Połącz się z nami

Kościół

Dlaczego młode kobiety zaczęły odchodzić z Kościoła?

Opublikowano

dnia

W ciągu ostatnich 20 lat mężczyźni częściej niż kobiety porzucali religię, jednak według niedawnego badania, po raz pierwszy od dziesięcioleci to młodzi mężczyźni chętniej w nim pozostają, podczas gdy młode kobiety odchodzą. O tym zjawisku mówi Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.

W ciągu ostatnich trzech pokoleń – pokolenia wyżu demograficznego, pokolenia X i pokolenia milenialsów – mężczyźni częściej niż kobiety porzucali religię.

Obecnie jest odwrotnie – według kwietniowego badania przeprowadzonego przez Survey Center on American Life i American Enterprise Institute (AEI) kobiety z pokolenia Z częściej niż mężczyźni wycofują się z życia społecznego (odpowiednio 54% do 46%).

Dlaczego odchodzą

Badacze wskazują jako jedną z przyczyn wpływ nauczania Kościoła w kwestiach kontrowersyjnych.

Według General Social Survey z 2022 r. 54%młodych kobiet opowiada się za legalną aborcją, a jeśli chodzi o podział LGBTQ, 31% kobiet z pokolenia Z identyfikuje się jako LGBTQ w porównaniu z 15% mężczyzn z pokolenia Z.

Młode kobiety na ogół stają się po prostu bardziej liberalne i postępowe, podczas gdy najnowsze pokolenie księży katolickich jest wyraźnie bardziej konserwatywne. Tymczasem świeckie media, takie jak Associated Press, obserwują tradycyjną odnowę Kościoła katolickiego wśród młodych ludzi.

Podczas gdy 57% przedstawicieli wyżu demograficznego, którzy porzucili swoją religię, stanowili mężczyźni, tylko 43% stanowiły kobiety. W przypadku mężczyzn i kobiet ten wzorzec utrzymywał się w pokoleniu X (odpowiednio 55% i 45%) i ponownie w pokoleniu milenialsów (53% i 47%).

Jednak pokolenie Z odwróciło ten schemat, ponieważ tylko 46% osób, które porzuciły swoją formującą religię, stanowili mężczyźni, a 54% to kobiety.

Młode kobiety również częściej identyfikują się jako feministki – jak wykazało badanie, prawie dwie trzecie kobiet z pokolenia Z (w wieku 18–29 lat) twierdzi, że kościoły nie traktują jednakowo mężczyzn i kobiet. Z tym zgadzają się także kobiety milenialsów (około 64% kobiet w wieku 30-49 lat).

Jak się nawracają

Ale według ankiety Pew Researc pokolenie Z jest także najbardziej samotnym pokoleniem i nie zwraca się do lokalnych kościołów, aby znaleźć wspólnotę. Według badania przeprowadzonego maju, Amerykanie wyznający jakąś religię znacznie częściej czują się blisko innych niż Amerykanie niereligijni (73% do 51%).

Jak w kwietniu poinformował National Catholic Register, młodzi ludzie z kampusów uniwersyteckich, takich jak Texas A&M i Hillsdale College, tłumnie przybywają do Kościoła.

Według badania politologa i statystyka Ryana Burge, współautora książki „The Great Dehurching”, osoby niezrzeszone wracałyby do kościoła, gdyby byli tam ich przyjaciele. Apostolat przyjaźni i gościnności może być nie tylko współczującą odpowiedzią na kryzys samotności, ale może także przybliżyć ludzi do religii.

 

Źródło: cna
Foto: istock/Zbynek Pospisil/Rawpixel/Sakorn Sukkasemsakorn/

Kościół

Dwie trzecie katolików wierzy, że Jezus jest prawdziwie obecny w Eucharystii

Opublikowano

dnia

Autor:

Nowe badanie wykazało, że 69% katolików uczestniczących we Mszy św. wierzy w rzeczywistą obecność Jezusa w Eucharystii – wynik jest zupełnie inny niż badanie Pew Research Center z 2019 r., z którego wynikało, że ​​tylko jedna trzecia katolików wierzy w tę podstawową zasadę wiary. O tym, że świadomość katolików jest większa, mówi Ojciec Paweł Kosiński SJ.

Vinea Research, katolicka firma, która przeprowadziła nowe badanie pod koniec 2022 r., twierdzi, że zastosowany w badaniu język, inny niż sformułowanie użyte w badaniu Pew, pozwolił uzyskać dane, które „dokładniej odzwierciedlają sposób, w jaki katolicy rozumieją Eucharystię”.

