Połącz się z nami

Kościół

Powrót do kościołów po pandemii nie jest łatwy, zwłaszcza dla pokolenia X. Wyniki sondażu

Opublikowano

dnia

Ankieta przeprowadzona wśród 2000 dorosłych przez Cultural Research Center na Arizona Christian University wykazała, że odsetek osób w wieku od 39 do 57 lat, które uczestniczyły w nabożeństwie w ciągu tygodnia, osobiście lub online, spadł do 28% w 2023 r., w porównaniu z 41 % w 2020 r., podał w tym tygodniu Wall Street Journal. Pokolenie X odnotowało największy spadek procentowy wśród badanych grup wiekowych, mówi Ojciec Paweł Kosiński SJ.

Odsetek przedstawicieli pokolenia X, którzy modlą się co tydzień, jest obecnie tak niski, jak wśród millenialsów i wynosi 28%.

Naukowcy twierdzą, że w rzeczywistości często krytykowane w tej kwestii pokolenie milenialsów doświadczyło podczas pandemii najmniejszej zmiany w swoich poglądach na wiarę chrześcijańską i uczestnictwo w praktyce biblijnej.

Dla kontrastu, „żadne pokolenie nie przeżyło podczas pandemii większych duchowych turbulencji niż pokolenie X” – stwierdził George Barna, dyrektor ds. badań w Cultural Research Center.

Były to m.in. rzadsze czytanie Biblii, chodzenie do kościoła, wyznawanie osobistych grzechów, dążenie do spełniania woli Bożej i oddawanie czci Bogu — czytamy w raporcie.

Wśród pokolenia wyżu demograficznego wyniki tego badania wskazują na nieznaczną tendencję wzrostową uczęszczania do kościoła w ciągu ostatnich trzech lat. Udział w nabożeństwach osób starszych spadł tylko nieznacznie.

Eksperci uważają, że wiele osób w wieku 40 i 50 lat wychowało się w kościele i nie kwestionowało poważnie swojej wiary aż do wybuchu pandemii. Ponadto rodzice często uczęszczają do miejsc kultu, aby przeprowadzić swoje dzieci przez pewne religijne kamienie milowe, po których ich udział zaczyna słabnąć.

Kilku ekspertów opisało spadek uczestnictwa w kościele jako formę „cichego odejścia”, w którym uczestnikom brakowało głębokiego uczestnictwa do tego stopnia, że przestali uczęszczać i przekazywać darowizny, pozostając oficjalnie na listach członków.

Według sondażu Gallupa opublikowanego 26 czerwca, ogólnie mniej Amerykanów chodzi do kościoła niż przed wybuchem pandemii COVID-19 i blokad.

34% frekwencję stwierdzono w 2019 roku, rok przed rozpoczęciem pandemii COVID-19.

Wskaźniki uczęszczania do kościoła po pandemii spadły bardziej wśród katolików niż wśród protestantów. Średnia w latach 2016-2019 wśród katolików wynosiła 37%, w porównaniu ze średnią z lat 2020-2023 wynoszącą zaledwie 30%. Frekwencja na nabożeństwach protestantów w tym samym przedziale czasowym spadła z 44% do 40%.

Sondaże sugerują, że ogólna frekwencja w kościołach generalnie spada od 2009 roku, kiedy to 42% respondentów stwierdziło, że uczestniczyło w nabożeństwie w ubiegłym tygodniu. Po 2009 r. frekwencja w większości mieściła się w przedziale 30-40% z tylko dwoma wyjątkami: 40% frekwencja wynosiła w 2012 r. I 29% w 2021 r.

Uczęszczanie do kościoła osiągnęło swój szczyt w połowie do późnych lat pięćdziesiątych. Najwyższe wyniki wynosiły 49% w 1955 r. i w 1958 r. Dane Gallupa sięgają 1939 r., ale regularne coroczne sondaże przeprowadzano dopiero pod koniec lat 80-tych.

Inne dane sugerują, że przynależność religijna – która była już ogólnie o 20% niższa w 2020 r. w porównaniu z 1999 r. – pozostaje w dużej mierze niezmieniona od czasu pandemii, mimo że wiele osób przestało uczęszczać na nabożeństwa.

Sugeruje to, że ludzie w dużej mierze odrzucają kościoły instytucjonalne, a nie samą wiarę.

