Połącz się z nami

Kościół

Czego mogę nauczyć się w Boże Narodzenie?

Opublikowano

dnia

Przyjęcie prawdy o Bogu bliskim, będącym dla każdego człowieka na wyciągnięcie ręki, rodzi w ludzkim sercu pragnienia przemiany życia i popycha do konkretnych czynów miłości. Kto wie, może tym razem, w te Święta, Bogu uda się nas rozbroić.

Rokrocznie mam ten sam problem, o czym tym razem powiedzieć w homilii na Uroczystość Narodzenia Pańskiego, na co zwrócić uwagę, co podkreślić, co jeszcze wyłuskać z przesłania tej niezwykle ważnej i po prostu niesamowitej dla dziejów ludzkości nocy. Wciąż poszukuję czegoś „nowego”…

A może właśnie trzeba przestać się zastanawiać nad tym, co nowego chce nam Bóg powiedzieć w te Święta, i pozwolić Mu na to, by po prostu przypomniał nam o rzeczach, które wydają się być oczywiste?

Bo jak to często bywa z oczywistymi ewangelicznymi wezwaniami (których treść znamy na pamięć) – za ich realizację bierzemy się na samym końcu, bo przecież… są takie oczywiste!

REKLAMA REKLAMA

List do Hebrajczyków rozpoczyna się takimi słowami: „Wielokrotnie i na różne sposoby przemawiał niegdyś Bóg do ojców przez proroków, a w tych ostatecznych dniach przemówił do nas przez Syna” (Hbr 1,1-2).

W Boże Narodzenie powraca kwestia tego, czy człowiek może nawiązać kontakt z Bogiem, czy jest tego godzien. I dostajemy jednoznaczną odpowiedź: Jak najbardziej, jeszcze jak! Co więcej, to Bóg jest zawsze pierwszy w nawiązywaniu kontaktu.

Czym jest więc Boże Narodzenie? Jest przede wszystkim podziwianiem decyzji Boga, który uniża się przed człowiekiem. Patrzymy na to jak się samoogranicza, jak schodzi z dotąd niedostępnych dla nas wysokości nieba, przyjmując śmiertelne ludzkie ciało.

Ewangelista Jan, pisząc o doświadczeniu bycia świadkiem życia Chrystusa, stwierdza: „I oglądaliśmy Jego chwałę, chwałę, jaką Jednorodzony otrzymuje od Ojca, pełen łaski i prawdy” (J 1,14). Ale tego w żaden sposób nie widać w przedstawianej na miliony sposobów scenie narodzenia!

Owszem, można w Dziecinie zobaczyć chwałę i majestat, lecz nie objawiają się one w sposób, którego byśmy się po Bogu spodziewali i którego byśmy od Niego oczekiwali.

Autor Listu do Hebrajczyków stwierdza: „Ten Syn, który jest odblaskiem Jego chwały i odbiciem Jego istoty, podtrzymuje wszystko słowem swej potęgi, a dokonawszy oczyszczenia z grzechów, zasiadł po prawicy Majestatu na wysokościach” (Hbr 1,3).

Jak różne są to spojrzenia! Nie wykluczają się one jednak, lecz wzajemnie się uzupełniają!

Majestat naszego Boga widać bowiem najpełniej w Jego uniżeniu.

Schodzi tak bardzo nisko, by potem nas dźwignąć i w ten sposób nam pokazać, że przyszedł do tych, którzy żyją na niskościach, a czasami egzystują na dnie. Przyszedł do tych, którzy są poniżeni i upodleni – przez innych, którzy nimi gardzą i pomiatają, lub przez samych siebie ze względu na swoje grzeszne wybory.

Uroczystość Narodzenia Pańskiego może stać się dla nas okazją do tego (i dobrze, żebyśmy ją wykorzystali), żeby rozprawić się z naszymi oczekiwaniami wobec Boga – jaki On, według nas, powinien być, w jaki sposób powinien działać.

Nie możemy żyć nieuzasadnionymi oczekiwaniami czy wręcz marzeniami, ale mamy odkryć prawdę o naszym Bogu, która po tysiąckroć je przekracza! Mamy stanąć naprzeciw bożonarodzeniowej szopki i nazwać rzeczy po imieniu, powiedzieć na głos, co tam widzimy – Bóg jest Dzieckiem!

