News Chicago
„Fidelio” w Chicago: Jedyna opera Beethovena to pełen emocji i wzruszeń dramat
W czwartek 26 września Lyric Opera of Chicago otworzy swoje pierwsze przedstawienie jedynej opery Ludwiga van Beethovena „Fidelio”. Opera miała swoją premierę ponad 200 lat temu, w 1805 roku, a mimo to pozostaje ponadczasowym klasykiem.
Reżyser Matthew Ozawa wyjaśnia, że sztuka ma charakter polityczny i podąża za główną bohaterką Leonorą, która przebiera się za strażnika więziennego o imieniu Fidelio, aby pomóc uwolnić swojego niesłusznie uwięzionego męża.
Opera „rzuca światło na niesprawiedliwość” i „służy jako symbol nadziei dla pokoleń ludzi dotkniętych uciskiem i tyranią” — mówi Ozawa.
Dyrektor muzyczny Lyric Opera Enrique Mazzola poprowadzi tę dramatyczną i wzruszającą operę, do której dołączą charyzmatyczna południowoafrykańska sopranistka Elza van den Heever, amerykański tenor Russell Thomas i amerykański baryton Brian Mulligan.
„Fidelio” w Lyric Opera of Chicago zapowiada się jako niezwykle wzruszające doświadczenie. Słuchając „Chóru więźniów”, publiczność zastanawia się, czy jakikolwiek inny kompozytor tak żywo przekazał ludzkie tęsknoty za wolnością i światłem słonecznym.
Przedstawienie „Fidelio” jest śpiewane po niemiecku z angielskimi napisami i trwa 2 godziny i 25 minut z jedną przerwą. Bilety na zaczynają się od 42 USD i można je kupić tutaj. Tylko pięć przedstawień zostanie wystawionych w Lyric Opera of Chicago do czwartku 10 października.
W niedzielę, 29 września spektakl będzie przystosowany dla osób niewidzących oraz głuchych, m.in. za wykorzystaniem systemu SoundShirt.
SoundShirt wykorzystuje zmysł dotyku, aby umożliwić użytkownikom odczuwanie muzyki w górnej części ciała, w czasie rzeczywistym z orkiestrą i śpiewakami. SoundShirty należy rezerwować online lub dzwoniąc do zespołu Audiences Services pod numer 312.827.5600.
Źródło: chicagostarmedia, Lyric Opera
Foto: YouTube, Lyric Opera
News Chicago
Northwest Concert Band zaprasza na muzyczną podróż „Dookoła Świata w 90 Minut”
Northwest Concert Band zagra swój jesienny koncert „Around the World in 90 Minutes” w niedzielę, 10 listopada, o godzinie 6:00PM w Community Church of Rolling Meadows. To wyjątkowe wydarzenie zaprasza melomanów w podróż dookoła świata za pośrednictwem bogatego i różnorodnego repertuaru muzyki koncertowej inspirowanej kulturami i krajobrazami z różnych zakątków globu.
Podczas koncertu publiczność będzie miała okazję zanurzyć się w egzotycznych dźwiękach i podróżować przez różnorodne tradycje muzyczne. Program obejmuje zarówno autentyczne pieśni ludowe, jak i utwory celebrujące piękno poszczególnych krajów oraz ważne wydarzenia historyczne.
W repertuarze znajdą się m.in. „Armenian Dances”, „Variations on a Korean Folk Song”, „American Pageant”, „Finiculi-Finicula Rhapsody”, „Esprit De Francaise”, „Amparito Roca”, „Canadian Trilogy” oraz „In Darkest Africa”. Co więcej, koncert wzbogacą kompozycje i aranżacje dyrygenta zespołu, Randy’ego Steinberga.
Koncert odbędzie się w Community Church of Rolling Meadows, zlokalizowanym przy 2720 Kirchoff Road w Rolling Meadows. Bilety wstępu kosztują 10 USD dla dorosłych, a osoby w wieku 18 lat i młodsze mogą uczestniczyć w nim bezpłatnie.