 

Źródło: cna
Foto: istock/ChristinLola/PeopleImages/ DedMityay

Kościół

Rośnie liczba dorosłych osób przyjmujących wiarę katolicką w USA

Opublikowano

dnia

Autor:

W czasie ostatnich Świąt Wielkanocnych tysiące mieszkańców Stanów Zjednoczonych przyjęło wiarę katolicką. Konkretne liczby z całego kraju nie są jeszcze dostępne. Jednak niektóre diecezje zgłaszają wzrost o 30%, 40%, 50%, a nawet ponad 70% nowych wiernych, w porównani z zeszłym rokiem. O nowych katolikach w USA mówi Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.

Niekatolik może zostać katolikiem w dowolnym dniu w roku. Jednak Wigilia Paschalna to tradycyjny czas wejścia do Kościoła, i dlatego program nawrócenia dorosłych opiera się na przygotowaniu właśnie na tą chwilę.

Na uwagę zasługuje diecezja Fort Worth w Teksasie: liczba nawróconych w tym miejscu wzrosła z 896 w Wielkanoc 2023 r. do 1544 w Wielkanoc 2024 r., co stanowi wzrost o 72%.

W 2021 roku diecezja ta rozpoczęła trzyletni program katechetyczny, który rozpoczyna się wprowadzeniem do Katechizmu Kościoła Katolickiego i przechodzi do średniozaawansowanego poziomu nauczania teologicznego. Kończy się katechezą dla konwertytów. kluczowe dla programu jest przedstawienie doktryny katolickiej w całej jej pełni.

Jednym z trwałych miejsc nawróceń jest Hillsdale College, bezwyznaniowa szkoła chrześcijańska w Hillsdale w stanie Michigan, w której studiuje duża populacja katolików. W tym roku 28 osób przystąpiło do tu Kościoła katolickiego, w tym 22 obecnych uczniów Hillsdale College i jedna osoba, która niedawno ukończyła tę szkołę.

Całkowita liczba nawróconych w parafii wzrosła z 20 w 2023 r., co oznacza wzrost o 40%.

Hillsdale College Michigan

W małej diecezji Marquette na Górnym Półwyspie Michigan, diecezji Marquette, odnotowano wzrost liczby konwertytów 70% (z 40 do 68 nawróconych) w latach 2023–2024. Inne diecezje, w których odnotowano duży wzrost, to Grand Island w Nebrasce (35%); Portland, Maine (35%); i Grand Rapids w stanie Michigan (33%).

Jak dotąd na szczycie list znajduje się diecezja Des Moines w stanie Iowa, w której ta liczba wzrosła z 181 do 339, co oznacza wzrost o 87%. W diecezji Trenton w stanie New Jersey liczba konwertytów wzrosła o 53%: z 227 w 2023 r. do 347 w 2024 r.

Wśród większych archidiecezji, Archidiecezja Galveston-Houston w Teksasie odnotowała wzrost liczby konwertytów o 30%, z 1820 w 2023 r. do 2364 w 2024 r.; a Archidiecezja San Antonio o 39% (z 1285 do 1789).

 

Źródło: cna
Foto: St. Mary’s Catholic Center, Texas A&M, Hillsdale College, wikimedia/James Steakley 
Czytaj dalej

Kościół

Jak odchodzić zachowując ludzką godność i wiarę? Sięgnijcie po przewodnik

Opublikowano

dnia

Autor:

W miarę jak eutanazja i tzw. wspomagane samobójstwo są legalizowane w coraz większej liczbie stanów w całych Stanach Zjednoczonych i na całym świecie, jedna z katolickich grup promuje przewodnik dla umierających osób. O tym, że może on pomóc katolikom zakończyć ich ziemską podróż zgodnie z wiarą, mówi Ojciec Paweł Kosiński SJ.

Aging with Dignity, organizacja non-profit, która od lat promuje wsparcie u schyłku życia zgodnie z nauczaniem Kościoła, ogłosiła w tym miesiącu wydanie broszury pt. “Finishing Life Faithfully”, która ułatwia podjęcie niełatwych decyzji dotyczących końca życia.

Przygotowane materiały dotyczą podstawowych pytań dotyczących podejścia do tematów związanych ze śmiercią, takich jak leczenie bólu, karmienie przez sondę i inne kwestie związane z umieraniem.

Jim Towey, założyciel i dyrektor generalny Aging with Dignity, założył tę organizację non-profit w 1996 r., aby dać ludziom pełną nadziei wizję końca życia, która pomoże im praktykować wiarę i nie traktuje umierania jak momentu medycznego.

Od lat organizacja Aging With Dignity rozpowszechnia dokument zatytułowany “Five Wishes”, który pomaga katolikom i innym osobom wyrażać swoje życzenia przed poważną chorobą. W ten sposób pozwala zaspokajać potrzeby osobiste, emocjonalne i duchowe tych osób przed ostatnimi tygodniami i dniami ich życia.

