Połącz się z nami

News USA

Sąd Najwyższy obalił tzw. „doktrynę Chevron” co wpłynie na kwestie wolności religijnej

Opublikowano

dnia

W piątek Sąd Najwyższy uchylił podjętą 40 lat wcześniej decyzję, która dała niewybieranym agencjom federalnym znaczną władzę w zakresie interpretacji prawa federalnego. Piątkowe orzeczenie przywróciło je sądom, co ma poważne konsekwencje dla kwestii wolności religijnej, jak tłumaczy Ojciec Paweł Kosiński SJ.

Sąd Najwyższy w swoim piątkowym orzeczeniu w sprawie Loper Bright Enterprises przeciwko Raimondo uchylił orzeczenie z 1984 r. w sprawie Chevron przeciwko Radzie Obrony Zasobów Narodowych., Uznawało ono, że sądy są generalnie zobowiązane do podporzadkowania się agencjom federalnym w interpretacji prawa federalnego, tworząc zasadę znaną doktryna Chevron.

Sprawa Loper kwestionuje przepisy federalne mające zastosowanie w branży połowu ryb.

W zgodnej opinii sędzia Clarence Thomas stwierdził, że doktryna Chevron stanowi „fundamentalne zakłócenie naszego podziału władzy”, które „niewłaściwie [pozbawiło] sądy władzy sądowniczej, jednocześnie zwiększając władzę agencji wykonawczych”.

Doktryna Chevron ma poważne implikacje dla kwestii wolności religijnej.

Według Philipa Hamburgera, profesora prawa konstytucyjnego w Columbia Law School, decyzja ta jest „wybitnym dniem wolności w Stanach Zjednoczonych”. „Władza administracyjna jest skierowana przeciwko tradycyjnym katolikom, protestantom, Żydom i innym osobom wyznającym odziedziczoną wiarę” – stwierdził Hamburger.

Sprawa Loper spotkała się z poparciem katolickich powodów: Małe Siostry Ubogich (Little Sisters of the Poor) złożyły w tej sprawie opinię amicus, wyznaczając granicę między federalnymi przepisami skierowanymi przeciwko rybakom a ich własnymi problemami prawnymi związanymi z doktryną Chevron, o czym informowaliśmy 17 stycznia.

Zakonnice zauważyły, że spędziły wiele lat, odpierając próby zmuszania ich do przestrzegania nakazów antykoncepcji ogłoszonych przez rząd. Siostrom po raz pierwszy nakazano zapewnienie swoim pracownikom środków antykoncepcyjnych w 2011 r. w ramach interpretacji federalnej ustawy o niedrogiej opiece zdrowotnej przyjętej przez Departament Zdrowia i Opieki Społecznej.

Piątkowa decyzja wpłynie na niektóre nowe przepisy federalne, zwłaszcza to, które przekształciło ustawę o ochronie kobiet w ciąży w miejscu pracy w nakaz federalny, zmuszając np. organizacje katolickie do ​​wspierania aborcji pracownic.

 

Źródło: cna
Foto: YouTube, iswtock/ searagen/

Kościół

Papież Franciszek oficjalnie potwierdził: Carlo Acutis zostanie świętym

Opublikowano

dnia

Autor:

Carlo Acutis, specjalista od komputerów, który od najmłodszych lat korzystał z Internetu, aby szerzyć wiarę katolicką, zostanie pierwszym świętym Kościoła z pokolenia milenialsów. Papież Franciszek wraz z grupą kardynałów zatwierdził kanonizację 15-latka, który w 2006 roku zmarł na białaczkę, na poniedziałkowym spotkaniu w Watykanie.

Carlo Acutis prawdopodobnie zostanie ogłoszony świętym w 2025 roku, w roku jubileuszowym Kościoła. Nastolatek był gorliwym katolikiem, który od najmłodszych lat uczył się programowania i tworzył strony internetowe o tematyce duchowej, w tym szeroko chwaloną bazę danych cudów eucharystycznych z całego świata.