Aby uzyskać więcej informacji o nadchodzących wydarzeniach, obejrzeć nagrania z wcześniejszych koncertów lub zapisać się na listę mailingową, odwiedź stronę zespołu www.northwestconcertband.org lub skontaktuj się telefonicznie pod numerem (708) 951-6300.
Randy Steinberg, dyrygent zespołu od maja 2018 roku, to doświadczony muzyk, grający na trąbce, pianinie, klarnecie basowym oraz altówce. Zdobył wykształcenie muzyczne na Uniwersytecie Roosevelta i ma bogate doświadczenie jako nauczyciel muzyki oraz dyrygent orkiestr szkolnych. Jego umiejętności jako aranżera i kompozytora znacząco wzbogacają repertuar zespołu.
Wspiera go Greg Mullen, asystent dyrygenta i główny klarnecista w Northwest Concert Band. Mullen, który dodatkowo gra na saksofonie w lokalnych zespołach jazzowych, również rozpoczął swoją karierę jako dyrygent orkiestry szkolnej.
Northwest Concert Band, dzięki wsparciu Illinois Arts Council Agency oraz darowiznom od melomanów, jak Ty, kontynuuje swoją misję propagowania muzyki na najwyższym poziomie.
Źródło: dailyherald
Foto: Northwest Concert Band
Polonia Amerykańska
Chicagowscy artyści dla powodzian w Polsce – koncert w Art Gallery Kafe
Art Gallery Kafe gra dla powodzian. Organizatorzy zapraszają na koncert, podczas którego wystąpią Bartek Zieliński, Agnieszka Topolska z Kabaretem Niewiadomo Co oraz goście.
Całkowity dochód z biletów oraz 25% procent z utargu w kawiarni przekazane zostaną na pomoc ofiarom katastrofalnej powodzi w Polsce.
Pierwsze szacunki strat spowodowanych przez powódź, która miała miejsce po rekordowych opadach w dniach 12-15 września, mówią o łącznej kwocie co najmniej 4,1 miliarda złotych. Najwięcej szkód wielka woda wyrządziła w woj. dolnośląskim, gdzie straty obliczono na 3 mld 832,5 mln zł. Kolejne 388 mln zł, to straty w woj. opolskim, oraz 88 mln zł. w woj. małopolskim
Koncert „Gramy dla Powodzian” odbędzie się w niedzielę 13 października, o godzinie 3.00PM. Donacja: $20
Źródło: Art Gallery Kafe, tvp.info
Foto: Art Gallery Kafe, wikimedia
News Chicago
Harry Potter czaruje na scenie w Chicago. Zobaczcie widowisko pełne magii
Od 10 września w Wietrznym Mieście możemy oglądać przedstawienie „Harry Potter i Przeklęte Dziecko”, oparty na nowej historii autorstwa J.K. Rowling, Jacka Thorne’a oraz reżysera Johna Tiffany’ego. Sztuka wzbudza ogromne zainteresowanie i zapowiada się na kolejny hit na deskach Broadway in Chicago. Spektakl będzie wystawiany przez pięć miesięcy, z możliwością przedłużenia bądź powrotu.
Sprzedaż biletów na spektakl „Harry Potter i Przeklęte Dziecko” uruchomiono już 13 maja, o czym informowaliśmy tutaj.
Sztuka zaczyna się od dobrze znanej sceny z epilogu „Harry’ego Pottera i Insygniów Śmierci”, kiedy Harry (John Skelly) i Ginny (Trish Lindstrom) odprowadzają swojego syna Albusa (Emmet Smith) na peron, by ten mógł rozpocząć naukę w Hogwarcie. Jednak już po chwili przechodzimy do gwałtownej kłótni między ojcem a synem, którzy wzajemnie życzą sobie, by nie byli spokrewnieni. To dziwny moment w dramaturgii, który sprawia, że widz może poczuć się zdezorientowany.