Czy to do mnie dociera? Czy potrafię to przyjąć? On jest mały, bezbronny i zdany na opiekę innych. Ale właśnie dzięki temu mogę z Nim zbudować niezwykle silną więź!

Jan Ewangelista pisze o tym, że tajemnica Boga bliskiego od początku spotykała się z oporem ze strony ludzi: „Na świecie było Słowo, a świat stał się przez Nie, lecz świat Go nie poznał. Przyszło do swojej własności, a swoi Go nie przyjęli” (J 1,10-11).

Widzimy niezwykłą pokorę Boga! A to dopiero początek! Całe ziemskie życie Jezusa będzie jednak związane z nieprzyjmowaniem Go – bo zawsze jest jakieś „ale”, bo przecież Bóg nie może być taki jak On… Czy taki Bóg jest dla nas rzeczywiście zbyt bliski?

Skąd te opory przed bliskością Boga? Dlaczego „chowamy się” za szopką, niby wyznając prawdę o Bogu-Emmanuelu, ale jednak (czasami naprawdę rękami i nogami) broniąc się przed nią?

Tylko w żłóbku Bóg jest Dziecięciem, a w codzienności bywa nim niezwykle rzadko, jeśli w ogóle.

Na przekór temu słyszymy po raz kolejny: „Słowo stało się ciałem i zamieszkało między nami” (J 1,14).

Przyjęcie prawdy o Bogu bliskim, będącym dla każdego człowieka na wyciągnięcie ręki, rodzi w ludzkim sercu pragnienia przemiany życia i popycha do konkretnych czynów miłości. I może właśnie przed tym się bronimy? Kto wie, może tym razem, w te Święta, Bogu uda się nas rozbroić…

Boże Narodzenie to także czas uczenia się czułości. Patrzę na Dziecinę i wzbudza Ona we mnie dobre odczucia, wzrusza mnie i rozczula.

W żłóbku mam zobaczyć jednak także drugiego człowieka, poczuć za niego odpowiedzialność, odczytać wezwanie do miłości.

Mam pomyśleć o wszystkich ludziach, także (a może przede wszystkim) o tych, którzy zaszli mi za skórę i którym nie potrafię bądź nie chcę przebaczyć, i zobaczyć w nich Boże dzieci, tak jak ja sam przecież jestem Bożym dzieckiem.

Patrząc na złożone w żłobie Niemowlę, mam pomyśleć, czy ja sam potrafiłbym się tak oddać w ramiona Ojca – żeby się mną opiekował, zadbał o mnie i o moje bezpieczeństwo.

Najpierw jednak muszę przyjąć Emmanuela, Boga bliskiego, który tak wielkie wzbudza opory, bo nie jest potężny, bo nie przyszedł zrobić porządku w gwałtowny sposób, ale chce zaprowadzić Boży pokój, przemieniając ludzkie serca z łagodnością i szanując przy tym ich wolność: „Wszystkim tym jednak, którzy Je przyjęli, dało moc, aby się stali dziećmi Bożymi, tym, którzy wierzą w imię Jego, którzy ani z krwi, ani z żądzy ciała, ani z woli męża, ale z Boga się narodzili” (J 1,12-13).

W Boże Narodzenie mogę naprawdę się czegoś nauczyć.

Niech to nie będzie czas biernego „gapienia się” w żłóbek oraz roztkliwiania się nad choinką i pięknymi iluminacjami. Jasne, że to czas radości i świętowania, ale warto świętować mądrze i dogłębnie, mierząc się z treścią obchodzonej uroczystości.

Radość ze świętowania nie wyklucza pracy nad własnym sercem, którą możemy wykonać. Wtedy radość będzie większa, kiedy zobaczymy w sobie samych owoce świętowania!

Przede wszystkim mamy nauczyć się od Maleństwa miłości.

Dość już takich Świąt, w których chcemy głównie poczuć jakąś magię! Tu przecież chodzi o dużo, dużo więcej! „Bóg się nam rodzi!” – przecież to jest tak niesamowita nowina, że nie może pozostać bez naszej odpowiedzi!

