Połącz się z nami

News USA

Katolicka akcja pomaga przetrwać zimę wdowom i sierotom w Afganistanie

Opublikowano

dnia

Afgańczyków czeka kolejna brutalna zima, podczas której miliony ludzi walczą o zakup paliwa, aby zapewnić sobie ciepło. Organizacja katolicka The Vulnerable People Project (VPP) stara się pomóc organizując akcję „Węgiel na Boże Narodzenie” („Coal for Christmas”). O zbiórce, która potrwa do Nowego Roku mówi Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.

„Węgiel na Boże Narodzenie” to inicjatywa, której celem jest zapewnienie 20 milionów godzin ciepła i ponad 2 milionów posiłków biednym społecznościom w Afganistanie, Nigerii, Malawi i Mongolii.

Kampania bożonarodzeniowa rozpoczęła się 6 grudnia i potrwa do Nowego Roku.

Akcja została zapoczątkowana w 2021 r., a jej celem jest wsparcie wdów i sierot po afgańskich sojusznikach, którzy zginęli w akcji, a także afgańskich sojuszników, którzy pozostali w Afganistanie po wycofaniu się Stanów Zjednoczonych z kraju.

W ciągu pierwszych dwóch lat programu rozprowadzono wystarczającą ilość węgla, aby zapewnić 40 milionów godzin ogrzewania i 5 milionów posiłków wdowom i sierotom po zamordowanych amerykańskich sojusznikach, oraz mniejszościom religijnym i etnicznym cierpiącym dotkliwy głód, jak podaje Jason Jones, założyciel i prezes The Vulnerable People Project (VPP).

Oprócz ogrzewania i posiłków VPP zbudowała w Afganistanie centrum medyczne dla kobiet i zapewniła bezpieczeństwo szkołom dla dziewcząt.

W tym roku inicjatywa „Węgiel na Boże Narodzenie” rozpoczęła współpracę ze wspólnotą katolicką także w Mongolii. Udało im się tam kupić 40 ton węgla, który zostanie rozdystrybuowany wśród wspólnot chrześcijańskich w tym kraju.

VPP pracuje również nad rozpoczęciem działań na Filipinach. Grupa współpracuje ze wspólnotami katolickimi w kraju, aby rozpocząć „Projekt parafii szczególnie wrażliwych” i otworzyć biuro VPP w mieście Mindanao w 2024 r., mając na celu zapewnienie fizycznej ochrony, kamer, ochroniarzy, a także bezpieczeństwa żywnościowego najbiedniejszym katolickim parafiom na świecie.

Po tym, jak czterech katolików zginęło w zamachu bombowym podczas Mszy św. odprawianej w sali gimnastycznej szkoły na południowych Filipinach, otwarcie biura VPP na Mindanao stało się głównym priorytetem grupy w kontekście jej pracy w kraju w roku 2024.

Jako apostolat katolicki, organizacja stara się służyć najsłabszym ludziom na świecie, w pierwszej kolejności starając się stanąć po stronie współwyznawców, gdy cierpią oni prześladowania, skrajny głód i narażenie na niebezpieczeństwo.

Wesprzeć akcję „Węgiel na Boże Narodzenie” można tutaj.

 

Źródło: cna
Foto: YouTube

News USA

Szkoła katolicka miała prawo wyrzucić nauczyciela geja, który chciał poślubić partnera

Opublikowano

dnia

Autor:

Federalny sąd apelacyjny stanął w środę po stronie Charlotte Catholic High School, która zwolniła homoseksualnego nauczyciela w związku z jego planami poślubienia swojego partnera. Sąd stwierdził, że rozwiązanie umowy o pracę nie naruszyło federalnej ochrony pracowników LGBTQ w miejscu pracy.

Trzech sędziów Czwartego Okręgowego Sądu Apelacyjnego stwierdziło, że szkoła w Północnej Karolinie nie naruszyła praw Lonniego Billarda wynikających z tytułu VII, ustawy o prawach obywatelskich z 1964 r., federalnej ustawy przeciwdziałającej dyskryminacji w miejscu pracy, która chroni przed dyskryminacją ze względu na rasę, płeć i religię.

Dwóch sędziów stwierdziło, że Billard miał w ramach swoich obowiązków przekazywać wartości wiary katolickiej w Charlotte Catholic High School, a jego zwolnienie było dopuszczalne w ramach „ministerialnego wyjątku od tytułu VII”.

Trzeci sędzia zgodził się z wyrokiem, jednak w swoim częściowym sprzeciwie wyraził, że rozstrzygnąłby tę sprawę na innych podstawach.