W centrum opowieści znajduje się relacja ojca z synem.
Mimo to na pierwszy plan wysuwa się więź między Albusem a Scorpiusem (Aidan Close), synem dawnego rywala Harry’ego, Draco Malfoya (Benjamin Thys). Ich przyjaźń jest rozwinięta i autentyczna, a postać Scorpiusa to jedna z najbardziej interesujących w całej sztuce. Niestety, Harry przedstawiany jest jako nadopiekuńczy i drobiazgowy, co przypomina jego relację z okrutnym ojczymem, Vernonem Dursleyem.
Czas, magia i ciemność na scenie
Główny wątek fabularny opiera się na podróżach w czasie. Bohaterowie mogą cofnąć się w przeszłość, wpływając na wydarzenia, które zmieniają teraźniejszość.
Atmosfera przedstawienia różni się od filmów o Harrym Potterze – jest znacznie mroczniejsza. Zamiast ciepłych świateł, świec i przytulnych wnętrz, mamy do czynienia z przestrzeniami pełnymi cieni, które niemal wypełniają scenę. Postacie, takie jak uczniowie Hogwartu, poruszają się w precyzyjnych formacjach, przypominających wręcz wojskowe marsze, co dodaje przedstawieniu atmosfery niepokoju.
Efekty specjalne to zdecydowanie mocna strona „Przeklętego Dziecka”. Użycie różdżek, miotanie zaklęć i sceny latania są spektakularne, choć niektóre z nich mogą wydawać się statyczne. Jednak momenty, w których postacie unoszą się nad sceną, budują niesamowite wrażenie.
Wielkie talenty z Chicago na scenie
Produkcja może pochwalić się obecnością kilku wybitnych aktorów z Chicago, w tym Emmeta Smitha w roli Albusa Pottera oraz Matta Muellera, który gra Rona Weasleya, postać, którą wcześniej odtwarzał na Broadwayu.
Jednak to Larry Yando, znany z roli Scrooge’a w produkcji „Opowieści Wigilijnej” w Goodman Theatre, kradnie całe show. Yando wciela się w trzy postacie, w tym Dumbledore’a i Severusa Snape’a, a każda z jego kreacji jest niezwykle wyrazista i zapadająca w pamięć. Jego rola jest bez wątpienia jednym z największych atutów tej produkcji.
„Harry Potter i Przeklęte Dziecko” będzie grany w Chicago do 1 lutego 2025 r. Spektakl trwa 2 godziny i 50 minut z przerwą i jest przeznaczony dla osób powyżej 8-go roku życia.
Bilety w cenie od 49,00 dolarów do 193,00 dolarów można kupić tutaj.
Źródło: newcitystage, Broadway in Chicago
Foto: Broadway in Chicago
-
News Chicago4 tygodnie temu
Rodzina z Joliet opłakuje śmierć 2-letniego synka zadźganego przez 6-letniego brata
-
News Chicago3 tygodnie temu
Bezpośrednim pociągiem Amtrak z Chicago do Miami pojedziemy już 10 listopada
-
News Chicago7 dni temu
Ambitny cel Illinois: Milion pojazdów elektrycznych do 2030 roku. Czy to realne?
-
News USA6 dni temu
UWAGA: Zagrożenie dla zdrowia publicznego. Jaja Milo’s Poultry Farms mogą zawierać salmonellę
-
Ciekawostki4 tygodnie temu
Dzisiaj Tomasz Sobania staje na starcie biegu przez Amerykę
-
News Chicago2 tygodnie temu
Do 2027 roku żadna szkoła publiczna w Chicago nie zostanie zamknięta
-
News USA5 dni temu
W Georgii wstrzymano orzeczenie ws. zakazu aborcji podczas rozpatrywania apelacji
-
News USA2 tygodnie temu
Huragan Helene kosztował życie ponad 100 ludzi i zniszczenia na Południowym Wschodzie USA