Autor: Ks. Mateusz Tarczyńki

Źródło: Deon
Foto: istock/manaemedia/ kipgodi/ jchizhe/ kevron2001/ pamela_d_mcadams/ Kara Gebhardt/ ZvonimirAtleti/ PeopleImages/ evgenyatamanenko

News USA

Dzisiaj w Ameryce wielkie święto: Marsz dla Życia 2023

Opublikowano

dnia

Autor:

Amerykanie pro-life z całego kraju planują wziąć udział w Marszu dla Życia – największej corocznej demonstracji praw człowieka na świecie – w piątek, 20 stycznia, w Waszyngtonie. Będzie to pierwszy Marsz dla Życia, który odbędzie się w Ameryce post-Roe. „Dzisiaj w Ameryce wielkie święto” – mówi Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.

Oto osiem rzeczy, które warto wiedzieć o Marszu dla Życia 2023.

Czym jest Marsz dla Życia?

Marsz dla Życia rozpoczął się w odpowiedzi na decyzję Sądu Najwyższego z 1973 r. w sprawie Roe przeciwko Wade, która zalegalizowała aborcję w całym kraju. To, co zaczęło się jako mała demonstracja w 1974 roku w Waszyngtonie, szybko przekształciło się w największe doroczne wydarzenie pro-life w kraju.

Obecnie dziesiątki, a nawet setki tysięcy podróżują co roku do stolicy kraju w rocznicę sprawy Roe przeciwko Wade lub w jej pobliżu. Ci pro-life Amerykanie zbierają się nie tylko po to, by przeciwstawić się aborcji, ale także po to, by celebrować piękno życia, począwszy od momentu poczęcia.

Po obaleniu Roe, dlaczego marsz wciąż trwa?

Marsz dla Życia 2023 przejdzie do historii jako pierwszy marsz zorganizowany po tym, jak Sąd Najwyższy obalił Roe w decyzji, która daje państwom i ustawodawcom swobodę decydowania o polityce aborcyjnej. Ale organizatorzy Marszu dla Życia mówią, że narodowy marsz jest nadal potrzebny.

REKLAMA REKLAMA

Katoliccy liderzy pro-life zgadzają się, że tegoroczna demonstracja jest ważniejsza niż kiedykolwiek, poinformował we wtorek National Catholic Register.

Jaki plan na piątek?

  • 11:00AM do 12:00PM: Koncert przed rajdem w National Mall między pomnikiem Waszyngtona a 12th Street
  • 12:00PM do 1:00PM: Marsz dla Życia, także na National Mall
  • 1.00PM do 4:00PM: Marsz dla Życia, z National Mall do Kapitolu i Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych

Marsz dla Życia informuje, że 50. coroczny marsz odbędzie się w tym roku nieco inną trasą, obok budynku Kapitolu Stanów Zjednoczonych, zanim zakończy się między Kapitolem a budynkami Sądu Najwyższego. Szczegółowa mapa nowej trasy jest dostępna na stronie Marszu dla Życia.

W piątek odbędzie się kilka innych wydarzeń związanych z marszem:

  • Life Fest Sisters of Life i Rycerzy Kolumba (7:00 – 10:30 w D.C. Entertainment and Sports Arena.
  • March for Life Expo (9:00 – 11:00 i 16:00 – 19:00 w Renaissance D.C. Downtown Hotel).
  • Silent No More Awareness Campaign (14:30 – 16:30 przed Sądem Najwyższym).
  • Gala Rose Dinner (18:00 – 21:00 w Hotelu Renaissance).

Pełną listę powiązanych wydarzeń można znaleźć na stronie Marszu dla Życia.

Jaki jest motyw?

Tematem marszu w 2023 r. jest „Następne kroki: marsz w Ameryce post-Roe”.

Kim są mówcy?

  • Aktor Jonathan Roumie, który gra Jezusa w serialu „Wybrani”
  • Były trener NFL Tony Dungy.
  • Dr Christina Francis, ze stowarzyszenia pro-life położników i ginekologów;
  • Gina Tomes, dyrektor Domu Macierzyńskiego Betlejem;
  • Siostra Mary Casey z Siostrami Życia;
  • Casey Gunning, wieloletni atleta Olimpiad Specjalnych.
  • Prokurator Generalny Mississippi Lynn Fitch, która wygrała sprawę Sądu Najwyższego Dobbs, która obaliła Roe przeciwko Wade;
  • Lider większości Izby Reprezentantów Steve Scalise;
  • Kongresmen Chris Smith, Republikanin z New Jersey i współprzewodniczący Kongresowego Klubu Obrony Życia;
  • Przedstawicielka stanu Connecticut Treneé McGhee.