Według Komisji ds. Równych Szans w Zatrudnieniu (Equal Employment Opportunity Commission) pierwsza poprawka gwarantuje prawa organizacji religijnych „wolne od ingerencji władz cywilnych w zakresie wybierania tych, którzy „uosabiają jej przekonania”. Nazywa się to „wyjątkiem ministerialnym”.

Orzeczenie sądu apelacyjnego stanowi zauważalne odejście od poprzednich orzeczeń sądu, które pomogły w promowaniu praw osób LGBTQ w różnych obszarach życia.

Były to m.in. dwa orzeczenia z zeszłego miesiąca; w jednym stwierdzono, że stanowe ubezpieczenia zdrowotne w Karolinie Północnej i Wirginii Zachodniej bezprawnie wyłączają opiekę związaną ze zmianą płci, drugie orzeczenie wydano na korzyść 13-letniego transseksualnego sportowca z Wirginii Zachodniej, któremu wcześniej na mocy prawa stanowego zakazano uczestniczenia w szkolnych zajęciach sportowych.

Lonnie Billard został wyrzucony z pracy w 2014 r., 2 miesiące po tym jak ogłosił swoje zaręczyny ze swoim partnerem w mediach społecznościowych. Przepracował w Charlotte Catholic 10 lat.

Poślubił swojego partnera w maju 2015 roku. Obecnie jest na emeryturze.

 

Źródło: cnn
Foto: YouTube, Lonnie Billard
Czytaj dalej

Kościół

Wierni niesłyszący w Maryland mogą korzystać z posługi w języku ASL

Opublikowano

dnia

Autor:

Jeden z niewielu niesłyszących księży katolickich w Stanach Zjednoczonych pracuje nad odnowieniem posługi Kościoła na rzecz osób niesłyszących w Maryland i poza stanem, poprzez Msze św. i rekolekcje w języku ASL oraz nadchodzący Kongres Eucharystyczny dla Niesłyszących. O potrzebach osób głuchych w Kościele mówi Ojciec Paweł Kosiński SJ.

Ojciec Michael Depcik, który w zeszłym roku został kapelanem Duszpasterstwa Głuchoniemych w Archidiecezji Baltimore, urodził się głuchy i dorastał w rodzinie niesłyszących katolików w Chicago. Według niego bycie od urodzenia głuchym znacznie różni się od utraty słuchu w późniejszym życiu.

Chociaż szacuje się, że 11 milionów Amerykanów jest głuchych, co stanowi około 3,6% populacji, do wielu niesłyszących katolików Kościół nie można dotrzeć. Niektórzy z nich w dzieciństwie nigdy nie zostali w pełni katechizowani i nie zostali nauczeni uczestnictwa we Mszy św., której nie rozumieli.

W amerykańskim Kościele jest tylko 10 niesłyszących księży i 4 niesłyszących stałych diakonów, choć wielu słyszących księży i ​​zakonników uczy się obecnie amerykańskiego języka migowego ASL, podczas gdy organizacje takie jak NCOD i Ascension Press opracowują zasoby katechetyczne w języku ASL.

Jako kapelan, ks. Depcik zaspokaja „wyjątkowe potrzeby” społeczności osób niesłyszących, służąc w głuchym w parafiach.

Według sondażu przeprowadzonego w 2021 roku społeczność niesłyszących katolików w stanie Maryland liczy ponad 1,2 miliona niesłyszących lub niedosłyszących mieszkańców stanu Maryland.

Mimo że ASL jest trzecim najczęściej używanym językiem w USA po angielskim i hiszpańskim, mniej niż 8 na 100 osób niesłyszących uczęszcza do kościoła. Chociaż dla niesłyszących katolików udostępniana jest coraz większa liczba materiałów katechetycznych, katolicka ewangelizacja dla niesłyszących pozostaje w tyle za innymi wyznaniami chrześcijańskimi.

Ojciec Michael Depcik organizuje Kongres Eucharystyczny dla Głuchych w Emmitsburgu w stanie Maryland w kwietniu 2025 r. Chociaż Krajowy Kongres Eucharystyczny zapewni tłumaczy i dostępność dla niesłyszących katolików, Kongres Eucharystyczny dla Głuchych będzie prowadzony w języku migowym, aby ludzie mogli wspólnie się modlić, wyjaśnił ks. Depcik.

