Połącz się z nami

Kościół

Agenda Zrównoważonego Rozwoju. Watykan ogłasza swoje stanowisko. Jaki ma w tym udział papieża Franciszek?

Opublikowano

dnia

Szef watykańskiej dyplomacji przedstawił stanowisko Stolicy Apostolskiej na temat Agendy Zrównoważonego Rozwoju, która jest w tych dniach dyskutowana na oenzetowskim szczycie w Nowym Jorku. W swoim wystąpieniu abp Paul Gallagher wielokrotnie odwoływał się do piątkowego przemówienia papieża Franciszka na forum Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Przedstawiciel Stolicy Apostolskiej podkreślił, że Agenda 2030 musi być oparta na właściwie rozumianej świętości ludzkiego życia i świętości stworzenia. Choć jednym z głównych celów Agendy jest zlikwidowanie ubóstwa i ochrona środowiska, to głównym beneficjantem planowanych działań powinna być rodzina. Solidarność i współpraca z biednymi krajami, a także walka z korupcją to podstawowe warunki powodzenia całego przedsięwzięcia.

Dużym błędem byłoby według abp. Gallaghera tworzenie deklaratywnych dokumentów z długą listą wspaniałych propozycji, które nigdy nie zostaną wcielone w życie.

Źródło: KAI
Foto:  CNS photo/Paul Haring

News USA

Aby wyeliminować aborcję, musimy zmienić etykę seksualną społeczeństwa

Opublikowano

dnia

Autor:

Ruch pro-life, dążący do wyeliminowania aborcji, musi najpierw wywołać drastyczną zmianę w społecznej etyce seksualnej, twierdzi Ryan T. Anderson, prezes Ethics and Public Policy Center. W swoim nowym eseju zatytułowanym „Droga naprzód po Dobbs”, opublikowanym w katolickim czasopiśmie First Things, Anderson podkreśla, że bez tego rodzaju kulturowej transformacji, wysiłki ruchu pro-life będą ograniczone. Jego opinię przedstawia Ojciec Paweł Kosiński SJ.

„Dopóki seks pozamałżeński będzie oczekiwany, duża liczba Amerykanów będzie postrzegać aborcję jako konieczną antykoncepcję awaryjną” — pisze Ryan T. Anderson.

Prezes Ethics and Public Policy Center twierdzi, że nawet wielkie zwycięstwo ruchu pro-life, jakim było uchylenie orzeczenia Roe v. Wade w 2022 roku, nie zmieniło głęboko zakorzenionych postaw kulturowych, które przyczyniają się do utrzymania wysokich wskaźników aborcji.

Anderson zauważa, że pokolenia Amerykanów były wychowywane w przekonaniu, że aborcja to prawo, a nienarodzone dzieci nie mają żadnych praw.

„Choć decyzja Dobbs Sądu Najwyższego była ważnym krokiem w naprawie porządku konstytucyjnego, nie mogła wymazać półwiecza społecznej i politycznej korupcji” — pisze.

Zmiana kultury kluczowa dla sukcesu ruchu pro-life

Według Andersona zmiana opinii publicznej na korzyść aborcji, która miała miejsce w ostatnich latach, przyczyniła się do wyborczych porażek ruchu pro-life. Choć niektóre stany wprowadziły restrykcyjne prawa antyaborcyjne, każda próba liberalizacji polityki aborcyjnej poprzez referenda została zatwierdzona przez wyborców.

Ryan T. Anderson zauważa, że w obliczu takiego trendu ruch pro-life musi uznać, że nie wystarczy zmienić prawo — trzeba zmienić sposób myślenia społeczeństwa.

„Łatwiej było potwierdzić godność dziecka w łonie matki, gdy aborcja była tematem abstrakcyjnym” — pisze Anderson, ale w praktyce, gdy aborcja dotyczy „czyjegoś wyboru” lub „przypadku mojej córki”, społeczeństwo staje się bardziej wyrozumiałe wobec takich decyzji. Wielu ludzi, choć świadomych, że aborcja zabija dziecko, nie jest skłonnych do osobistych poświęceń jego urodzenia.

Jednym z kluczowych problemów, na który zwraca uwagę Anderson, jest zmiana w kulturze seksualnej, która rozpoczęła się w latach 60-tych XX wieku. Rewolucja seksualna, ruch wyzwolenia kobiet i rozwój antykoncepcji sprawiły, że seks przedmałżeński stał się społecznie akceptowalny, co według niego bezpośrednio wpływa na utrzymywanie wysokich wskaźników aborcji.

Potrzeba ruchu pro-małżeńskiego

Ryan T. Anderson uważa, że aby osiągnąć sukces, ruch pro-life musi być wspierany przez szeroko zakrojony ruch pro-małżeński. „Mamy ruch pro-life, ale czy ktoś mógłby poważnie zasugerować, że mamy ruch pro-małżeński lub pro-czystości?” — pyta retorycznie. Podkreśla, że statystyki pokazują, iż seks przedmałżeński jest bardzo powszechny, nawet wśród chrześcijan regularnie uczęszczających do kościoła.