Biskup Burbidge z Arlington poprowadzi modlitwę otwierającą, a modlitwę końcową wygłosi amerykański ewangelista Franklin Graham. Logan Earnest, Rycerz uniwersytecki z George Washington University, złoży Przyrzeczenie Wierności. Ariel Walden zaśpiewa hymn narodowy.

Na koncercie przedzlotowym wystąpi wielokrotnie nagradzany zespół muzyczny „We Are Messengers”.

Co powinni wiedzieć osoby przyjeżdżające spoza miasta?

Marsz dla Życia zapewnia narzędzie do planowania podróży, które amerykanie pro-life mogą pobrać ze swojej strony internetowej. Zawiera listę kontrolną planowania, informacje o hotelach i podróżach, pomocne wskazówki dla maszerujących oraz powiązane wydarzenia pro-life, które mają miejsce w Waszyngtonie.

Jak najlepiej poruszać się po Waszyngtonie w piątek?

Marsz dla Życia zaleca korzystanie z systemu pociągów D.C. Metro. W dniu marszu ludzie mogą łatwo dojść do miejsca zbiórki i rozpoczęcia marszu z jednej z trzech przystanków metra: Federal Triangle, Smithsonian i Metro Center.

W Waszyngtonie goście mogą również korzystać z autobusów miejskich, taksówek i usług wspólnych przejazdów, takich jak Uber i Lyft. W D.C. dostępne są również wypożyczalnie rowerów i skuterów.

Jaka jest prognoza pogody?

Obecna prognoza na piątek jest częściowo słoneczna, a maksymalna temperatura wynosi 52, zgodnie z rozszerzoną prognozą National Weather Service.

Źródło: cna
Foto: YouTube, istock/Xavier_Ascanio
Czytaj dalej

Kościół

Kościół w Polsce obchodził XXVI Dzień Judaizmu

Opublikowano

dnia

Autor:

Spotkanie modlitewne, konferencja naukowa poświęcona polskim Żydom, wykład rabina z Izraela o interpretacji Starego Testamentu oraz katolicko-żydowska celebracja Słowa Bożego – to główne punkty programu ogólnopolskich obchodów XXVI Dnia Judaizmu, który w Polsce obchodzony jest od 1998 r. W tym roku główne uroczystości odbyły się 17 stycznia w Siedlcach.

Celem tego dnia jest umacnianie relacji między katolikami i Żydami, wspólne rozważanie Słowa Bożego oraz pogłębianie wzajemnego zrozumienia.

Osią przeżywania Dnia Judaizmu jest wspólna modlitwa. Zwrócił na to uwagę Przewodniczący Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem, metropolita łódzki abp Grzegorz Ryś.

„Zaczęliśmy nasz dzień od modlitwy i kończymy go modlitwą. W te nawiasy jest wpisane wszystko co czyniliśmy dzisiaj. Chcemy jeszcze raz odnaleźć sens całej naszej refleksji; ale w żywym spotkaniu z Bogiem i Jego słowem” – zaznaczył abp Ryś podczas wieczornego spotkania modlitewnego w katedrze siedleckiej.

REKLAMA REKLAMA

O znaczeniu dobrych relacji międzyludzkich mówił w czasie wieczornego spotkania rabin z Izraela Boaz Pash. „Ważniejsze od wielkich filozofii są stosunki międzyludzkie; żyć we wzajemnej przyjaźni i miłości. Żyjąc tak, możemy oczekiwać tego samego ze strony Pana Boga” – podkreślił rabin.

Słowo do zgromadzonych uczestników konferencji w Wyższym Seminarium Duchownym w Siedlcach wygłosił ambasador Izraela w Polsce Yacov Livne.

„Przyjaźń i dialog pomiędzy religiami, pomiędzy judaizmem a katolicyzmem są bardzo ważne; i ja w to wierzę (…). Ten kontakt pomiędzy katolikami a Żydami jest nie tylko wspólnym zamieszkaniem, ale i relacją duchową. (…) Jest to ważne, abyśmy razem rozumieli naszą przeszłość i razem pracowali dla naszej lepszej przyszłości” – podkreślił ambasador.

„Wniosek ze wspólnej historii: Modlimy się do tego samego Boga, ale nie znamy się” – mówił wicedyrektor Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich KUL im. Abrahama J. Heschela ks. dr Paweł Rytel-Andrianik, jeden z prelegentów konferencji.

