Połącz się z nami

News USA

Ruch Humanality: Zostaw telefon i powróć do prawdziwych relacji

Opublikowano

dnia

W 2018 roku katolicki muzyk Andrew Laubacher zdecydował się rzucić media społecznościowe, wyczerpany karierą muzyczną, która wymagała ciągłego przebywania w nich. Nie przewidział wtedy, że 5 lat później będzie pomagał przewodzić ruchowi zachęcającemu innych do zerwania uzależnienia od technologii. O mądrym ruchu społecznym mówi Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.

„Po prostu nie byłem zadowolony, że wszystkie te platformy stały się tak pochłaniające” – powiedział Andrew Laubacher w rozmowie z CNA. „Więc w 2018 roku zdecydowałem się porzucić wszystkie media społecznościowe i wrócić do telefonu z klapką.”

Dzięki tej zmianie artysta doświadczył wielu niesamowitych rzeczy w odniesieniu do swoich związków, zdrowia psychicznego i duchowego.

Następnie poznał małżeństwo – Hope i Justina Schneir, którzy mieli podobne podejście do technologii i założyli Humanality, ruch, którego celem jest pomaganie ludziom w odkrywaniu wolności poprzez świadome użytkowanie wynalazków technologii.

Laubacher jest obecnie dyrektorem wykonawczym Humanality, współpracując z małżeństwem Schneir, którzy ustanowili „Stypendia Unplugged” na Uniwersytecie Franciszkańskim w Steubenville – ich macierzystej uczelni – w ramach którego 30 studentów otrzymało fundusze za wyrażenie zgody na rezygnację z telefonów na rok.

O tej inicjatywie pisaliśmy tutaj.

Kto potrzebuje Humanality?

W związku z utrzymującym się kryzysem zdrowia psychicznego w USA Andrew Laubacher zauważył, że gwałtowny wzrost poziomu lęku i depresji, zwiększona samotność i powszechne kulturowe uzależnienie od pornografii zbiegły się z pojawieniem się iPhone’a i platform mediów społecznościowych.

Według sondażu Gallupa z 2023 r. odsetek dorosłych cierpiących na depresję wzrósł z 10% w 2015 r. do 29%. Według raportu Common Sense Media prawie 3 na 4 nastolatków oglądało pornografię.

Jedno z badań Pew z 2023 r. wykazało, że myśli samobójcze wśród licealistów w USA wzrosły z 16% w 2011 r. do 22% w 2021 r., przy czym ryzyko to jest większe u młodych kobiet i wynosi aż 30%.

„Rozwiązaniem jest Humanality” – uważa Laubacher. „Jesteśmy ruchem, który stara się kultywować więcej interakcji międzyludzkich i to, co nazywamy „rozkwitem człowieka”.

Uzależniony od technologii? Dołącz do klubu

„U podstaw naszego uzależnienia od technologii leży uzasadnione pragnienie kontaktu” – uważa Hope Schneir. „Wielu młodych ludzi chce przejść do trybu życia bardziej odłączonego od sieci, ale boją się zrobić to sami”.

Ruch Humanality ma obecnie kluby na sześciu różnych kampusach katolickich uczelni i zapewnia środki dla seminarzystów.

Kluby te promują różne „poziomy”, w które mogą się zaangażować studenci — na przykład w „Trybie Monka” student zobowiązuje się w ogóle nie używać telefonu komórkowego, zamiast tego polegać na kampusowym Wi-Fi, laptopie i budziku analogowym. W bardziej praktycznym „Trybie Rebelianta” studenci używają telefonów bez Internetu, a jedynie dostępne laptopy są środkiem komunikacji cyfrowej.

Comiesięczne spotkania pomagają młodym ludziom utrzymać dobrą formę i jednocześnie budują żywą społeczność. Spotkania, wędrówki bez telefonu, wieczory przy ognisku i koncert na koniec roku pomagają im doświadczyć życia bez telefonów.