Przypisuje mu się pomoc bezdomnym i obronę ofiar znęcania się za jego życia, a także udział w dwóch cudach uzdrowienia po jego śmierci – co jest liczbą wymaganą dla wszystkich katolickich świętych. O uznaniu przez papieża drugiego cudu, który miał miejsce z jego udziałem, informowaliśmy 27 maja.

Kościelny proces Carlo Acutisa rozpoczął się w 2013 r., kiedy papież zatwierdził sprawę jego beatyfikacji i kanonizacji i nadał mu tytuł „Sługi Bożego”. Nastolatek został następnie beatyfikowany w październiku 2020 r.

Pierwszym przypisywanym mu cudem było uzdrowienie brazylijskiego dziecka cierpiącego na rzadką chorobę trzustki. Drugi był związany z dziewczyną z Kostaryki, która doznała poważnego urazu głowy po upadku z roweru we Florencji we Włoszech.

Ostatnią osobą, ogłoszoną świętą w lutym tego roku, była Argentynka żyjąca w XVIII wieku.

Carlo Acutis urodził się w 1991 roku w Londynie we włoskiej rodzinie, a następnie przeprowadził się do Mediolanu. Wiary nie wyniósł z domu. Państwo Acutis nie odczuwali potrzeby modlitwy, a do kościoła chodzili jedynie okazjonalnie. W sercu Carla pragnienie Boga zasiane było jednak od najmłodszych lat, a w wyrośnięciu w wierze pomogła mu opiekunka – Polka, Beata Storczyńska, która wówczas studiowała we Włoszech.

Acutis był także zafascynowany komputerami, sam nauczył się korzystać z Internetu, a także programowania i projektowania graficznego. Połączył te pasje, projektując strony internetowe dla swojej parafii i szkoły, zanim podjął się jeszcze większego projektu: dokumentowania doniesień o cudach eucharystycznych na całym świecie.

Carlo Acutis

Ostatecznie Carlo Acutis skatalogował ponad 150 cudów, wymieniając je w kilkunastu językach i tworząc dla każdego z nich strony internetowe do pobrania, zawierające mapy i inne elementy wizualne. Strona internetowa stała się narzędziem do nauczania religii w parafiach na całym świecie, a Kościół okrzyknął ją – zarówno wówczas, jak i obecnie – sposobem na wykorzystanie nowoczesnych technologii dla dobra duchowego.

Nastolatek uwielbiał także grać w gry wideo, takie jak Halo, Super Mario i Pokémony — choć ograniczał się do jednej godziny tygodniowo. Grał także na saksofonie, kochał piłkę nożną i psy.

Carlo zmarł w październiku 2006 roku, zaledwie kilka dni po zachorowaniu na ostrą białaczkę szpikową. Przed śmiercią poprosił, aby pochowano go w Asyżu ze względu na jego oddanie św. Franciszkowi z Asyżu i został tam ponownie pochowany w 2007 roku.

Ciało Acutisa zostało ekshumowane w 2019 roku i przeniesione do sanktuarium w kościele Najświętszej Marii Panny, czyli dokładnie w tym samym miejscu, w którym święty Franciszek miał zrzucić swoje luksusowe ubranie na rzecz habitu, wyrzekając się bogactwa.

Pozostaje tam  wystawiony w szklanej gablocie, ubrany w niebieskie dżinsy, sportową bluzę i tenisówki Nike.

Według Katolickiej Agencji Informacyjnej, podczas obchodów jego beatyfikacji w październiku 2020 r. ​​grób Carlo Acutisa odwiedziło ponad 41 000 – pomimo surowych ograniczeń związanych z pandemią Covid-19.

Strona internetowa Acutisa została przetłumaczona na wiele języków i posłużyła jako podstawa dla wystawy objazdowej. O pokazaniu ekspozycji w Hollywood pisaliśmy 10 lipca. Nastolatek jest już uhonorowany posągami w Szkocji i Irlandii, a papież Franciszek błogosławił jego pomnik przeznaczony dla sierocińca w Kairze.