Wskazał na potrzebę mówienia o wspólnej historii Polaków i Żydów oraz konieczności budowania razem przyszłości.

Uczestnicy XXVI Dnia Judaizmu pamiętali także o ofiarach Holokaustu. Naczelny Rabin Polski Michael Schudrich podkreślił znaczenie pamięci o przeszłości w budowaniu relacji polsko-żydowskich.

„Nie mogę zmienić tragedii, która była, ale mogę pamiętać. Pamiętać nie tylko o tragedii, ale też uczyć się, w jaki sposób tworzyliśmy razem Siedlce, mieszkaliśmy tutaj, w radosne i smutne czasy. To jest nasz wspólny obowiązek: pamiętać o Żydach w Siedlcach” – powiedział Michael Schudrich podczas żydowsko-katolickiej modlitwy przy pomniku 17 tys. żydowskich ofiar Holokaustu w Siedlcach.

Dzień Judaizmu w Kościele polskim obchodzony jest od 1998 r.

Jego celem jest umacnianie relacji między katolikami i Żydami, wspólne rozważanie Słowa Bożego oraz pogłębianie wzajemnego zrozumienia. Każdego roku obchody centralne organizowane są w innej diecezji.

Family News Service

 

Foto:  Materiały prasowe XXVI Dnia Judaizmu
Czytaj dalej

Kościół

Kto śpiewa ten dwa razy się modli. Weź udział w konkursie muzycznym

Opublikowano

dnia

Autor:

Katoliccy poeci, kompozytorzy i autorzy piosenek są zaproszeni do udziału w konkursie, w którym zwycięski utwór zostanie wykonany przed 80 000 osób na Narodowym Kongresie Eucharystycznym 2024. Do udziału i wypróbowania swoich sił zachęca Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.

Sekretariat Konferencji Biskupów Katolickich Stanów Zjednoczonych ds. Ewangelizacji i Katechezy sponsoruje konkurs muzyczny Odrodzenia Eucharystycznego w celu odnowienia gorliwości dla Eucharystii.

Konkurs muzyczny jest jednym z elementów rozpoczętego 19 czerwca 2022 roku Narodowego Odrodzenia Eucharystycznego — uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, czyli Bożego Ciała.

Po tym, jak badanie Pew z 2019 roku wykazało, że tylko 31% katolików wierzy w podstawową zasadę swojej wiary – że ciało i krew Chrystusa są naprawdę i substancjalnie obecne w Eucharystii – biskupi amerykańscy postanowili podjąć działania, aby przywrócić i promować zrozumienie i nabożeństwo do Eucharystii.

REKLAMA REKLAMA

Artyści katoliccy mogą przesyłać zgłoszenia w jednej z dwóch kategorii: hymn lub piosenka przewodnia.

W każdej kategorii zostanie wybrane jedno zgłoszenie, które zostanie zaprezentowane na Narodowym Kongresie Eucharystycznym, który odbędzie się w Indianapolis w dniach 17-21 lipca 2024 r.

Diecezje w całym kraju będą zachęcane do wykorzystania zwycięskich prac we wszelkich wydarzeniach, które koncentrują się na odrodzeniu eucharystycznym.

Osoby przesyłające prace są zachęcane do głoszenia nauki o prawdziwej obecności Jezusa w Eucharystii i wyrażania naszej jedności w Ciele Chrystusa. Utwory mogą być również wielojęzyczne.

Nowe i oryginalne prace będą oceniane pod względem poezji, muzykalności, kreatywności, teologicznej i doktrynalnej solidności, piękna, przydatności do użytku liturgicznego i wyrażania misji odnowy eucharystycznej.

Zwycięzcy otrzymają również 2500 dolarów nagrody w gotówce. Zgłoszenia będą przyjmowane od 13 stycznia do 21 kwietnia 2023 r. Zwycięzcy zostaną ogłoszeni 9 czerwca 2023 r.

Aby zapoznać się z pełnymi zasadami i wziąć udział w konkursie, odwiedź stronę Narodowego Odrodzenia Eucharystycznego.

 

Źródło: cna
Foto: Benedictines of Mary, Queen of Apostles, istock/Khanchit Khirisutchalual
Czytaj dalej
Reklama

Facebook Florida

Facebook Chicago

Kalendarz 2021

grudzień 2022
P W Ś C P S N
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Popularne w tym miesiącu