Program “Five Wishes” cieszy się ogromną popularnością; grupa rozprowadziła ponad 40 milionów egzemplarzy przewodnika w 33 językach.

Publikacja “Finishing Life Faithfully” przedstawia pozytywną wizję opieki pod koniec życia, która kontrastuje z ruchami zajmującymi się eutanazją lub wspomaganym samobójstwem.

Przewodnik zawiera informacje na temat kwestii etycznych, które często towarzyszą obawom związanym z końcem życia. Zauważa na przykład, że katolicy mogą zażywać leki przeciwbólowe lub zwiększać ich ilość, aby złagodzić cierpienie, nawet jeśli leki te mogłyby przyspieszyć nadejście śmierci, pod warunkiem że śmierć nie jest pożądana ani jako cel, ani jako środek.

W innym miejscu zauważono, że katolicy nie są zobowiązani do akceptowania lub kontynuowania każdej dostępnej interwencji medycznej oraz że rezygnacja z tzw. „uporczywego leczenia”, które obiecuje jedynie niepewne lub bolesne przedłużenie życia, nie jest równoznaczna z samobójstwem lub eutanazją.

Organizacja rozprowadza materiały za pośrednictwem ponad 5000 organizacji dystrybuujących, w tym podmiotów świadczących opiekę zdrowotną, kościołów i pracodawców.

Aktualnie wspomagane samobójstwo jest legalne w 9 stanach USA, a w kilku kolejnych jest rozważane. Tymczasem wiele krajów, m.in. Kanada, Belgia, Hiszpania zezwala na eutanazję i/lub wspomagane samobójstwo.

 

Źródło: cna
Foto: YouTube
Czytaj dalej

News Chicago

Katolicka St. Zachary School w Des Plaines zostanie zamknięta po 61 latach

Opublikowano

dnia

Autor:

Archidiecezja Chicago potwierdziła, że rzymskokatolicka szkoła podstawowa w Des Plaines, zostanie zamknięta z końcem bieżącego roku szkolnego. Powodem jest niska liczba zapisanych uczniów. Na kolejny rok szkolny zgłoszono tylko 20 chętnych dzieci.

Decyzja o zamknięciu St. Zachary School, znajdującej się przy 567 W. Algonquin Road, została podjęta przez kierownictwo szkoły i parafii, przy konsultacji z Archidiecezją Chicago. Rodzice zostali powiadomieni o niej w zeszłym tygodniu.

Służąc dzieciom od wieku przedszkolnego po ósmą klasę, St. Zachary School, została otwarta w 1963 roku. W 2015 r. połączyła się z Our Lady of Destiny School w ramach planu restrukturyzacji szkół katolickich w całej diecezji, dotykającej szkoły w powiatach Cook i Lake.

Jednak zapisy dzieci spadły, a niedobory finansowe pogorszyły się w ciągu ostatniej dekady, jak przekazali urzędnicy szkolni rodzicom w przesłanych wiadomościach e -mail. Opracowano plan scalania poziomów i łączenia klas dla większości zajęć rozpoczynających się w następnym roku szkolnym, ale został on odrzucony przez rodziców.

Wiadomość o planowanym zamknięciu St. Zachary pojawia się około miesiąca po tym, jak Archidiecezja Chicago ogłosiła, że zamyka również St. Bede School w Ingleside, pomimo wysiłków związanych z pozyskiwaniem funduszy, które przyniosły około 500 000 zebranych dolarów. Podobnie jak w przypadku szkoły w Des Plaines, jej urzędnicy podali jako powód malejące zapisy.

O tej bolesnej dla społeczności decyzji informowaliśmy 22 marca.

O decyzji zamknięcia Szkoły Św. Franciszka z Rzymu w Cicero pisaliśmy 21 stycznia. Podobna decyzja została wtedy podjęta w sprawie zamknięcia Szkoły Św. Odilo w Berwyn. Szkoła w Cicero pozostanie jednak otwarta dzięki hojności anonimowych darczyńców, o czym informowaliśmy 6 marca.

Inne podmiejskie szkoły katolickie do zamknięte w ostatnich latach to St. Irene School w Warrenville w 2021 r. Oraz St. Colette School w Rolling Meadows i St. Joseph School w Round Lake, które zakończyły działalność w 2020 roku.

 

Źródło: dailyherald
Foto: YouTube, St. Zachary School
Czytaj dalej
Reklama
Reklama

Facebook Florida

Facebook Chicago

Reklama

Kalendarz

sierpień 2023
P W Ś C P S N
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Popularne w tym miesiącu