 

Źródło: cna
Foto: Humanality, YouTube

News USA

W salach szkolnych Luizjany będą wisieć plakaty z biblijnymi Dziesięcioma Przykazaniami

Opublikowano

dnia

Autor:

Luizjana stała się pierwszym stanem, który wymaga, aby Dziesięć Przykazań z Pisma Św. było wywieszanych w każdej klasie szkoły publicznej. Ustawę wprowadzającą ten nakaz podpisał w środę republikański Gubernator stanu, Jeff Landry.

Ustawodawstwo przygotowane przez Partię Republikańską nakłada obowiązek wywieszania Dziesięciu Przykazań w formacie plakatu wydrukowanego „dużą, łatwą do odczytania czcionką” we wszystkich publicznych salach lekcyjnych, od przedszkoli po uniwersytety finansowane przez stan.

Przeciwnicy kwestionują konstytucyjność ustawy, ostrzegając, że prawdopodobnie nastąpią przeciw niej pozwy. Z kolei zwolennicy twierdzą, że cel tego środka nie jest wyłącznie religijny, ale ma znaczenie historyczne. W języku prawnym Dziesięć Przykazań określa się jako „dokumenty założycielskie naszego stanu i rządu krajowego”.

Ekspozycje, którym będzie towarzyszyć czteroakapitowy „kontekst” opisujący, w jaki sposób Dziesięć Przykazań „było znaczącą częścią amerykańskiej edukacji publicznej przez prawie trzy stulecia”, muszą zostać umieszczone w klasach do początku 2025 roku.

Plakaty zostaną opłacone z datków. Ze względu na przepisy, środki stanowe nie zostaną wykorzystane do realizacji tego obowiązku. Prawo także „zezwala” – ale nie wymaga – na eksponowanie Porozumienia Mayflower, Deklaracji Niepodległości i Rozporządzenia Północno-Zachodniego ( Northwest Ordinance) w szkołach publicznych K-12.

Prawo to uniemożliwia uczniom uzyskanie równego poziomu edukacji i sprawi, że dzieci o innych przekonaniach nie będą czuły się bezpiecznie w szkole – stwierdziły we wspólnym oświadczeniu wydanym w środę po południu: Amerykańska Unia Wolności Obywatelskich, Amerykanie Zjednoczeni na Rzecz Oddzielenia Kościoła od Państwa oraz Fundacja Wolności od Religii.

„Nawet wśród tych, którzy wierzą w jakąś wersję Dziesięciu Przykazań, konkretny tekst, którego się trzymają, może różnić się w zależności od wyznania lub tradycji religijnej. Rząd nie powinien opowiadać się po żadnej ze stron w tej debacie teologicznej” – stwierdziły te grupy.

Podobne ustawy wymagające wywieszania Dziesięciu Przykazań w klasach zaproponowano w innych stanach, w tym w Teksasie, Oklahomie i Utah. Jednakże w obliczu groźby sporów prawnych o zgodność takich środków z konstytucją żadnemu stanowi poza Luizjaną nie udało się wprowadzić tych ustaw jako prawa.

Spory prawne dotyczące eksponowania Dziesięciu Przykazań w szkołach nie są niczym nowym.

W 1980 roku Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych orzekł, że podobne prawo stanu Kentucky jest niezgodne z Konstytucją i narusza klauzulę establishmentu, która stanowi, że Kongres nie może „stanowić żadnego prawa dotyczącego ustanowienia religii”. Sąd Najwyższy stwierdził, że prawo to nie miało celu świeckiego, lecz służyło celowi czysto religijnemu.

W Luizjanie aktualnie rządzi Republikanin, Jeff Landry, który w styczniu zastąpił demokratycznego Gubernatora, Johna Bel Edwardsa.

GOP ma także większość dwóch trzecich w legislaturze Luizjany, a Republikanie zajmują wszystkie wybierane stanowiska w całym stanie.

