Kościół
Triumf Małych Sióstr Ubogich: Nie muszą finansować antykoncepcji i aborcji
Małe Siostry Ubogich, zakon katolicki słynący z pracy na rzecz ubogich i chorych, otrzymały przed Świętami Bożego Narodzenia długo wyczekiwane wsparcie w swojej 14-letniej walce o wolność religijną przeciwko rządowi USA. Departament Zdrowia i Opieki Społecznej (HHS) ogłosił wycofanie proponowanych zmian w przepisach dotyczących obowiązku zapewniania środków antykoncepcyjnych i finansowania aborcji w ramach ustawy Affordable Care Act (ACA). O ostatecznym zwycięstwie mówi Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.
W opublikowanym komunikacie Departamentu Zdrowia i Opieki Społecznej HHS poinformował, że rezygnuje z dalszych prac nad nowymi przepisami, aby „skupić czas i zasoby na innych priorytetach”. Agencja zaznaczyła, że decyzję podjęto także w oparciu o obszerną liczbę komentarzy publicznych, które wyrażały sprzeciw wobec proponowanych zmian.
„Jeśli w przyszłości departament zdecyduje się ponownie zająć tym tematem, priorytetem będzie uwzględnienie faktów i informacji dotyczących tych istotnych kwestii, przy jednoczesnym szacunku dla religijnych sprzeciwów wobec antykoncepcji” — głosi oświadczenie HHS.
Długa droga do zwycięstwa
Dla Małych Sióstr Ubogich decyzja ta to światełko w tunelu w sporze, który trwa od 2011 roku. Administracja prezydenta Baracka Obamy nałożyła wówczas na pracodawców obowiązek pokrywania kosztów antykoncepcji, sterylizacji oraz „awaryjnej kontroli urodzeń” w ramach Affordable Care Act ACA.
Siostry wielokrotnie odmawiały spełnienia tych wymagań, powołując się na swoje głęboko zakorzenione przekonania religijne. Ich walka przyniosła dwa znaczące zwycięstwa w Sądzie Najwyższym — w 2016 i 2020 roku — które przyznały zakonnicom zwolnienia z obowiązujących regulacji.
Mimo to, spory sądowe trwały dalej, szczególnie w Kalifornii i Pensylwanii, gdzie lokalne władze kontynuowały próby podważania przyznanych zwolnień.
Reakcja środowisk wspierających wolność religijną
Organizacja Becket, reprezentująca Małe Siostry Ubogich w sądach, z radością przyjęła najnowsze decyzje. „W tym roku Boże Narodzenie przyszło trochę wcześniej” — ogłosili prawnicy Becket w mediach społecznościowych, podkreślając, że jest to kolejny krok w stronę zakończenia długotrwałego konfliktu.
William McGurn, publicysta Wall Street Journal, w swoim felietonie zauważył, że wolność religijna pozostaje fundamentem amerykańskiego systemu prawnego i kluczem do pokoju obywatelskiego. Wycofanie proponowanych przepisów to sygnał, że wartości te nadal są bronione na najwyższym szczeblu.
Nowa nadzieja na zakończenie walki
Pomimo wygranych w Sądzie Najwyższym, Małe Siostry Ubogich nadal czekają na ostateczne rozstrzygnięcie swoich sporów sądowych z Kalifornią i Pensylwanią. Eksperci prawni wskazują jednak, że decyzja HHS znacząco osłabia argumentację przeciwników zakonnic.
Źródło: cna
Foto: Little Sisters of the Poor
Kościół
Biskupi Arizony wzywają do obrony praw imigrantów, którym grożą deportacje
Dwóch czołowych katolickich biskupów z Arizony dołączyło do grupy dziesięciu chrześcijańskich przywódców w stanie, wyrażając „głębokie zaniepokojenie” możliwym zaostrzeniem polityki imigracyjnej, które ich zdaniem może prowadzić do naruszania podstawowych praw człowieka i destabilizacji społeczności. O niepokojących zapowiedziach deportacji mówi Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.
W artykule opublikowanym 28 grudnia w serwisie AZ Central chrześcijańscy przywódcy wezwali do ochrony godności ludzkiej, jedności rodzin i poszanowania wolności religijnej.
„Choć uznajemy prawo narodów do ochrony swoich granic, nasze obecne przepisy imigracyjne nie chronią w pełni prawa jednostek do godnego życia, bezpieczeństwa i jedności rodzin,” napisali sygnatariusze, wśród których znaleźli się biskup John Dolan z diecezji Phoenix i biskup Edward J. Weisenburger z Tucson. Przywódcy podkreślili, że ich stanowisko opiera się na zasadach ewangelii i miłości bliźniego.
Biskupi szczególnie skrytykowali doniesienia, że prezydent elekt Donald Trump rozważa zniesienie polityki tzw. „wrażliwych miejsc,” która obowiązuje od 2011 roku. Polityka ta chroni lokalizacje takie jak kościoły, szkoły i szpitale przed działaniami egzekucyjnymi służb imigracyjnych (ICE), chyba że istnieje nagła potrzeba, na przykład zagrożenie dla życia. Informowaliśmy o niej 12 grudnia.