 

Źródło: npr
Foto: YouTube, fb Antonia Salzano Acutis
Czytaj dalej

News USA

Biskupi amerykańscy: Bezdomni potrzebują pomocy a nie wysyłania do więzień

Opublikowano

dnia

Autor:

Biskupi amerykańscy zdecydowanie potępili piątkowe orzeczenie Sądu Najwyższego w kluczowej sprawie dotyczącej bezdomności. Nazwali je „bezpośrednią sprzecznością z naszym wezwaniem do zapewniania schronienia osobom doświadczającym bezdomności i opieki nad potrzebującymi”. O tym, że osobom bezdomnym trzeba pomóc a nie karać ich, mówi Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.

W decyzji przegłosowanej stosunkiem głosów 6-3 wydanej w sprawie City of Grants Pass, w Oregonie przeciwko Glorii Johnson, sąd orzekł, że miasta mogą aresztować lub ukarać bezdomnych karami za biwakowanie w miejscach publicznych.

Pisząc w imieniu Konferencji Biskupów Katolickich Stanów Zjednoczonych UCCB, abp Borys Gudziak, przewodniczący Komitetu Biskupów ds. Sprawiedliwości Wewnętrznej i Rozwoju Człowieka, stwierdził, że „wystawianie mandatów i aresztowanie ludzi za [bycie bezdomnymi] przynosi efekt przeciwny do zamierzonego w podejściu do problemu bezdomności ” i że „kryminalizacja bezdomnych nie jest odpowiedzią na opiekę nad potrzebującymi”.

Czy Sąd Najwyższy uznał bezdomność za przestępstwo?

W orzeczeniu Sądu Najwyższego, napisanym przez sędziego Neila Gorsucha, stwierdzono, że chociaż bezdomność jest złożonym problemem, sądy nie mają prawa ingerować w wysiłki społeczności lokalnych, aby go rozwiązać.

Orzeczenie to uchyliło orzeczenie Sądu Okręgowego IX, które stanowiło, że nakładanie grzywien i więzienie bezdomnych za biwakowanie w miejscach publicznych kwalifikuje się jako okrutna i niezwykła kara za niezamierzony stan, co jest zabronione przez Ósmą Poprawkę.

Zdanie odrębne napisała sędzina Sonia Sotomayor, do której dołączyli sędziny Elena Kagan i Ketanji Brown Jackson. Sędzia Clarence Thomas napisał odrębną opinię zgodną.

Biskupi katoliccy odpowiadają

Abp Borys Gudziak stwierdził w oświadczeniu skierowanym do biskupów USA, że decyzja sądu jest równoznaczna z „kryminalizacją” bezdomności i tylko pogorszy kryzys.

„Ta decyzja nie potwierdza przyrodzonej godności człowieka, która jest należycie uznawana przez Konstytucję” – napisał abp Gudziak.

Biskupi amerykańscy złożyli w tej sprawie tzw. opinię amicus, argumentując przeciwko możliwości nakładania przez miasto Grants Pass kar finansowych i więzień dla bezdomnych.

Osiedle bezdomnych w Sacramento, Kalifornia

Abp Gudziak zwrócił uwagę, że biskupi od dawna opowiadali się za większymi wydatkami federalnymi na „bezpieczne, przyzwoite i niedrogie mieszkania” oraz inne usługi dla bezdomnych.

Wiele miast w USA boryka się ze wzrostem bezdomności. Departament Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Stanów Zjednoczonych HUD stwierdził w swoim raporcie dla Kongresu za rok 2023, że doświadczenie bezdomności wzrosło w całym kraju.

Według HUD w 2023 r. największa liczba osób doświadczyła bezdomności w ciągu jednej nocy, od rozpoczęcia krajowej akcji liczenia bezdomnych w 2007 r.

