Połącz się z nami

News Chicago

Lyric Opera wystawia „Wesele Figara”: Surrealistyczną inscenizację z domieszką farsy

Opublikowano

dnia

W 2015 roku „Wesele Figara” Wolfganga Amadeusza Mozarta, wyreżyserowane przez Barbarę Gaines, zainaugurowało formalną kadencję Anthony’ego Freuda jako dyrektora generalnego Lyric Opera. Teraz, w 2024 roku, ta sama produkcja otwiera nowy rozdział pod kierownictwem Johna Manguma. Obsada, w której znaleźli się m.in. Peter Kellner, Ying Fang, Federica Lombardi, Gordon Bintner i Kayleigh Decker, prowadzona jest przez dyrygentkę Erinę Yashima.

W inscenizacji Barbary Gaines, zarówno w 2015, jak i teraz, w operze dominują elementy komediowe i surrealistyczne, umiejscawiające operę w świecie commedia dell’arte. Sprowadzenie „Wesela Figara” do poziomu lekkiej farsy nadaje produkcji beztroskiego charakteru, pomijając jednak głębsze, społeczne konteksty zawarte w dramacie.

Historia hrabiego Almavivy, który z sympatycznego młodzieńca z „Cyrulika sewilskiego” przemienia się w znudzonego, manipulującego arystokratę, zyskała tu wydźwięk komiczno-satyryczny.

Scenografia Jamesa Noone’a, pełna drewnianych zakrętów i rokokowych detali, przywodzi na myśl połączenie stylu Moliera z estetyką hygge. Kostiumy Susan Mickey, szczególnie zaskakujące peruki chóru autorstwa Johna Metznera, nadają całości klimat rodem z norweskiej komedii. Dla niektórych widzów taka estetyka jest chwalebnie intymna, dla innych — zbyt daleka od tradycyjnego rozumienia Mozarta.

Pomimo nietypowej oprawy, to głosy artystów wynoszą produkcję na wyżyny. Ying Fang jako Zuzanna zachwyca lekkością i humorem, harmonijnie współpracując z Federicą Lombardi, która jako hrabina Almaviva przyciągała uwagę wyrazistym wykonaniem arii „Porgi amor” i „Dove sono”.

Ten duet, który wystąpił razem również w 2022 roku w Metropolitan Opera, zyskał dzięki istniejącej relacji zawodowej, co przełożyło się na wiarygodne, wokalne połączenie.

Kayleigh Decker jako Cherubin emanuje energią, wprowadzając młodzieńczy, nieco zuchwały urok, a Peter Kellner w roli Figara podbija serca publiczności swoją charyzmą. Gordon Bintner jako hrabia Almaviva staje przed trudnym zadaniem balansowania między arystokratyczną dumą a komiczną niemocą — jego występ ujawnia pewne napięcia, które wpływają na jakość śpiewu.

Długi, ale wciągający wieczór

W trakcie spektaklu, który trwa 3,5 godziny, widzowie mogą obserwować mieszankę fizycznych gagów, lekko ekstrawaganckiej choreografii i surrealistycznych akcentów. Pomimo tego, że inscenizacja zyskała bardziej rozrywkowy ton, momenty wzniosłe, takie jak arie Lombardi, przypominały o tym, że „Wesele Figara” jest nie tylko komedią, ale i dziełem pełnym emocjonalnej głębi.

Operę „Wesele Figara” można oglądać do 30 listopada w Lyric Opera House, przy 20 N. Wacker Drive. Czas trwania spektaklu to 3 godziny i 30 minut z jedną przerwą. Libretto jest w języku włoskim, z angielskimi napisami. Bilety w cenie 59–349 USD są dostępne pod numerem 312-827-5600 oraz na stronie lyricopera.org.

W niedzielę, 17 listopada, spektakl będzie przystosowany dla osób niewidzących oraz głuchych, m.in. za wykorzystaniem systemu SoundShirt.

SoundShirt wykorzystuje zmysł dotyku, aby umożliwić użytkownikom odczuwanie muzyki w górnej części ciała, w czasie rzeczywistym z orkiestrą i śpiewakami. SoundShirty należy rezerwować online lub dzwoniąc do zespołu Audiences Services pod numer 312.827.5600.

Źródło: chicago tribune
Foto: YouTube, Liz Lauren/ Lyric Opera

News Chicago

Spektakl „Royko: The Toughest Man In Chicago” powraca do Chopin Theatre

Opublikowano

dnia

Autor:

Znakomity spektakl „Royko: The Toughest Man In Chicago”, którego światowa premiera odbyła się we wrześniu w Chopin Theatre, powraca na deski teatru. Sztuka zostanie wystawiona jeszcze 22 razy w okresie od 14 listopada do 22 grudnia.