Według niepotwierdzonych raportów, Donald Trump planuje wycofać tę politykę już pierwszego dnia urzędowania, zgodnie z zaleceniami zawartymi w dokumencie Project 2025. Autorzy dokumentu argumentują, że decyzje o działaniach w terenie powinny być pozostawione „dobremu osądowi funkcjonariuszy,” co budzi obawy przywódców religijnych o możliwość nadużyć.
„Naloty na miejsca kultu i inne wrażliwe miejsca są nie tylko moralnie niewłaściwe, ale także sprzeczne z podstawowymi zasadami naszego społeczeństwa, w tym wolnością religijną,” napisali przywódcy.
Dodali, że takie działania mogą zniechęcać osoby bez dokumentów do poszukiwania niezbędnych usług, co zagraża zarówno ich bezpieczeństwu, jak i stabilności społeczności.
Apel o reformę imigracyjną i szacunek dla sumienia
Chrześcijańscy przywódcy Arizony wezwali także władze do przeprowadzenia kompleksowej reformy systemu imigracyjnego, który powinien być „sprawiedliwy, rozsądny i uznający godność ludzką wszystkich osób.” Wyrazili poparcie dla funkcjonariuszy organów ścigania, którzy z powodów sumienia sprzeciwiają się udziałowi w nalotach deportacyjnych.
„Funkcjonariusze powinni zastanowić się, jak ich działania są postrzegane w oczach Boga,” napisali przywódcy, apelując o poszanowanie dla tych, którzy odmawiają udziału w niesprawiedliwych działaniach.
Długotrwałe stanowisko Kościoła
Stanowisko biskupów z Arizony jest zgodne z ogólną polityką Kościoła katolickiego w USA, który od lat apeluje o humanitarne traktowanie imigrantów i reformę przepisów. Konferencja Biskupów Katolickich Stanów Zjednoczonych regularnie wzywa rząd do działań na rzecz sprawiedliwości i ochrony podstawowych praw człowieka.
Źródło: cna
Foto: Diecezja Phoenix, Archidiecezja Arizony, ICE
Kościół
W Baltimore katolicy i osoby innych wyznań modliły się za ofiary przemocy
W poniedziałkowy wieczór wierni Archidiecezji Baltimore zgromadzili się na wyjątkowym międzywyznaniowym nabożeństwie modlitewnym upamiętniającym ofiary zabójstw w mieście. Wydarzenie, będące symbolem jedności i wsparcia dla rodzin dotkniętych przemocą, miało miejsce w parafii klasztornej św. Józefa w dzielnicy Irvington. O jego przesłaniu mówi Ojciec Paweł Kosiński SJ.
Po wspólnej modlitwie uczestnicy wyruszyli w 15-minutowy marsz modlitewny, zmierzając do siedziby organizacji non-profit My Brother’s Keeper, prowadzonej przez Catholic Charities. Podczas marszu odczytywano nazwiska ofiar zabójstw, oddając im hołd i przypominając o ludzkim wymiarze tragicznych statystyk.
Marsz został zorganizowany przy wsparciu Służby Żałobnej Archidiecezji Baltimore, której misją jest towarzyszenie rodzinom przeżywającym stratę bliskich w wyniku przemocy. Yvonne Wenger, rzeczniczka archidiecezji, podkreśliła, że inicjatywa odbyła się po raz drugi, kontynuując zeszłoroczne działania.
Archidiecezja współpracuje w tym zakresie z Departamentem Policji w Baltimore oraz Roberta’s House, organizacją non-profit wspierającą rodziny w żałobie.
Inicjatywy na rzecz pokoju i zdrowia społeczności
Modlitewne spotkanie było również częścią szerszych działań w ramach programu Health By Southwest, którego celem jest poprawa społecznych uwarunkowań zdrowia w Baltimore. Projekt realizowany jest przy współpracy z lokalnymi organizacjami, w tym klasztorem św. Józefa, szpitalem Ascension Saint Agnes oraz szkołą Mount Saint Joseph High School.
Od dekad Baltimore zmaga się z wysokim poziomem przemocy. Miasto notowało ponad 200 zabójstw rocznie od 1978 do 2012 roku, osiągając rekordową liczbę 353 w 1993 roku.
Programy odkupu broni – praktyczne wsparcie dla pokoju
Jednym z działań archidiecezji na rzecz ograniczenia przemocy jest program odkupu broni. Wprowadzony w 2023 roku program pozwolił usunąć z ulic ponad 360 sztuk broni za kwotę około 50 000 dolarów.
W sierpniu 2024 roku przeprowadzono kolejną edycję tego programu, tym razem z celem zebrania jeszcze większej liczby broni. Dzięki zgromadzonym 70 000 dolarów udało się usunąć prawie 650 sztuk broni, w tym ponad 50 półautomatycznych. Pozostałe środki przekazano na rozwój posługi żałobnej.