Badanie Pew z 2019 r. było szeroko cytowane jako katalizator trwającego obecnie Narodowego Odrodzenia Eucharystycznego – inicjatywy biskupów amerykańskich rozpoczętej w 2022 r., mającej na celu szerzenie i pogłębianie wiary w Chrystusa obecnego w Eucharystii.

Kulminacją tych działań będzie Krajowy Kongres Eucharystyczny, główne zgromadzenie, które odbędzie się w Indianapolis w dniach 17–21 lipca.

W ramach niezależnego badania przeprowadzonego w 2022 r., Vinea objęła próbę 2200 osób, podając połowie respondentów oryginalne sformułowanie Pew, a drugiej połowie pytania, które grupa zmodyfikowała, aby lepiej odzwierciedlały język katolicki.

W badaniu Pew zapytano respondentów, czego ich zdaniem Kościół naucza na temat Eucharystii, a także w co osobiście wierzą, zadając to samo pytanie w obu przypadkach:

„Podczas Mszy katolickiej chleb i wino…

  • Staje się rzeczywiście Ciałem i Krwią Jezusa Chrystusa
  • Są symbolami Ciała i Krwi Jezusa Chrystusa”

Zrewidowane pytania Vinei, biorąc pod uwagę fakt, że Katechizm Kościoła Katolickiego opisuje Jezusa jako „prawdziwie obecnego” w Eucharystii, brzmią następująco:

Które z poniższych stwierdzeń najlepiej opisuje katolicką naukę o chlebie i winie używanym do Komunii?

  • Jezus Chrystus jest prawdziwie obecny w chlebie i winie eucharystycznym
  • Chleb i wino są symbolami Jezusa, ale Jezus nie jest naprawdę obecny
  • Nie jestem pewny

Niezależnie od oficjalnego nauczania Kościoła katolickiego, co osobiście sądzisz na temat chleba i wina używanych do Komunii?

  • Jezus Chrystus jest prawdziwie obecny w chlebie i winie eucharystycznym
  • Chleb i wino są symbolami Jezusa, ale Jezus nie jest naprawdę obecny

Wśród respondentów, którzy otrzymali oryginalne pytania Pew w ponownym badaniu, tylko 41% wyraziło wiarę w rzeczywistą obecność – nieco więcej, ale nie odbiegając znacznie od wcześniejszego wyniku analizy Pew. Jednakże wśród osób, które otrzymały inaczej sformułowane pytania, ogółem 69% wyraziło taką opinię.

Niniejsze badanie nie jest pierwszą próbą zrewidowania pytań postawionych przez Pew, aby uzyskać dokładniejszy sens wiary w Eucharystię.

Studium firmy Vinea w żaden sposób nie zaprzecza potrzebie narodowego „odrodzenia eucharystycznego”. Oprócz wciąż znacznej części katolików, którzy nie wierzą w rzeczywistą obecność Jezusa, badanie ujawniło populację katolików, która rzadko uczestniczy we Mszy św., a mimo to wierzy, że Jezus jest naprawdę obecny w Eucharystii.

Poziom wiary w rzeczywistą obecność różnił się znacznie w zależności od zgłaszanego przez siebie uczestnictwa we Mszy św.

Wśród katolików, którzy twierdzą, że „rzadko” uczestniczą we Mszy św., tylko 51% wyraziło wiarę w rzeczywistą obecność Jezusa w Eucharystii. Dla kontrastu, 81% katolików uczęszczających na nabożeństwo co tydzień i 92%, którzy uczęszczają na do kościoła częściej niż raz w tygodniu, stwierdziło, że w nią wierzy.

 

Źródło: cna
Foto: istock/sedmak/Lincoln Beddoe/PeopleImages/wideonet/
Czytaj dalej

Kościół

„Jesus Thirsts” ponownie w kinach. Ten film zmienia wiarę – nie wolno przegapić

Opublikowano

dnia

Autor:

Nowy film „Jesus Thirsts: The Miracle of the Eucharist” („Jezus pragnie: Cud Eucharystii”) był pokazywany w amerykańskich kinach przez trzy dni na początku czerwca. A ponieważ odniósł duże sukcesy kasowe, będzie emitowany jeszcze we wtorek i środę w tym tygodniu. Zobaczcie dokument mówiący o prawdziwej obecności Jezusa w Eucharystii.

„Jesus Thirsts: The Miracle of the Eucharist” zarobił 2 141 273 dolarów i zajął pierwsze miejsce pod względem średniej widzów przez wszystkie trzy dni grania w amerykańskich kinach.

Według dystrybutora filmu, Fathom Events, film jest najbardziej dochodowym dokumentem Fathom w 2024 roku i obecnie zajmuje drugie miejsce wśród wszystkich filmów dokumentalnych prezentowanych dotychczas w 2024 roku.