Zanim jednak ruch pro-life będzie próbował przekonać świat świecki do chrześcijańskiej etyki seksualnej, Anderson sugeruje, że najpierw należy przekonać do niej samych chrześcijan. W tym celu kluczową rolę powinni odegrać duchowni, którzy według Andersona zbyt rzadko podejmują temat życia i czystości w swoich kazaniach.

Wyzwanie kulturowe

Prezes Ethics and Public Policy Center zaznacza, że zmiana społecznej etyki seksualnej to ogromne wyzwanie.

Wzywa do powstania organizacji, które będą kształtować kulturę i opinie publiczne, poprzez różnorodne działania — od produkcji nowych programów telewizyjnych i filmów, po polityki chroniące dzieci przed szkodliwymi wpływami mediów społecznościowych i pornografii. Wskazuje na potrzebę skutecznych posług kościelnych oraz odrodzenia religijnego, bez którego, jego zdaniem, niemożliwe będzie wprowadzenie trwałych zmian.

Polityczne działania również muszą być przemyślane. Anderson twierdzi, że ruch pro-life powinien pomagać politykom znaleźć realne ścieżki sukcesu, zamiast angażować ich w „polityczne misje samobójcze”. Choć referenda antyaborcyjne nie przynoszą sukcesów, wielu polityków pro-life odnosi zwycięstwa w stanach, gdzie populacja głosuje za rozszerzeniem dostępu do aborcji.

Przyszłość ruchu pro-life

Podsumowując, Anderson wzywa młodych ekspertów do opracowania skutecznej polityki pro-małżeńskiej, a liderów kultury do rozwijania inicjatyw, które kształtują postawy społeczne. Zaznacza, że przyszłość ruchu pro-life nie zależy wyłącznie od zmiany prawa, ale przede wszystkim od zmiany społecznej świadomości.

„Bez odrodzenia religijnego żadna ze zmian, których potrzebujemy, nie będzie możliwa” — konkluduje Anderson.

 

Źródło: cna
Foto: istock/vichinterlang/BONDART/Wirestock/
Czytaj dalej

Kościół

Zaprezentowano drugi synod o synodalności

Opublikowano

dnia

Autor:

II Zgromadzenie Synodu o Synodalności będzie obradować w podobnym składzie co przed rokiem. Pośród 368 uczestników z prawem głosu przewidziano jedynie 26 zmian. W programie obrad nowością będzie modlitwa pokutna, podczas której nastąpi wyznanie różnych kategorii grzechów, a Papież w imieniu chrześcijan poprosi o ich przebaczenie Boga i ludzi. Nową inicjatywą jest też forum teologów, którzy podejmą dyskusje na tematy omawiane na synodzie. W Watykanie zaprezentowano szczegółowy program obrad.

Synod odbędzie się od 2 do 27 października. Poprzedzą go dwudniowe rekolekcje, które tym razem odbędą się w Watykanie. Jak w roku ubiegłym poprowadzą je o. Timothy Radcliffe dominikanin oraz m. Ignazia Angelini benedyktynka, a także o. Matteo Ferrari kameduła. Na zakończenie rekolekcji w Bazylice Watykańskiej Papież będzie przewodniczył modlitwie pokutnej.

Jak podkreślił kard. Mario Grech, „nie chodzi w niej o wyznanie cudzych grzechów, lecz o uznanie własnego udziału – przez uczynki czy zaniedbanie – w tym, co stało się przyczyną cierpienia dla niewinnych i bezbronnych”.

11 października przewidziana jest modlitwa ekumeniczna. Odbędzie się ona w Watykanie na Placu Pierwszych Męczenników, a zatem w miejscu, gdzie zgodnie z tradycją miał zginać św. Piotr. Obok Papieża wezmą w niej udział delegaci Kościołów i wspólnot niekatolickich. W przygotowanie modlitwy będą zaangażowani bracia ze Wspólnoty w Taizé.

Tuż przed zakończeniem obrad synodalnych, 21 października, przewidziano jeszcze jeden dzień skupienia. Ma on przygotować do rozeznawania projektu dokumentu końcowego synodu.

Jak zauważył ks. Giacomo Costa SJ, sekretarz specjalny zgromadzenia synodalnego, celem obrad jest podsumowanie trwającego od 2021 r. procesu synodalnego. Chodzi o wyłonienie wpierw tematów, które powinny się znaleźć w dokumencie końcowym, a następnie podjęcie dodatkowej refleksji na ich temat.