 

Źródło: scrippsnews
Foto: YouTube, istock/searagen/
Czytaj dalej

Kościół

W Juneteenth wspominamy pierwszego czarnego księdza w USA, który ma zostać świętym

Opublikowano

dnia

Autor:

19 czerwca Stany Zjednoczone upamiętniają rocznicę rozkazu z 1865 r., który dał wolność zniewolonym Afroamerykanom w Teksasie. Powszechnie znany jako „Juneteenth”, w 2021 r. stał się świętem federalnym a także dniem, kiedy wspominamy pierwszego czarnoskórego księdza katolickiego w USA, którego sprawa została otwarta do kanonizacji – Czcigodnego Augustusa Toltona. O tej postaci mówi Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.

Augustus Tolton urodził się w niewoli w Brush Creek w powiecie Ralls w stanie Missouri 1 kwietnia 1854 r. w katolickiej rodzinie Petera Paula Toltona i Marthy Jane Chisley.

Peter Paul uciekł wkrótce po rozpoczęciu wojny domowej i wstąpił do armii Unii, a wkrótce potem umarł. W 1862 roku Augustus Tolton wraz z matką i dwójką rodzeństwa uciekli, przekraczając rzekę Mississippi do Illinois.

„John, chłopcze, jesteś wolny. Nigdy nie zapominaj o dobroci Pana” – powiedziała mu matka po przeprawie.

Tolton zaczął uczęszczać do St. Peter’s Catholic School, całkowicie białej szkoły parafialnej w Quincy w stanie Illinois, dzięki pomocy księdza Petera McGirra. Następnie ksiądz go ochrzcił, pouczył go o przystąpieniu do Pierwszej Komunii Świętej i zachęcał do zostania kapłanem.

Żadne amerykańskie seminarium nie zaakceptowałoby Toltona ze względu na jego rasę, więc studiował do kapłaństwa w Rzymie i przyjął święcenia kapłańskie w 1886 roku w wieku 31 lat, stając się pierwszym Afroamerykaninem wyświęconym na księdza.

 

W ciągu swojego krótkiego Tolton nauczył się biegle mówić po angielsku, niemiecku, włosku, łacinie, grecku i dialektach afrykańskich. Był także utalentowanym muzykiem o pięknym głosie. Pomagał biednym i chorym, nakarmił głodnych i pomógł wielu odkryć wiarę. Z miłością nazywano go „Dobrym Ojcem Gusem”.

Po święceniach kapłańskich Tolton miał zostać wysłany do Afryki. Decyzję tą zmienił kardynał Giovanni Simeoni, wysyłając go z powrotem do Ameryki, mówiąc: „Amerykę nazwano najbardziej oświeconym narodem na świecie. Zobaczymy, czy zasługuje na ten zaszczyt. Jeśli Stany Zjednoczone nigdy wcześniej nie widziały czarnego księdza, muszą go zobaczyć teraz”.

Mimo że Proklamacja Wyzwolenia Prezydenta Abrahama Lincolna weszła w życie 1 stycznia 1863 r., nie mogła zostać wdrożona w stanach znajdujących się nadal pod kontrolą Konfederacji.

Dopiero gdy generał dywizji Gordon Granger i około 2000 żołnierzy Unii przybył do Galveston Bay w Teksasie 19 czerwca 1865 roku, na mocy dekretu wykonawczego dano wolność ponad 250 000 zniewolonych Afroamerykanów.

 

Źródło: cna
Foto: YouTube, wikimedia
Czytaj dalej

Kościół

Dwie trzecie katolików wierzy, że Jezus jest prawdziwie obecny w Eucharystii

Opublikowano

dnia

Autor:

Nowe badanie wykazało, że 69% katolików uczestniczących we Mszy św. wierzy w rzeczywistą obecność Jezusa w Eucharystii – wynik jest zupełnie inny niż badanie Pew Research Center z 2019 r., z którego wynikało, że ​​tylko jedna trzecia katolików wierzy w tę podstawową zasadę wiary. O tym, że świadomość katolików jest większa, mówi Ojciec Paweł Kosiński SJ.

Vinea Research, katolicka firma, która przeprowadziła nowe badanie pod koniec 2022 r., twierdzi, że zastosowany w badaniu język, inny niż sformułowanie użyte w badaniu Pew, pozwolił uzyskać dane, które „dokładniej odzwierciedlają sposób, w jaki katolicy rozumieją Eucharystię”.