W odpowiedzi na duże zapotrzebowanie film powróci do kin w całym kraju w dniach 18–19 czerwca.

Pełnometrażowy dokument autorstwa producenta wykonawczego Deacona Steve’a Greco oraz producentów Tima Moriarty’ego i Jamesa Wahlberga był wyświetlany w kinach w całym kraju od 4 do 6 czerwca. Jego premierę zapowiadaliśmy 26 marca.

Poprzez dialog ze znaczącymi postaciami katolickimi, dokument zabiera widzów w podróż mającą na celu ponowne odkrycie przemieniającej mocy Eucharystii. Bada biblijne pochodzenie Eucharystii i opowiada osobiste historie osób, na których życie wywarł wpływ Najświętszy Sakrament.

W filmie pojawia się kilku znanych katolików, w tym między innymi ojciec Donald Calloway, Scott Hahn, Jim Wahlberg, Curtis Martin, Chris Stefanick, ojciec Robert Spitzer, biskup Andrew Cozzens i Tim Gray.

O tym, że film opisuje m.in. historię nawrócenia Jima Wahlberga pisaliśmy 23 maja.

Źródło: cna
Foto: YouTube, „Jesus Thirsts: The Miracle of the Eucharist”
Czytaj dalej

Kościół

Abp Broglio przypomina biskupom o nauczaniu Kościoła na temat transpłciowości

Opublikowano

dnia

Autor:

13 czerwca abp Timothy Broglio poruszył temat niezgodności „zmiany płci” z nauką Kościoła katolickiego w przemówieniu do innych biskupów zgromadzonych w Louisville w stanie Kentucky, podczas wiosennego spotkania. O jego stanowisku opartym na nauce papieża Franciszka mówi Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.

W swoim przemówieniu rozpoczynającym spotkanie, ks. Timothy Broglio, arcybiskup Archidiecezji Służb Wojskowych w USA i przewodniczący Konferencji Biskupów Katolickich Stanów Zjednoczonych (USCCB), przedstawił refleksję m. in. na temat wojny w Ziemi Świętej, kryzysu migracyjnego, Krajowego Kongresu Eucharystycznego i prześladowania Kościoła w Nikaragui.

Większą część swojego wystąpienia poświęcił jednak katechezie na temat godności ciała, przy czym prałat powołał się na niedawną deklarację papieża Franciszka na temat ideologii gender i odniósł się konkretnie do kwestii „zmiany płci”.

Uwagi abp Broglio pojawiają się niecały miesiąc po tym, jak rozeszła się wiadomość, że kobieta identyfikująca się jako mężczyzna uczęszczała do seminarium i realizowała powołanie religijne jako eremita w Kentucky, za wyraźną aprobatą biskupa Johna Stowe’a, który kieruje diecezją Lexington.

Christian Matson upubliczniła swoją transpłciową tożsamość w artykule Religion News Service opublikowanym 19 maja, opartym na wywiadach zarówno z Matson, jak i biskupem Johnem Stowe, franciszkaninem konwentualnym.

Christian Matson urodziła się jako kobieta, ale wiele lat temu zaczęła identyfikować się jako mężczyzna. 21 maja diecezja Lexington opublikowała na stronie internetowej diecezji oświadczenie w sprawie tej kontrowersji.

W swoim przemówieniu do biskupów, abp Broglio cytował papieża Franciszka i jego niedawny dokument na temat teorii płci.

„Jesteśmy wdzięczni za niedawną deklarację Dignitas Infinita Dykasterii ds. Nauki Wiary. Czytamy tam jasny przekaz na temat wielu problemów, które nękają nasze czasy. W szczególności jeśli chodzi o teorię płci, której naukowa spójność jest przedmiotem poważnej debaty wśród ekspertów, Kościół przypomina, że ​​życie ludzkie we wszystkich swoich wymiarach, zarówno fizycznych, jak i duchowych, jest darem Boga” – stwierdził abp Broglio.

Abp Timothy Broglio zacytował także Katechizm Kościoła Katolickiego, stwierdzając, że „wyraźnie zachęca nas on do uznania, że ​​”ciało ludzkie uczestniczy w godności ‘obrazu Boga’”.

„Taka prawda zasługuje na pamięć, zwłaszcza jeśli chodzi o zmianę płci, ponieważ człowiek składa się nierozerwalnie z ciała i duszy” – stwierdził ks. Broglio.

Zakończył swoje przemówienie, ponownie cytując słowa papieża Franciszka na temat godności ciała ludzkiego.

 

Źródło: cna
Foto: YouTube
Czytaj dalej
Reklama
Reklama

Facebook Florida

Facebook Chicago

Reklama

Kalendarz

maj 2024
P W Ś C P S N
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Popularne w tym miesiącu