„Royko: The Toughest Man In Chicago” to słodko-gorzki portret dziennikarza, który stawił czoła najpotężniejszym siłom miasta, stając w obronie zwykłych ludzi. Spektakl opowiada historię znanego felietonisty z Chicago, Mike’a Royko, który przez 34 lata pisał dla gazet, tworząc 7 500 felietonów, które były publikowane w 600 gazetach na całym świecie.

Royko, laureat Nagrody Pulitzera, był potomkiem polskich imigrantów, a jego prace często odnosiły się do życia Polonii i spraw związanych z Polską.

W tej multimedialnej sztuce solowej, scenarzysta i aktor Mitchell Bisschop przenosi widzów w czasie, opowiadając historię Royko, który walczył z „Maszyną Daleya”, korupcją oraz zmieniającym się światem dziennikarstwa.

Spektakl, wyreżyserowany przez doświadczonego reżysera z Chicago, Steve’a Scotta, łączy wideo z żywą akcją, tworząc portret człowieka, który był twardy, ale doskonale rozumiał problemy klasy pracującej.

„Royko: The Toughest Man In Chicago” będzie grany od 14 listopada do 22 grudnia w Chopin Theatre, przy 1543 W. Division St, Chicago. Spektakl jest przeznaczony dla osób od 17-tego roku życia i trwa 2 godziny i 20 minut z jedną przerwą.

Więcej informacji można uzyskać pod nr. telefonu 847-920-7714 lub email: toughestmaninchicago@gmail.com.

Bilety w cenie 60 USD, dostępne są na royko.brownpapertickets.com. Dla grup przewidziane są zniżki.

Źródło: informacja własna
Foto: Royko: The Toughest Man In Chicago

 

Czytaj dalej

News Chicago

Koniec ery Pitchfork Music Festival w Chicago. Muzyczne wydarzenie znika po 19 latach

Opublikowano

dnia

Autor:

Pitchfork Music Festival, który przez niemal dwie dekady był jednym z najważniejszych punktów muzycznego lata w Chicago, nie powróci w 2025 roku. Organizatorzy ogłosili tę zaskakującą decyzję w poniedziałkowym poście w mediach społecznościowych, podkreślając, że zmieniający się krajobraz festiwali muzycznych stał się przyczyną zakończenia tego wydarzenia.

„Decyzja ta nie przyszła łatwo” — napisano w oświadczeniu. „Przez 19 lat Pitchfork Music Festival był miejscem celebracji muzyki, sztuki i wspólnoty. To tutaj rodziły się wspomnienia a miłość do muzyki jednoczyła uczestników.

Festiwal, chociaż inspirowany przez redakcję Pitchfork, stał się autonomicznym filarem artystycznej sceny Chicago. Jesteśmy głęboko wdzięczni miastu za niemal dwie dekady wsparcia, artystom za ich niezapomniane występy i fanom za ich niezrównaną energię” — dodali organizatorzy.

Pitchfork Music Festival zadebiutował w Union Park w 2006 roku i nieprzerwanie odbywał się tam z wyjątkiem 2020 roku, gdy pandemia wymusiła jego odwołanie. Festiwal szybko zyskał reputację miejsca, w którym można było zobaczyć zarówno uznanych artystów, jak i wschodzące gwiazdy muzyki alternatywnej.

Mimo zakończenia historii festiwalu w Chicago, Pitchfork zapowiada kontynuację swojej działalności. „Będziemy organizować wydarzenia w 2025 roku i później. Nadal chcemy tworzyć przestrzenie, w których muzyka, kultura i społeczność spotykają się w inspirujący sposób — mamy nadzieję, że będziemy tam razem” — poinformowali organizatorzy.

Warto wspomnieć, że na początku tego roku Condé Nast, właściciel Pitchfork, zintegrował witrynę festiwalu z marką GQ, co wiązało się z redukcją zatrudnienia i zmianą podejścia do treści.

Tegoroczna edycja festiwalu przyciągnęła takie gwiazdy jak Alanis Morissette, Grandmaster Flash, Black Pumas i Carly Rae Jepsen. To właśnie te nazwiska oraz niepowtarzalna atmosfera uczyniły Pitchfork Music Festival jednym z ulubionych wydarzeń muzycznych nie tylko mieszkańców Chicago, ale i melomanów z całego kraju.

