła II Newmana znaleziono list z pogróżkami. Autor notatki twierdzi, że reprezentuje Zemstę Jane” – czytamy w sobotnim oświadczeniu z Newman Center.

Ks. Andrews nazwał notatkę „niepokojącą”, ale dodał, że „mieszkańcy i parafianie skoncentrowani na Chrystusie są niezrażeni”.

„To oczywiście budzi nasz wielki niepokój. Naszym priorytetem jest bezpieczeństwo naszych uczniów” – napisał ksiądz w oświadczeniu.

W serii tweetów Hawkins zrelacjonowała, co się wydarzyło, i wezwała administrację Bidena do działania przeciwko „proaborcyjnym grupom terrorystycznym”.

Zemsta Jane grozi strzelaniem do zwolenników życia. Dziś rano w Nebrasce nasz zespół przybył na nasze warsztaty przywództwa politycznego @SFLAction, na których gromadzimy aktywistów z całego stanu, aby omówić strategię wykorzystania kampanii @studentsforlife na rzecz miast wolnych od aborcji w celu zamknięcia placówki aborcyjnej w stanie.

Kiedy przyjechaliśmy, na drzwiach widniała groźba śmierci z użyciem broni od Jane’s Revenge. Wezwaliśmy policję i staramy się zapewnić bezpieczeństwo”.

„Zmierzamy ku tragedii, jeśli [Prokurator Generalny] Merrick Garland nadal odmawia podjęcia działań w celu ochrony pokojowych zwolenników życia przed proaborcyjnymi grupami terrorystycznymi.

Niestety, podżegające komentarze przywódców, takich jak Hillary Clinton, porównujące obrońców życia do talibów, pokazują, że zatruty klimat polityczny jest celowo podsycany przez korporacyjne aborcje i ich sojuszników” – dodaje Hawkins.

Departament Bezpieczeństwa Publicznego Uniwersytetu Nebraski w Omaha poinformował w sobotnim oświadczeniu, że biuro szeryfa powiatu Douglas i Departament Policji Omaha współpracują w celu zbadania zagrożenia i zwiększenia środków bezpieczeństwa.

Centrum Newmana i kampus kontynuują normalną działalność, czytamy w oświadczeniu.

„Zachęca się osoby posiadające informacje, które mogą pomóc w dochodzeniu, do skontaktowania się z UNO Public Safety telefonicznie pod numerem 402.554.2648, pocztą elektroniczną na adres unopublicsafety@unomaha.edu lub SMS-em za pomocą U-TIP.

Najnowsze informacje zostaną opublikowane w Centrum informacyjnym ONZ, gdy tylko będą dostępne” – napisano w oświadczeniu.

 

Źródło: cna
Foto: YouTube, istock/DJMcCoy
Czytaj dalej

News USA

Centrum Heschela KUL upamiętniło ofiary Akcji „Reinhardt”

Opublikowano

dnia

Autor:

„Podczas Akcji „Reinhardt” zginęło dwa miliony Żydów, tylko z powodu swojego pochodzenia. Musimy działać wspólnie, aby pamięć o tych wydarzeniach nie zaginęła. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do powstania Centrum Heschela. To bardzo ważna inicjatywa, symbol wzajemnego zaufania, dialogu i zrozumienia, a to jest dokładnie to, czego dziś potrzebujemy” – powiedział ambasador Izraela w Polsce Yacov Livne podczas upamiętnienia ofiar niemieckiej akcji „Reinhardt” w 80. rocznicę jej rozpoczęcia. Wydarzenia w Lublinie zorganizowało Centrum Heschela KUL.

O tej wartości naszej wspólnej historii i misji związanej z jej przekazywaniem mówił również rektor KUL ks. prof. Mirosław Kalinowski. Przypomniał, że wśród pierwszych ofiar niemieckiego terroru w Lublinie znaleźli się także wykładowcy KUL, w tym rektor uczelni ks. prof. Antoni Szymański.

„Pamięć o tych wydarzeniach musi być podtrzymywana, szczególnie wśród młodych ludzi, także z wykorzystaniem nowym mediów i technologii komunikacji. To również zadanie Centrum Heschela KUL” – podkreślał ks. prof. Kalinowski.

Uroczystość upamiętnienia rozpoczęła się na terenie obozu koncentracyjnego na Majdanku, gdzie uczestnicy spotkania modlili się za zamordowanych.

REKLAMA REKLAMA

„Nie możemy przywrócić życia tym, którzy zostali tak okrutnie zamordowani. Możemy jednak o nich pamiętać” – mówił w trakcie uroczystości dyrektor Centrum ks. prof. Mirosław Wróbel.

Obchody połączono z otwarciem siedziby Centrum Heschela w Collegium Iuridicum KUL, gdzie odbyła się druga część uroczystości.

To w tym budynku od jesieni 1941 roku mieściła się siedziba sztabu operacji „Reinhardt”. Wczoraj odsłonięto tam tablicę Centrum, którą poświęcił metropolita lubelski abp Stanisław Budzik.

Uczestnicy spotkania wysłuchali dwóch wykładów, które prezentowały akcję „Reinhardt” z dwóch perspektyw: sprawców i ofiar.

Genezę i przebieg akcji „Reinhardt” przybliżył Stephan Lehnstaedt, profesor studiów żydowskich z Touro College w Berlinie. Drugi z prelegentów, dr Witold Mędykowski, historyk z KUL, mówił z kolei o okupacji niemieckiej w Lublinie.

Niemcy przeprowadzili akcję „Reinhardt” w latach 1942-1943. W jej ramach zlikwidowano wszystkie getta w Generalnym Gubernatorstwie.

Zginęło wtedy niemal dwa miliony osób, głównie pochodzenia żydowskiego z terenów wschodniej Polski. W tym roku przypada 80. rocznica rozpoczęcia tej zbrodni.

Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich, Centrum Heschela KUL to nowa jednostka naukowa, edukacyjna i kulturalna, która ma pogłębiać relacje katolicko-żydowskie.

Placówka powstała w październiku. Jej patronem jest Abraham Heschel, żydowski teolog, filozof i poeta, urodzony w Warszawie.

Biuro Prasowe KUL


Ks. Paweł Rytel-Andrianik, SSD, DPhil Director of the Office for Foreign Communication of the Polish Bishops’ Conference
Skwer kard. Stefana Wyszyńskiego 6
01-015 Warszawa
tel. +48 606 744 095
p.rytel@episkopat.pl / x.rytel@gmail.com
Twitter: @xRytel

Foto: Biuro Prasowe KUL
Czytaj dalej
Reklama

Facebook Florida

Facebook Chicago

REKLAMA REKLAMA

Kalendarz 2021

grudzień 2020
P W Ś C P S N
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Popularne w tym miesiącu