 

Źródło: cna
Foto: YouTube
Czytaj dalej

Kościół

Jesteśmy katolikami czy „katolikami kawiarnianymi”? Sondaż

Opublikowano

dnia

Autor:

Ryan Burge, czołowy badacz religii i polityki, zebrał niedawno dane wskazujące, że w Stanach Zjednoczonych szerzy się tzw. „katolicyzm kawiarniany”. W szczególności amerykańscy katolicy wyrażają powszechny sprzeciw wobec nauczania Kościoła na temat aborcji, eutanazji i kary śmierci. Wynika to w większości z upolitycznienia kwestii moralnych, mówi Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.

W Waszyngtonie kardynał Wilton Gregory użył niedawno tego terminu do opisania prezydenta Joe Bidena, który jako prezydent opowiada się za nieograniczoną aborcją przez wszystkie dziewięć miesięcy ciąży.

Ryan Burge stwierdził, że tylko 0,9% katolików zgadza się z nauczaniem Kościoła we wszystkich tych trzech ważnych kwestiach. Swoje wnioski oparł na danych z 2022 r. zebranych przez Global Social Survey (GSS) i opracowanych przez Archiwa Danych Stowarzyszenia Religii (ARDA).

Odsetek 0,9%  jest najniższy w historii, odkąd GSS zaczął zbierać dane w 1972 r.

Zbiega się to z ogólnym spadkiem frekwencji w Kościele wśród katolików o 12% w ciągu ostatnich dwóch dekad, jak stwierdziło badanie Gallupa.

Aborcja

Ryan Burge stwierdził, że pomimo jasnego nauczania Kościoła katolickiego, że aborcja jest niedopuszczalna, istnieje wyraźne poparcie większości dla aborcji planowej w niemal każdych okolicznościach.

Ponad 50% katolików popiera aborcję, gdy zagrożone jest zdrowie matki, dziecko jest wynikiem gwałtu, jeśli istnieje duże ryzyko wystąpienia u dziecka poważnej wady oraz gdy rodzina lub matka albo nie chce, albo nie może utrzymać kolejnego dziecka.

Prawie 90% katolików popiera aborcję w przypadkach, gdy zagrożone jest zdrowie matki. Ponad 80% katolików popiera aborcję w przypadku gwałtu, a blisko 80% katolików popiera aborcję w przypadku poważnych wad.

Eutanazja

Jeśli chodzi o eutanazję, która według Kościoła także jest moralnie niedopuszczalna, oraz samobójstwo, które Katechizm Kościoła Katolickiego nazywa „sprzecznym z miłością do Boga żywego”, większość katolików ponownie nie zgadza się z nauczaniem Kościoła.

Z danych wynika, że ​​70% katolików popiera eutanazję, zdefiniowaną w badaniu jako możliwość popełnienia samobójstwa w przypadku nieuleczalnej choroby. Jak zauważył Burge, od lat 80 -tych XX w. rośnie poparcie katolików dla eutanazji i wspomaganego samobójstwa.

Kara śmierci

W ostatnich dziesięcioleciach Kościół coraz częściej wyraża swój sprzeciw wobec kary śmierci. W 2018 r. zrewidowano Katechizm Kościoła Katolickiego, aby uwzględnić ten sprzeciw.

Katechizm przyznaje, że w przeszłości „stosowanie się do kary śmierci przez prawowitą władzę po sprawiedliwym procesie przez długi czas było uważane za właściwą reakcję na wagę niektórych przestępstw i akceptowalny, choć skrajny, środek ochrony dobra wspólnego”.

„Dzisiaj jednak wzrasta świadomość, że godność osoby nie zostaje utracona nawet po popełnieniu bardzo poważnych przestępstw. Ponadto pojawiło się nowe rozumienie znaczenia sankcji karnych nakładanych przez państwo.

Wreszcie opracowano skuteczniejsze systemy pozbawienia wolności, które zapewniają obywatelom należytą ochronę, ale jednocześnie nie pozbawiają definitywnie winnego możliwości odkupienia” – wskazuje katechizm.

Katechizm cytuje papieża Franciszka, który stwierdził, że „kara śmierci jest niedopuszczalna, ponieważ stanowi atak na nietykalność i godność osoby”.

Mimo to ARDA ustaliła, że ​​61% katolików opowiada się za karą śmierci dla skazanych morderców. Ale poparcie dla kary śmierci wśród katolików spadło w ostatnich dziesięcioleciach, osiągając wysoki poziom 81% w 1990 r.

Źródło: cna
Foto: istock/Nadzeya Haroshka/Zerbor/
Czytaj dalej
Reklama
Reklama

Facebook Florida

Facebook Chicago

Reklama

Kalendarz

grudzień 2023
P W Ś C P S N
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Popularne w tym miesiącu