 

Źródło: WBEZ
Foto: YouTube, Pitchfork Music Festival
Czytaj dalej

News Chicago

„A Beautiful Noise: The Neil Diamond Musical”. Podróż przez życie legendy rocka

Opublikowano

dnia

Autor:

Neil Diamond, dziecko Brooklynu, które stało się ikoną muzyki, powraca na scenę w nowej produkcji Broadwayu A Beautiful Noise: The Neil Diamond Musical”. Musical opowiada o życiu artysty, od skromnych początków w nowojorskim sąsiedztwie po wyprzedane koncerty, które zdefiniowały jego karierę. Przepełniona przebojami, które uczyniły go „narodowym skarbem” (jak opisał Los Angeles Times), produkcja jest hołdem dla kariery muzyka i jego niezwykłej twórczości.

Neil Diamond dorastał jako syn żydowskich i polskich imigrantów, a jego pierwsze muzyczne kroki miały miejsce na schodach Erasmus High School na Flatbush Avenue, gdzie z gitarą marzył o wielkiej przyszłości. Lata 60-te były czasem rewolucji społecznej i kulturowej, a młody artysta znalazł się w samym środku tej przemiany.

Pierwszą pracę w branży muzycznej zdobył, pisząc piosenki za symboliczne 50 dolarów tygodniowo w legendarnym Brill Building na Tin Pan Alley. W międzyczasie szlifował swój warsztat, występując na scenie Bitter End w Village, wierząc, że jest stworzony do bycia wielką gwiazdą.

Przełom nastąpił z albumem na żywo Hot August Night z 1972 roku, który zapewnił mu status gwiazdy światowego formatu.

Diamond sprzedał ponad 140 milionów albumów i miał na swoim koncie dziesiątki hitów, które znalazły się w pierwszej dziesiątce list przebojów. Jego kariera obfitowała w prestiżowe nagrody: Grammy, wprowadzenie do Rock and Roll Hall of Fame oraz Songwriters Hall of Fame, a także wyróżnienia Kennedy Center Honors.

Musical wyreżyserował laureat Tony Award Michael Mayer (Przebudzenie wiosny, Hedwig and the Angry Inch), a choreografię stworzył laureat nagrody Oliviera, Steven Hoggett (Once, Harry Potter and the Cursed Child). Scenariusz opracował Anthony McCarten, czterokrotnie nominowany do Oscara (Bohemian Rhapsody, The Two Popes), a nadzór muzyczny i aranżacje przygotował Sonny Paladino.

Wyjątkowa oprawa wizualna to dzieło laureata Tony, Davida Rockwella (scenografia), oraz Emilio Sosy (kostiumy). W skład zespołu wchodzą także Kevin Adams (projekt oświetlenia), Jessica Paz (projekt dźwięku) oraz Luc Verschueren (projekt fryzur i peruk). Za aranżacje wokalne odpowiada AnnMarie Milazzo, a muzyczne aranżacje taneczne to zasługa Briana Usifera.

„A Beautiful Noise: The Neil Diamond Musical” to nie tylko przegląd największych przebojów Diamonda, takich jak „Sweet Caroline”, „America” czy „Cracklin’ Rosie”, ale również wnikliwe spojrzenie na jego życiowe wzloty i upadki oraz poszukiwanie tożsamości artystycznej.

Musical oddaje hołd nieprzemijającej sile muzyki, która potrafi inspirować i jednoczyć ludzi.

Produkcja została zrealizowana przez Kena Davenporta, Boba Gaudio i NETworks Presentations, przy wsparciu wielu innych producentów i partnerów. Oryginalne nagranie obsady jest dostępne na CD i platformach streamingowych dzięki UMe, co pozwala fanom na przeżycie tej wyjątkowej muzycznej przygody także poza teatrem.

„A Beautiful Noise: The Neil Diamond Musical” to niezapomniane doświadczenie, które pozwala widzom na nowo odkryć potęgę muzyki i siłę marzeń, które spełniają się mimo przeciwności.

Spektakl będzie grany w Cadillac Palace Theatre od 12 do 24 listopada. Musical trwa 2 godziny i 15 minut z przerwą i jest odpowiedni dla widzów w każdym wieku. Bilety są do nabycia tutaj.

 

Źródło: broadwayworld, broadway in chicago
Foto: broadway in chicago
Czytaj dalej
Reklama
Reklama

Facebook Florida

Facebook Chicago

Reklama

Kalendarz

listopad 2024
P W Ś C P S N
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Popularne w tym miesiącu