 

Źródło: cna
Foto: istock/AnnaStills/Brett Wiatre/
Czytaj dalej

News USA

Mieszkańcy Luizjany pozwali stan przeciwko umieszczaniu Dziesięciu Przykazań w szkołach

Opublikowano

dnia

Autor:

Koalicja mieszkańców stanu pozwała rząd Luizjany, żądając zablokowania nakazu ekspozycji Dziesięciu Przykazań w szkołach publicznych. Grupa argumentuje, że przepis narusza Pierwszą Poprawkę do Konstytucji Stanów Zjednoczonych, co nie jest uzasadnione, jak tłumaczy Jezuita, Ojciec Paweł Kosiński.

Koalicja – reprezentowana przez Amerykańską Unię Wolności Obywatelskich (ACLU) i Fundację Wolności od Religii (FFRF) – złożyła pozew przeciwko członkom Rady ds. Edukacji Podstawowej i Średniej stanu Luizjana, a także stanowemu kuratorowi i kilku osobom z lokalnych rad szkolnych.

O ustawie przygotowanej przez Republikanów, która nakłada obowiązek wywieszania Dziesięciu Przykazań w formacie plakatu wydrukowanego łatwą do odczytania czcionką we wszystkich publicznych salach lekcyjnych, od przedszkoli po uniwersytety finansowane przez stan informowaliśmy 20 czerwca.

Zgodnie z nowym prawem Luizjany Dziesięć Przykazań musi być umieszczone na plakacie o szerokości co najmniej 11 cali i wysokości 14 cali, a szkoły i uczelnie mają obowiązek wyeksponować Dziesięć Przykazań do 1 stycznia 2025 r.

W pozwie, który reprezentuje 9 rodzin mających dzieci objęte państwowym systemem edukacji, zarzucono, że prawo narusza zarówno klauzulę przedsiębiorczości, jak i klauzulę dotyczącą swobody wykonywania zawodu zawartą w Pierwszej Poprawce.

W treści pozwu zarzuca się, że „sankcjonowana przez stan wersja Dziesięciu Przykazań […] preferuje i narzuca uczniom zestaw odrębnych norm religijnych”. Dalej argumentuje, że poprzez pokazywanie tekstu uczniowie będą „zmuszani do przestrzegania zasad religijnych, czci i przyjmowania preferowanych przez państwo pism religijnych”.

Twierdzi także, że prawo narusza prawa rodziców, zagrażając ich „zdolności kierowania edukacją religijną i wychowaniem religijnym swoich dzieci”.

Pozew złożony w Sądzie Okręgowym Stanów Zjednoczonych dla Okręgu Środkowego Luizjany zwraca się do sądu o orzeczenie niezgodności prawa z konstytucją. Zwraca się także do sądu o natychmiastowe nakazanie, aby państwowe władze oświatowe nie podejmowały żadnych działań w celu wyegzekwowania tego nakazu.

Według Chada Pecknolda, profesora teologii systematycznej i polityki teologicznej na Katolickim Uniwersytecie Ameryki, Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych orzekł, że eksponowanie Dziesięciu Przykazań „nie jest z natury sprzeczne z konstytucją” i że nie widzi żadnych naruszeń Pierwszej Poprawki w tym prawodawstwie.

Uważa także, że Prawo Mojżeszowe wywarło głęboki wpływ na zachodnią tradycję prawną, Deklarację Niepodległości, zniesienia niewolnictwa czy samego ruchu na rzecz praw obywatelskich.

Lista Dziesięciu Przykazań zapisanych w prawie i wymaganych do wywieszenia nie obejmuje pełnych wersetów biblijnych. Użyte tłumaczenie jest zbliżone do protestanckiej wersji Biblii Króla Jakuba, choć nie jest z nią identyczne.

Wersja Króla Jakuba nie jest tłumaczeniem zatwierdzonym przez Kościół katolicki. Konferencja Biskupów Katolickich Stanów Zjednoczonych zamieszcza na swojej stronie internetowej listę zatwierdzonych tłumaczeń na język angielski.

 

Źródło: cna
Foto: istock/searagen/doidam10/
Czytaj dalej
Reklama
Reklama

Facebook Florida

Facebook Chicago

Reklama

Kalendarz

lipiec 2024
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Popularne w tym miesiącu