Całość obrad będzie podzielona na pięć modułów. Pierwsze cztery będą poświęcone głównym sekcjom dokumentu roboczego. Obrady będą się odbywały na przemian w 36 grupach roboczych i w zgromadzeniach plenarnych. Dokument końcowy synodu zostanie zredagowany pod kierunkiem relatora generalnego, którym jest kard. Jean-Claude Holerrich SJ z Luksemburga.

Na wczorajszej konferencji prasowej zaprezentował on uczestników obrad. 368 z nich ma prawo głosu. W tym gronie jest 272 biskupów, w tym 168 przedstawicieli konferencji episkopatu.

Polskich biskupów reprezentować będą abp Józef Górzyński, bp Jacek Grzybowski oraz bp Sławomir Oder. Ponadto w obradach wezmą udział kard. Grzegorz Ryś, kard. Konrad Krajewski oraz prof. Aleksander Bańka.

Z 12 do 16 zwiększył Papież liczbę przedstawicieli ekumenicznych. Jak podkreślił kard. Hollerich wynika to ze wzmożonego zainteresowania procesem synodalnym ze strony Kościołów i wspólnot niekatolickich.

Nowym elementem na drugim zgromadzeniu synodalnym będą cztery fora teologów. Odbędą się 9 i 16 października u jezuitów i augustianów.

Będą one poświęcone tematom związanym z obradami synodu: 1. Lud Boży, podmiot misji; 2. Rola i władza biskupa w Kościele synodalnym; 3. Wzajemne relacje między Kościołem lokalnym i Kościołem powszechnym; 4. Sprawowanie prymatu a synod biskupów.

W forach oprócz zaproszonych teologów będą mogli wziąć udział wszyscy uczestnicy synodu, akredytowani w Watykanie dziennikarze, a także wszyscy zainteresowani po uprzednim zgłoszeniu.

Autor: Krzysztof Bronk – Watykan
Foto: Vatican Media
Czytaj dalej

Kościół

Rada Rycerzy Kolumba z Wirginii nagrodzona za walkę o wolność religijną

Opublikowano

dnia

Autor:

Rada Rycerzy Kolumba w Wirginii została uhonorowana nagrodą po tym, jak w tym roku wygrała spór z rządem dotyczący celebrowania Mszy Św. na cmentarzu federalnym. Knights of Columbus Council 694 z Petersburga otrzymała nagrodę imienia Philipa B. Onderdonka Jr. za zasługi w obronie wolności religijnej od Instytutu First Liberty, o której mówi Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.

Nagroda została przyznana w uznaniu za skuteczne wyzwanie, które rada postawiła przeciwko federalnemu zakazowi odprawiania Mszy na Cmentarzu Narodowym Poplar Grove. Instytut First Liberty, zajmujący się ochroną wolności religijnej, wspierał Rycerzy w tej walce.

W maju 2023 roku Rycerze złożyli formalne odwołanie od tego zakazu, argumentując, że narusza on Pierwszą Poprawkę do Konstytucji USA oraz ustawę o przywróceniu wolności religijnej (Religious Freedom Restoration Act).

Ostatecznie rząd federalny ustąpił i pozwolił na odprawienie Mszy św.

Przed podjęciem decyzji o cofnięciu zakazu, przedstawiciele Służby Parków Narodowych zaproponowali Rycerzom, aby ceremonia odbyła się „poza cmentarzem, na trawniku obok parkingu”. Rycerze odrzucili tę propozycję, uznając ją za „nieuzasadnioną, niepotrzebną i niezgodną z konstytucją”.

Rada podkreśliła, że Msza św. z okazji Dnia Pamięci jest tradycją od ponad 60 lat i odbywała się zawsze wewnątrz cmentarza.

Nagroda imienia Philipa B. Onderdonka Jr. przyznawana jest od 2015 roku „bohaterom i obrońcom wolności religijnej”. Zamiast tradycyjnego trofeum, laureaci otrzymują pamiątkowy karabin Henry Repeating Arms Military Service Tribute Edition kalibru 22, specjalnie wygrawerowany na tę okazję.

W 2018 roku Kamala Harris przesłuchiwała trzech kandydatów pod kątem ich członkostwa w tej katolickiej organizacji, sugerując, że ich poglądy pro-life i prorodzinne są sprzeczne z konstytucyjnymi prawami do aborcji i małżeństw osób tej samej płci.

Rycerze Kolumba nadal odgrywają istotną rolę w obronie wartości religijnych i wolności wyznania, a ich ostatnia wygrana w Petersburgu jest przykładem ich zaangażowania w ochronę tych zasad.

 

Źródło: cna
Foto: YoiuTube, Jeric Wilhelmsen/The American Legion
Czytaj dalej
Reklama
Reklama

Facebook Florida

Facebook Chicago

Reklama

Kalendarz

wrzesień 2015
P W Ś C P S N
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Popularne w tym miesiącu