Badanie Pew z 2019 r. było szeroko cytowane jako katalizator trwającego obecnie Narodowego Odrodzenia Eucharystycznego – inicjatywy biskupów amerykańskich rozpoczętej w 2022 r., mającej na celu szerzenie i pogłębianie wiary w Chrystusa obecnego w Eucharystii.

Kulminacją tych działań będzie Krajowy Kongres Eucharystyczny, główne zgromadzenie, które odbędzie się w Indianapolis w dniach 17–21 lipca.

W ramach niezależnego badania przeprowadzonego w 2022 r., Vinea objęła próbę 2200 osób, podając połowie respondentów oryginalne sformułowanie Pew, a drugiej połowie pytania, które grupa zmodyfikowała, aby lepiej odzwierciedlały język katolicki.

W badaniu Pew zapytano respondentów, czego ich zdaniem Kościół naucza na temat Eucharystii, a także w co osobiście wierzą, zadając to samo pytanie w obu przypadkach:

„Podczas Mszy katolickiej chleb i wino…

  • Staje się rzeczywiście Ciałem i Krwią Jezusa Chrystusa
  • Są symbolami Ciała i Krwi Jezusa Chrystusa”

Zrewidowane pytania Vinei, biorąc pod uwagę fakt, że Katechizm Kościoła Katolickiego opisuje Jezusa jako „prawdziwie obecnego” w Eucharystii, brzmią następująco:

Które z poniższych stwierdzeń najlepiej opisuje katolicką naukę o chlebie i winie używanym do Komunii?

  • Jezus Chrystus jest prawdziwie obecny w chlebie i winie eucharystycznym
  • Chleb i wino są symbolami Jezusa, ale Jezus nie jest naprawdę obecny
  • Nie jestem pewny

Niezależnie od oficjalnego nauczania Kościoła katolickiego, co osobiście sądzisz na temat chleba i wina używanych do Komunii?

  • Jezus Chrystus jest prawdziwie obecny w chlebie i winie eucharystycznym
  • Chleb i wino są symbolami Jezusa, ale Jezus nie jest naprawdę obecny

Wśród respondentów, którzy otrzymali oryginalne pytania Pew w ponownym badaniu, tylko 41% wyraziło wiarę w rzeczywistą obecność – nieco więcej, ale nie odbiegając znacznie od wcześniejszego wyniku analizy Pew. Jednakże wśród osób, które otrzymały inaczej sformułowane pytania, ogółem 69% wyraziło taką opinię.

Niniejsze badanie nie jest pierwszą próbą zrewidowania pytań postawionych przez Pew, aby uzyskać dokładniejszy sens wiary w Eucharystię.

Studium firmy Vinea w żaden sposób nie zaprzecza potrzebie narodowego „odrodzenia eucharystycznego”. Oprócz wciąż znacznej części katolików, którzy nie wierzą w rzeczywistą obecność Jezusa, badanie ujawniło populację katolików, która rzadko uczestniczy we Mszy św., a mimo to wierzy, że Jezus jest naprawdę obecny w Eucharystii.

Poziom wiary w rzeczywistą obecność różnił się znacznie w zależności od zgłaszanego przez siebie uczestnictwa we Mszy św.

Wśród katolików, którzy twierdzą, że „rzadko” uczestniczą we Mszy św., tylko 51% wyraziło wiarę w rzeczywistą obecność Jezusa w Eucharystii. Dla kontrastu, 81% katolików uczęszczających na nabożeństwo co tydzień i 92%, którzy uczęszczają na do kościoła częściej niż raz w tygodniu, stwierdziło, że w nią wierzy.

 

Źródło: cna
Foto: istock/sedmak/Lincoln Beddoe/PeopleImages/wideonet/
Czytaj dalej
Reklama
Reklama

Facebook Florida

Facebook Chicago

Reklama

Kalendarz

czerwiec 2024
P W Ś C P S N
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Popularne w tym miesiącu