Światło nadziei w trudnej rzeczywistości
Poniedziałkowy marsz i nabożeństwo są częścią szerszych wysiłków Archidiecezji Baltimore na rzecz budowania pokoju i wsparcia dla społeczności dotkniętej przemocą. Dzięki współpracy różnych organizacji, zarówno religijnych, jak i społecznych, miasto stawia krok w kierunku poprawy jakości życia i budowania bardziej pokojowej przyszłości.
Źródło: cna
Foto: Yvonne Wenger
Kościół
Druga rocznica śmierci Benedykta XVI: w Słowie Boga, Ratzinger odnalazł prawdę
Dla papieża Benedykta XVI ta eucharystyczna tęsknota już się spełniła, gdy pozwolono mu uczestniczyć w niebiańskiej uczcie weselnej w społeczności świętych i nieustannie wypowiadać to, co było jego ostatnim słowem w ziemskim życiu: „Panie, kocham Cię” – powiedział kard. Kurt Koch, który przewodniczył Mszy św. w krypcie Bazyliki św. Piotra, gdzie pochowany jest zmarły 31 grudnia 2022 r. papież.
Kard. Koch wskazał, że życie Josepha Ratzingera było wpisane w historię zbawienia. W jeszcze większym stopniu dotyczyło to jego życia duchowego, „które było całkowicie poświęcone tajemnicy wiary chrześcijańskiej. Żył tą tajemnicą, głosząc ją z energiczną wiarą i czyniąc ją dostępną dla nas dzisiaj dzięki swojej teologicznej jasności”.
Hierarcha dodał, że Benedykt XVI w swej refleksji teologicznej zawsze wychodził od Słowa Bożego; w nim odnalazł prawdę, za którą ludzie tęsknią w głębi swoich serc. Dzięki takiemu ukierunkowaniu, przekonująco pokazał nam, jaki jest sens ludzkiego życia.
Słowo, które nadaje nam wartość
Kardynał, rozważając słowa z prologu Ewangelii św. Jana, przypomniał, że Słowo Boże ma konkretne oblicze i imię – to Jezus z Nazaretu. W Nim sam Pan Bóg obdarzył nas swoją miłością.
Przypomniał także, że „sam Bóg jest miłością”, dlatego też prawdziwym powodem, dla którego „śmierć” nigdy nie może mieć ostatniego słowa w ludzkim życiu jest właśnie Boża miłość. Bowiem to ona ma ostatnie słowo.
„To bezgraniczna i nieskończona miłość Boga, który nie tylko pragnie wieczności dla każdego człowieka, ale działa wiecznie i On sam jest wiecznością” – wskazał kard. Kurt Koch i dodał – „być w niebie to być z żywym Bogiem na wieczność i móc poruszać się w nieskończonym morzu Jego miłości”.
Zbliżyć do Bożej prawdy
W homilii przypomniano, że dla Benedykta XVI głównym celem nauczania i działalności było umieszczenie Boga w centrum uwagi. W czasach postrzegania Boga jako obcego czy zbędnego, wobec zamknięcia się na Jego głos, dla Benedykta XVI nie było większego priorytetu niż pomaganie ludziom w spotkaniu się z Bogiem.
Życie wieczne – wskazał kard. Koch – nie zaczyna się po śmierci. Ono rozpoczyna się już podczas ziemskiego etapu, kiedy żyjemy w „Bożej obecności”. Eucharystia jest dla nas „lekarstwem na nieśmiertelność”, oferuje nam ona „zadatek życia wiecznego”.
Autor: ks. Marek Weresa – Watykan
Foto: YouTube, Vatican Media
-
News Chicago4 tygodnie temu
Pierwszy atak zimy w Chicago: Mroźne dni, silne wiatry. Jak przetrwać chłód?
-
News Chicago3 tygodnie temu
Przeżyj magię filmu „Elf” z akompaniamentem Orkiestry Symfonicznej w Chicago
-
News USA2 tygodnie temu
Najbardziej ruchliwe trasy lotnicze w USA w 2024 roku: Gdzie lataliśmy najczęściej?
-
GOŚCIE BUDZIK MORNING SHOW6 dni temu
Dr Łucja Mirowska-Kopeć: Rok 2024 był bardzo dobry dla Związku Klubów Polskich
-
Kościół6 dni temu
„Zmień dług w nadzieję”: Kościół wzywa do umorzenia długów najbiedniejszych krajów
-
News Chicago4 tygodnie temu
Kobietami w ciąży i po porodzie z powiatu Cook bezpłatnie zaopiekuje się doula
-
News Chicago2 tygodnie temu
Miasto odnowiło pozwolenie dla kontrowersyjnego złomowiska Sims Metal w Pilsen
-
News USA6 dni temu
Amerykanie są zmęczeni polityką i wiadomościami o wojnach